Hoe suikerbieten voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hoe suikerbieten voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:21

Hoe voer je suikerbieten en wanneer voer je ze?

Of kan het ook gewoon als tussendoortje voor het lekkere?

ellepel

Re: Hoe suikerbieten voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:28

schoonmaken en neerleggen,paarden redden zichzelf er wel mee.
ik deed altijd 1 per paard,zit nogal wat suiker in dus niet teveel gaan geven.

helaas lust mijn eigen pony ze niet, maar vroegere paarden gaf ik ze dus helemaal, leuk om te zien hoe ze ze dan op eten.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:43

idd schoonmaken en neerleggen. Die van mij doen er echt alles voor ... ik geef er opt moment 1 per paard per dag.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:46

Geven jullie dat gewoon als tussendoortje naast het biks? Of halveren jullie dat dan?

Mijn vriend heeft er een paar meegenomen van het land vandaar.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:51

Ik hoorde altijd dat je geen suikerbieten moet geven.. Dus ik geef ze niet..

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:52

Ik heb gehoord dat suikerbieten niet goed zijn voor paarden.. Voederbieten zouden wel goed zijn.. ik weet het zelf niet, dit zei mijn overbuurman (ja die bemoeial haha)

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:48

Och, af en toe gaan ze echt niet direct dood van En mijn pony vind het heerlijk Ik maak de buitenkant gewoon schoon met een mesje en dan leg ik hem in de voerbak; en dan moet je haar eens horen kraken

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:59

Suikerbieten zijn op zich niet slecht, als je er maar niet te veel van geeft, zoals ellepel zegt, er zit vrij veel suiker in (ik heb weleens gehoord van iemand ca 10 klontjes) en daar moet je rekening mee houden.

svenlOver15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:07

En wat gebeurd er dan als ze teveel suiker krijgen..? ( heb namelijk wel eens gehoord dat ze dronken kunnen worden, maar weet niet of dat met suiker was.. )

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:21

@Svenlover: dan mag je wel erg veel gaan voeren, maar het schijnt te kunnen.

Wij maken ze schoon(met een borstel en water), doen ze in de voerbak en de rest gaat vanzelf.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:26

Van suiker kunnen ze rotte tanden van krijgen en ze worden er dik van.

VLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:35

ik geef ze bij het avondeten. De paarden hebben liever suikerbiet dan biks. Ze krijgen minder biks als ze een suikerbiet krijgen.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:44

Letizia schreef:
Van suiker kunnen ze rotte tanden van krijgen en ze worden er dik van.

Paarden kunnen geen rotte tanden krijgen van suiker. Wij hebben een enzym in ons speeksel dat er voor zorgt dat suikers omgezet worden tot melkzuur, dat ons glazuur aantast. Paarden hebben dat enzym niet in hn speeksel zitten en zij kunnen wat tandbederf betreft dus zoveel suiker eten als ze willen...hun tanden rotten daar neit van.
Dat wil niet zeggen dat een paard geen ontsteking in een kies kan krijgen, maar dat heeft dan een andere oorzaak.

Verder kunnen suikerbieten gewoon gevoerd worden. Vroeger kregen werkpaarden dat gevoerd. Het is een vorm van ruwvoer. Het bestaat voor 75 procent uit water. Door het suikergehalte (in ruwe vorm) eeft het energie. Dus rekening houden met krachtvoergift.
Tijdens het wisselen kan het handig zijn om bieten te voeren (voeder- of suiker), want dan komen de doppen soms eerder los...
Echter soms kunnen ze ze juist niet goed eten door het wisselen.

Het ranstsoen dat wij vroeger aan onze paarden gaven bestond uit: haver, gerst, lijnzaad (gekookt) wortelen, bieten biotine en hooi of kuil... Er kwam dus geen brok aan te pas. En daar deden ze het goed op.
Het is nu echter veel praktischer om brok te voeren. Wij zaten op een boerderij dus alle voedermiddelen waren ruimschoots aanwezig....

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:43

Voor mij is het antwoord op de vraag simpel, namelijk NIET.

Kenzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 07:55

Bij ons op stal krijgen ze straks ook weer allemaal 1 of misschien zelfs 2 voederbieten op een dag. Een voederbiet is beter dan een suikerbiet want er zit bijna geen suiker in. Bij ons wordt de biet dan een beetje schoongemaakt en daarna wordt de biet gewoon in de bak gegooid. Het ene paard vindt het trouwens wel lekker en het andere paard niet. Van een voederbiet weet ik dat het niet erg is om ze iedere dag te geven. Bij ons krijgen de paarden ze 5 maanden achter elkaar 1 of 2 bieten per dag. Nog nooit is er een paard ziek van geworden of heeft andere klachten gekregen. Een suikerbiet is toch anders want de hoeveelheid suiker is meer.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:19

Hoe kom je eigenlijk aan suikerbieten?
Rond de stal waar mijn pony staat wordt overal bieten gerooid van het land en ergens naast het land gedropt. Ik vind het alleen zo asociaal om ze dan zomaar te pakken. Kan je ze ergens kopen?

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:43

Kyralovertje schreef:
Hoe kom je eigenlijk aan suikerbieten?
Rond de stal waar mijn pony staat wordt overal bieten gerooid van het land en ergens naast het land gedropt. Ik vind het alleen zo asociaal om ze dan zomaar te pakken. Kan je ze ergens kopen?

Suikerbieten weet ik niet, voederbieten kan je laten leveren. Kost maar een € 25 voor een ton, een stuk goedkoper dan bijv wortels dus, maar je moet maar de plaats hebben om een paar honderd kg te stockeren. Wortels daarentegen kan je kopen in zakken van 20 kg, wat veel handiger is.