Heb ik fout gehandeld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Heb ik fout gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:14

Zoals sommige bokkers wel weten heeft mijn vzpaard een peesblessure en moet hij elke dag afgespoeld worden wat een ramp is(en buiten kan niet )
Bij de staleigenaar en de eigenaar zelf wilt het lukken omdat zij hem meer kunnen tegenhouden als hij weer de andere kant opgaat maar met mij niet...
Hij gaat altijd tot lijnrecht voor de douche en dan als ik iets doet of misdoe(de druk laat vallen)draait hij weer richting stallen(andere kant is richting parking)
en kan ik hem niet meer tegenhouden(en dan is hij nog gewoon aan het stappen!!Rustig dus :S )En zo doen we weer verder
Het bit erbij nemen is de laatste optie wat ik altijd wil uitstellen,we doen het dus met het halster...
Vandaag weer hetzelfde liedje,naar hot en der en hij wou er weer niet in,ook niet als iemand anders me hielp.Toen was ik het echt zat en gaf ik hem een tik met het touw op zijn buik(waar de singel loop)én helemaal niet hard(in de natuur is het harder),hij schrok maar ging er daarna met mij er toch in.Heb hem natuurlijk beloont maar toch...
...Is het fout wat ik deed?Had ik het niet moeten doen?Ik heb zo mijn twijfels erover

Anoniem

Re: Heb ik fout gehandeld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:19

Ik weet niet hoe hard, maar als mijn paard niet de trailer in wil krijgt hij daar ook een tik en doet hij het wel. Ik vindt dat je niet fout hebt gehandelt

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:22

judith_cloud schreef:
Ik weet niet hoe hard, maar als mijn paard niet de trailer in wil krijgt hij daar ook een tik en doet hij het wel. Ik vindt dat je niet fout hebt gehandelt

Hard is het niet,wel zo dat hij ervan schrok
Meestal durf ik geen tik geven uit angst dat hij op de vlucht gaat

Riannetje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:24

als het niet hard was, en hij liep er daarna wel in.. is het lijkt mij niet fout.. Als mijn paard zoiets doet, en ik weet datie niet bang ofzo is maar gewoon geen zin heeft krijgt hij ook een tik.. En doet het dan ook meestal gewoon. Dus ik vind ook niet dat je fout gehandelt hebt hoor

Coot

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:27

Ik denk dat je op deze manier even hebt laten merken wie er hier de baas is. Ik vind het niet fout in ieder geval..

Jobbeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:28

Goed gedaan, nu weet hij wie de baas is

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:37

ik ben wel een beetje mee eens met jobbeltje maar ik weet niet wat voor karakter je paard heeft.

als me paard niet in trailer in gaat moet je geduld hebben. Hij is namelijk een mietje en speelt nooit de baas
me vader dachte een keer van *misschien gaat ie erin als hij een klap op de kont krijgt* dus wat gebeurde er:

hij ging als een gek vandoor over de hele wedstrijdterrein
arme wallie
Laatst bijgewerkt door samoth op 08-10-05 18:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:37

Niks fouts aan hoor, hij moet luisteren naar je. Als ie t bij anderen wel doet dan vind ie het niet eng maar loopt ie gewoon te klieren. Dus gewoon aanpakken zoals je nu hebt gedaan!

pienTjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:42

Ik vind het ook goed hoor. Nouw snapt het paard het ook beter dat het er niet onder uit kan. Mischien gaat ie de volgende keer er nu wel in om dat je hemhebt aangemoedigt. Hoe wil je hem er anders in krijgen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:45

Dit klinkt naar een paard dat je aardig in de zeik neemt. In zo'n geval is streng optreden het beste wat je kunt doen. En zijn reactie gaf ook aan dat het in dit geval puur geklier is geweest. Ik hoop dat je in het vervolg makkelijker de spuitplaats in komt. En als antwoord op je vraag:

En tik geven was in dit geval het beste wat je kon doen.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:03

volgens mij neemt dat paard je gewoon in de zeik.
Zo klinkt het tenminste. Als hij ook maar 1 aanleiding kan vinden, wandelt hij rustig weg wetend dat jij er niks aan houdt.
Kijk, als een paard iets eng vind of angst heeft, doet een tik weinig behalve hem meer angst inboezemen.
Maar dit klinkt alsof je hem eens flink duidelijk moet maken dat er gebeurt wat JIJ zegt, en niet andersom.
Dus nee, je hebt naar mijn inzicht niet verkeerd gehandeld.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:06

Als ik het zo lees mag dat dier nog wel eens wat vaker een tik hebben en nog wel wat harder ook. Brutaal gedrag...
Beter hij een tik dan jij een ongeluk.

Tigger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:07

Je hoeft je echt niet schuldig te voelen dat je hem hebt verteld wie de baas is.
Zoals ik het nu lees, neemt hij gewoon een loopj emet je, dat blijkt wel uit zijn reactie op jou tik.

Het is heel belangrijk te laten merken wie de baas is, want anders gaat het van kwaad tot erger...
Misschien moet het nog een paar keer (gebruik daarbij je stem even, op een zware harde toon), maar wedden dat ie de volgende keer er dan braaf op loopt, wanneer je met je stem laat merken dat je niet blij met hem bent als ie zo doet?

Succes!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:19

Tja hij solt wel met me:
Trekt me stallen in,loopt me omver,trekt me smalle gangen in waardoor ik met mijn borst langs de muur schuur,of moet huppelen om de zadels te ontwijken,....Hoop dat hij het nu eindelijk eens snapt en er wel ingaat,bij mij weet hij dat hij met kracht alles kan,ik ben niet zo sterk

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:28

En je hebt 'm nou pas voor het eerst een tik gegeven?!?

