Jullie mening, pony alleen.. wordt plakkerig

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marchador

Jullie mening, pony alleen.. wordt plakkerig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 11:21

Hoi,

Graag zou ik de meningen willen weten van de bokkers, over het volgende wat is opgeschreven.

Marinde, komt van een plekje af waar zij met veel paarden en pony's in het weiland heeft gestaan. Zij komt in een weiland met iets minder paarden en pony's, hier is geen problemen mee, ze wordt goed opgenomen in de groep. Verhuizing naar een andere stal. Marinde staat zowieso met 3 anderen los in het weiland, of de losgooibak. Ze heeft het naar haar zin en de paarden zijn vrienden.
De 3 paarden verhuizen naar een andere stal, Marinde komt bij 2 paarden die haar lopen treiteren, dit gaat niet goed en er wordt besloten een shetlander aan te schaffen, dit gaat erg goed, er wordt lol gemaakt, ze houden elkaar warm, rennen achter elkaar aan.
De shetlander overlijd plotseling, Marinde heeft afscheid kunnen nemen. En ze komt alleen in het weiland, Ze hecht zich veel, misschien te veel aan mij. Ik kom op het erf en ze begint te roepen en gillen, dit gaat door tot ik weg ben (of misschien nog verder maar dan ben ik er niet). Ze wilt graag het weiland uit, terwijl ze er anders nooit uit wilde en wilt graag naar stal, terwijl ze dat nooit wilde. Ik vindt het wel vervelend, ze gaat erg aan me plakken en dat kan ik me wel heel goed voorstellen. Ik zeg dus ook mijn stal op en gaat ze lekker naar een stal waar ze veel vriendjes heeft.

Mijn vader vind dat ze best alleen kan staan, want; als een paard een kuddedier was, stonden ze wel met een grote groep in het weiland. Ze stelt zich aan, 'en het is toch leuk als ze naar je toe komt vanuit het weiland?' Volgens hem kan deze pony best alleen staan. Want als ze op stal staan, zijn er nog andere paarden.

Ik wil jullie vragen hoe jullie denken over de mening van mijn vader, hij werd namelijk erg boos toen ik vertelde dat ik minstens 1 pony/paard erbij wilde, zodat ze niet alleen staat.. en gewoon haar sociale contacten heeft, op stal ziet ze geen andere paarden, ze hoort ze, ze ruikt ze.. wat ik persoonlijk niet voldoende vind.

Het gaat over jullie mening, wat vinden jullie ervan?

Dus niet het advies dat ik haar zo snel mogelijk moet verhuizen.

Blueberry

Re: Jullie mening, pony alleen.. wordt plakkerig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:25

Zet er alsjeblieft een paard bij!!!
Mijn verzorgpony heeft ook alleen gestaan en het gevolg: Ze werd verschrikkelijk domimant, aanhankelijk gevaarlijk!
Ze hebben niemand meer om op terug te vallen, geestelijke verwarlozing, ze hebben geen soortgenoten die kunnen vertellen wa goed of fout is. Ze worden echt dominant.
Het lijkt nu alsof ik overdrijf maar je wilt echt geen paard dat alleen staat, want als ze eenmaal vereenzaamd en dominant en verveeld is dan kan ej dat niet meer terug draaien!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:25

Ik vind ook dat paarden met minimaal één maatje moeten staan, of in ieder geval direct contact met elkaar moeten kunnen hebben. Dus ik geef jou gelijk.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:31

Kan ze niet in een weiland naast andere paarden lopen? Anders misschien idd op zoek naar een (tijdelijk) ander maatje. Misschien wil er wel iemand een shet aan je uitlenen.

Sammiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:33

Nogmaals..

Toen Jessy weg ging, werd Diva ook vreselijk stil.
Ik kwam aan fietsen, ik hoefde niet te roepen, ze zag me gewoon al en kwam aan rennen..
Ze werd rustig, levenloos...Alles wat ik deed maakte haar niet veel uit.
Ze was té rustig.

Nu Diva van mij is en ik haar bij Cinnepin op stal heb gezet met 4 andere paarden, is ze veel vrolijker.
Ze kijkt niet meer telkens voor zichzelf uit, geen zin meer om te eten. Nee, er is nu leven te zien.

Ik ben blij hoe ze nu is, ze is nu zichzelf.
Het is misschien niet perfect, maar dat komt door haar opvoeding

''Een paard is een kuddedier, hou dat ook zo, neem niet z'n dierenvrienden weg.''

Als je de mogelijkheid hebt om er een paard/pony bij te nemen, maak er gebruik van!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:39

Amanda heeft jaren alleen gestaan, zonder problemen richting mij of paarden waar ik geregeld mee samen reed. Ik kocht er een tweede pony bij. En hoppa, ik heb een gigantische klever, de een mag nl niet zo lang op de wei, en de ander wel, steeds maar lopen gillen waar de ander is.

Ze gedragen zich nog wel, en je kan ook rustig met de een zonder de ander op pad, maar het zijn wel plakkers geworden.