't is wat....

pippie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:38

Aanpakken dat dier, hoe lief hij ook is, je moet hem niet over je heen laten lopen (wat hij nu dus letterlijk en figuurlijk wel doet) Als jij dit toe laat is hij over een tijdje helemaal niet meer te sturen dus gewoon aanpakken, als ie niet stil staat geef hem maar een keer een ram hoor is het meestal snel over.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:41

Margreet schreef:
En je hebt 'm nou pas voor het eerst een tik gegeven?!?

't is wat....

Ik heb dit al gedaan maar toen ging hij zich nog harder weren vandaar dat ik een beetje angst heb

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:42

Blue_Star schreef:
...Is het fout wat ik deed?Had ik het niet moeten doen?Ik heb zo mijn twijfels erover

Ik denk dat je het al veel eerder had moeten doen...

Je zegt dat hij veel sterker is. Natuurlijk is hij sterker, elk paard is sterker dan een mens. Zelfs een kleine Shet kan, als hij zijn gewicht in de strijd gooit, elke grote sterke vent omver lopen.
Het gaat er meer om of jij slimmer bent, door hem altijd een stap voor te zijn, en zo te laten zien dat jij de baas bent. Af en toe komt daar straf bij kijken, maar dat zal op den duur veranderen van (zonodig) een tik in een boze stem en daarna in een boze houding.
Veel succes...

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:44

Dus ik heb nu wel begrepen dat ik best een tik geef maar het probleem bij hem is dan dat hij bv in draf gaat,dus zich harder gaat weren
Wat moet ik in zo'n geval dan doen?

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:12

Gewoon een hoofdstel in doen zodat ie wat voelt als hij gaat trekken. Als hij doorheeft dat je de baas bent dan stopt ie er vanzelf mee. Hij mag best wel eens wat voelen, een paard heeft niet zo snel pijn, in de kudde krijgt ie een veel hardere klap als ie wat fout doet!

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:36

Tja ....
Dat er een probleem is is duidelijk. Maar aanpakken, tikken uitdelen ... de baas hier en de baas daar ... Dar draait het hier precies allemaal om. Zoek eerst eens uit waar en waarom het fout gaat en werk daar eerst aan voor je tikken gaat uitdelen of deze tik-graage adviezen gaat opvolgen. We zijn hier weer leuk even manselijke eigenschappen aan paarden aan het toedichten he ! Mensen nemen mensen in de zeik, een paard denkt niet in deze termen.
Elk probleem heeft een oorsprong, ligt jammer genoeg en klinkt hard, meestal aan het mannetje of de leefomstandigheden van het paard, evenals de persoonlijke geschiedenis van dat paard en de mate waarin de in het verleden de omgang met mensen ertoe bijgedragen heeft dat die doet wat die doet. Vertrouwd die mensen, loopt die goed mee aan het halstertouw, hoe zit het met je eigen zelfvertrouwen, kan je leiden, kan je accepteren dat een paard bepaalde dingen niet leuk vind en dat ze voor hem niet vanzelfsprekend zijn ? ZO ja, hoe je kan slagen om die negatieve dingen om te buigen in positieve ervaringen ?
een paard dat angstig is en weerbarstig, daar ga je niet tegen in verzet, want dan creëer je enkel nog maar meer verzet.
Goed met paarden omgaan is niet makkelijk, maar dat heeft ook nooit iemand beweerd he ?

Groetjes,

SA

Aramat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:47

Maar Yitta, als dit paard bij anderen wel braaf is en niet doet wat hij bij TS wel doet, dan is er toch niks mis met het paard? Het klinkt niet als een angstig paard, ik ken genoeg paarden die mensen in de zeik nemen. Elk probleem heeft idd een oorzaak, en hier lijkt de oorzaak te liggen bij de TS die niet consequent genoeg is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:04

Yitta, ik ben ook veel te lief geweest naar mijn pony toen ik hem net had. Meneer was daardoor de baas en ik stond volgens hem een heel stuk lager in de rangorde. En terecht want ik probeerde vriendjes te worden en gedroeg mij daardoor onderdanig.
Door ongewenst gedrag te bestraffen (ja, een tik geven) of te voorkomen (oa groot maken voor hij iets deed) is de rangorde verandert.
Tegenwoordig ben ik de leider en komt een tik geven bijna niet meer voor. Dat bedoelde ik met het verschuiven van "de tik" naar een "boos woord" en uiteindelijk hoogstens een "boze houding".
Het is zeker niet zo dat ik graag een tik geef maar soms is het nodig om ongelukken te voorkomen en de verhoudingen weer even duidelijk te maken...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:05

Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
En tussen duidelijk optreden en een paard mishandelen zit ook nog wel een verschil...

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:41

@Margreet : De wonden die harde leermeesters maken stinken nog vele harder ! En wie spreekt hier over mishandeling ?

@Marreke : Ik heb ook 2 paarden, en ik ben ook altijd lief geweest tegen hen, en zij ook tegen mij. Respect is wederzijds en moet ook van twee kanten komen. En oh, nee mijn Anglo arabiertje Yitta, was zeker niet van de makkelijkste toen ik ze kocht, en nu nog niet (want anders is het zo van ja het zal wel een makkelijke zijn).
Drogredenen dus .....
Heb een prima verstandhouding met hen .... tjeins.

Jullie kunnen reageren wat jullie willen, want blijkbaar leidt dit weer tot een entertainende en tot nietsleidende discussie, en daar heb ik nu net geen zin in of beter gezegd daar verspil ik mijn tijd allang niet meer aan. Feit is dat het NH kamp en het traditionele kamp van conventionele paardhouderij mekaar op geen enkel gebied ooit zal begrijpen. Ieder in zijn wijsheid latend, een prettige avond dan maar.

Groetjes