Ik denk dat een paard best zonder andere, of veel andere paarden kan. Mijn Amanda kwam bij mij, gelijk van de moeder af, toen stond ze dus met 1 ander paard, en bij mij, met alleen de koeien samen als ze op de wei stond. Heb nooit gemerkt dat ze zich eenzaam voelde ofzo.

Een paard wat niet anders weet dan gezelschap, ja die kan het er wel moeilijker mee krijgen dat ie alleen moet staan

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:40

Paarden zijn al sinds jaar en dag kuddedieren. Daar kan je vader niks aan veranderen omdat het hem toevallig zo uitkomt. Het ruiken en horen, maar niet zien van soortgenoten werkt 'gedragsproblemen' alleen maar in de hand. Spontane verlatingsangst, overdreven dominantie, kleven of ontzettende aanhankelijkheid zijn signalen je echt serieus moet nemen.

Tuurlijk is het leuk als je paard/pony naar je toekomt. Maar wel graag uit de motivatie dat het leuk vind dat je er bent. En niet omdat ie met zijn ziel onder zijn arm loopt en je de enige bent voor een beetje aanspraak.

Minimaal één soortgenoot is geen luxe, het is pure noodzaak! Een paard is niet geschikt om alleen te houden. Als je huidige stal/weiland die uitkomst niet geeft.. zit er niks anders op dan verhuizen of verkopen. Heel hard gezegd en iets wat je liever niet hoort, maar dit is op zijn zachts gezegd niet correct.

Het toevoegen van een nieuwe vriend zal haar de gelegenheid geven om over het verlies van de shetlander heen te komen.

Succes

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:52

Paarden zijn wel kuddedieren! anders zouden ze zo tog niet in het wild leven? Mensen maken ervan dat ze het niet erg vinden om alleen te staan....
ik heb zelfs van paarden gehoord die vereenzaamheids problemen hebben!!
Ik denk dat het niet genoeg is als ze de paarden alleen kan horen en ruiken. Ik vind dat je een paard nooit alleen moet zetten, ook niet als er een wei naast is met paarden.

Paarden die hun hele leven alleen staan weten (denk ik) niet beter. Toch denk ik dat ze veel gelukkiger zijn als ze samen staan. Oja een paard die niet is opgegroeit met andere paarden worden ook vaker verstoten door de groep omdat ze de "paardentaal" niet goed kennen..

Dus ik vind dat je een maatje voor je paard moet vinden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:06

Zo te horen is marinde duidelijk een pony die gezelschap nodig heeft.
Paco staat in zn eentje in de wei, maar hem maakt het niks uit (of mss wel, hij laat in ieder geval niks merken).

Ik denk dat je beter een beest (paard of geen paard, een geit ofzo kan ook) er bij kan zetten..

Hier kan je nog veel problemen mee krijgen..

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 13:16

@Tessa_frida: Een aantal van die punten die jij noemde, noemde ik ook naar mijn vader, hij vond wat ik zei behoorlijk overdrijven.

@annegti: Dat stond ze eerst ook, naast moeder met veulen. Veulen is acuut bij zijn moeder weggehaald, moeder staat om een, vind ik nare reden, op stal. 2 Andere paarden staan vooraan bij de weg, die ziet ze niet. Naast het veulen met moeder ging ook niet helemaal goed.

@An_J: "Tuurlijk is het leuk als je paard/pony naar je toekomt. Maar wel graag uit de motivatie dat het leuk vind dat je er bent. En niet omdat ie met zijn ziel onder zijn arm loopt en je de enige bent voor een beetje aanspraak."
Bedankt voor deze woorden! Die zocht ik vanochtend, maar kon het niet goed uit mijn mond krijgen Ben het er dus mee eens!
Ik zou al naar een nieuwe stal gaan, maar sneller dan gepland, ik heb net overlegd dat dit al morgen of dinsdag wordt.

@noedel: Ik denk dat ik hier ook veel problemen mee zal krijgen als het zo doorgaat.

Bedankt voor de verdere reacties!

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 13:26

Al is het maar een minishet...hij heeft contact. En wat tessa_frida zegt...het valt niet meer terug te draaien. ik ken meerdere paarden, een paar staan met meerdere op een wei en kun je praktisch zo bij ieder paard zetten en worden niet blij als ze alleen staan. De andere staan alleen, de een zn leven lang de andere nu een jaar of 5/6. Nu hebben ze een nieuwe eigenaar (dit gaat om 2 paarden) En die wilden er weer een paardje bij...allebei een shetlander. Het paard dat altijd alleen heeft gestaan accepteerd het paardje wel in de wei..maar niet bij het voer of baasje oid. Kortom flink dominant.
Het andere paard jaagt de shet de wei uit..de shet heeft dan ook zn eigen shuilplekjes gekregen en stukken draad waar hij onderdoor kan om te vluchten maar het paard niet...en zn eigen kleine stal waar hij alleen inkan....

Heb die paarden die met zn meerdere staan ook een tijd alleen zien staan (eigenaar ging op vakantie dus er ging er 1 mee en de ander bleef daar verzorgd (lang verhaal) maar geloof me...hij werd er niet beter op..chagerijnig en weet ikhet..

En wat denk je van mensen die afgezonderd worden? Je kan anderen zien en horen...maar je kan er verders niks mee? Die worden ook gek...Geld ook voor paarden!

Probeer zo veel mogelijk argumenten hieruit te halen en desnoods dit te laten lezen door je vader...maar zet asjeblieft er een pony bij...

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:18

lotteke schreef:

Probeer zo veel mogelijk argumenten hieruit te halen en desnoods dit te laten lezen door je vader...maar zet asjeblieft er een pony bij...

dat lijkt me een goed idee, laat hem alles maar lezen. Mischien veranderd hij van gedachten.
dit is mischien ook wel interessant om te lezen: www.paardnatuurlijk.nl en het is allemaal onderzocht wat er instaat (nouja bijna alles).

Blueberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:29

De pony in mijn verhaal stond bij koeien, intresseerde haar geen fiets.
En als er dan andere paarden in de buurt waren was het hinneken en stormdde ze er op af, of ik er nou op zat of naast liep, ook op de weg. Was erg gevaarlijk!
En ze was niet meer weg te krijgen bij de andere paarden, zo zielig!!
Nee je wilt echt niet dat je paard vereenzaamd en wegkwijnt, het is haast te vergelijken met psychische verwaarlozing.
Je zou je vader op moeten sluiten in een weiland/stal een maand lang zonder contact met soortgenoten en m maar een uurtje per dag aandacht geven Denk dat hij dat ook niet trekt, en dat gun je niemand...

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:05

Ik vind dat een paard niet echt alleen hoort!
Want, een paard is en blijft toch een kudde dier!
Toen Maykey dood was, was Piaffe ook alleen.
Piaffe werd helemaal gek als hij een ander paard zag omdat, hij zo alleen was.
Nu heeft hij weer een maatje en is hij weer de oude.
Hij komt niet de hele tijd meer slijmen. En hij is niet meer zo hyperactief als er andere paarden langs komen.

Dus ik denk dat het beter is voor je paard om een maatje te hebben

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 19:33

Bedankt weer voor de reacties.
Ik ga het mijn vader laten lezen.

Wat een toeval, vandaag stond mijn pony met een ander paard in het weiland zonder mijn toestemming en met het paard waar ze absoluut niet mee samen kan, gevolg: een jetser op haar achterbeen met een grote bult.. keek net, maar bloedde nog wel..

Stalling is in ieder geval geregeld, woensdagochtend ga ik naar de andere stal.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 20:01

ik vind dat je een paard absoluut niet alleen kan zetten!
Koop dan geen paard als hij alleen komt te staan, want ik vind het bijna mishandeling. Een paard is een kuddedier, en dan kun je hem niet zomaar alleen in een weitje dumpen.
Dus echt goed dat je van stal wil veranderen Dat zou ik echt doen!

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:10

Top! Succes daar!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 23:26

toen ik naar de boerderij ging verhuisen en mijn paard meenam had ze eerst ook geen maatje.
Ik kwam er al snel genoeg achter dat ze dat wel nodig had.
zo sprong ze namelijk meerdere keren over het draad liep dan over de weg te banjeren en ging een paar weitjes verderop over het draad springen om met een paar shetjes te spelen.
Ik moest dus opzoek naar een paardje voor mijn paard.
Ik heb een shet henstje voor de slacht weggekocht en er bij in gezet.
dit was de oplossing.
Sinsdien is ze niet meer ontsnapt.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:03

Ik zou ook zeggen, zet er een ander paard bij. Misschien wil iemand zijn veulen erbij zetten (krijg je er misschien nog geld voor ook) of zijn shetje. Paarden horen naar mijn mening ook niet alleen te staan. Al zet je er een ander dier (geit) bij, het is altijd beter als niets.

Aan de reactie van je paardje zie je dat ze echt niet alleen wilt zijn.... probeer je vader over te halen. Als het hem niets extra kost, da zou er waarschijnlijk geen problemen mee hebben toch?? veel mensen zoeken een wei voor hun paard, een advertentie op bokt of marktplaats kan wonderen doen!

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 09:59

Hannes heeft ook alleen gestaan..

Gevolg: Ik ga eerst met Hannes trainen, en daarna laat ik hem nog even los lekker rennen.. Daarna gaat hij aan een lang touw omdat er maar 1 weitje is, en je niet met een pony bezig kan zijn als hannes er telkens tussendoor loopt.
DAarna ga ik dan met die andere pony bezig.. En Hannes word dan helemaal gek.. Als ik die andere pony dan even los laat rennen sta ik constant tegen hannes te praten, het helpt wel iets maar toch is hij helemaal buiten adem als hij weer bij die andere pony mag staan.. En ze staan in de winter ook altijd samen in 1 hele grote stal, ze zijn echt heel erg gehecht aan elkaar..

Hannes is zelfs onhandelbaar geworden doordat hij een tijdje alleen heeft gestaan.. (volgens anderen, ik noem pony's niet onhandelbaar..)
Maar nu zijn Lydia en Hannes echt de beste maatjes en ze zijn allebei gelukkig.

(je vader overtuigd?)