1ste eigen pony..

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emmaa

1ste eigen pony..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 13:33

nou heeft mijn moeder eindelijk besloten dat ik een pony mag.. het duurt nog wel even, en we gaan eerst misschien verhuizen enz. maartoch..
waar moet je nouw allemaal aan denken?
waneer wormenspuit?
hoefsmid?
wanneer de deken op?
hoe lang op het land?
enz. graag zoveel mogelijk informatie.. ik ben namelijk bang dat het zelf niet lukt. maar ik ben er wel klaar voor
Bedankt
Groetjes, Emma

SharOn_gOldy

Re: 1ste eigen pony..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:40

heJ.. ik dacht eerst ook dat het me nooit zou lukken.. maar met hulp van de andere op de boerderij lukte me het wel. en ik geef mijn pony altijd om de 6 weken een wormenspuit.. de ene keer equiworm P en de andere keer equiworm F. en de hoefsmid komt altijd gewoon als d'r ijzers versleten zijn (das bij mijn pony meestal best snel.. ) met de dekens en het land weet ik niet echt. dat hangt van je pony af. die van mij had namelijk nooit dekens op bij de oude eigenaar en ze liep meestal ook altijd in het land.. alleen s'winters doe ik haar s'nachts binnen. Suc6 met je eigen pony..! kusjj sharon
Laatst bijgewerkt door SharOn_gOldy op 08-10-05 13:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 13:41

ok dankjewel

SharOn_gOldy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:41

alsjjblieft..

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:43

enten moet ook 1x per jaar tegen tetanus/ influenza
met dekens als je eerst een winderdeken koopt en een zweet deken kun je je al een heel end redden en als ie wel een wintervacht mag krijgen heb je mishien niet eens een winterdeken nodig een zweet deken is wel heel erg belangrijk!! die doe je op als hij besweet is de deken neemt het zweet op en je pony word droog.
Je moet er om denken dat je je pony nooit besweet in de wei zet.
verder met wanneer in de wei kun je helemaal invullen naar eigen wens net als de dekens wil je dat ie dag en nacht buiten staat of wil je hem snachts op stal het kan allemaal.
misschien is het handig om mensen bij je in de omgeving te zoeken met paarden en dan kijken hoe die alles hebben zo kun je daar weer iets van op steken.
succes

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:58

emmaatjuh schreef:
nou heeft mijn moeder eindelijk besloten dat ik een pony mag.. het duurt nog wel even, en we gaan eerst misschien verhuizen enz. maartoch.. waar moet je nouw allemaal aan denken?
waneer wormenspuit? hoefsmid? wanneer de deken op? hoe lang op het land? enz. graag zoveel mogelijk informatie.. ik ben namelijk bang dat het zelf niet lukt. maar ik ben er wel klaar voor Bedankt
Groetjes, Emma

Wormenspuit 1x in de 6-8 weken, hoefsmid ook ongeveer 1x in de 6-8 weken, maar dit is niet bij elk paard hetzelfde en de een moet ijzers en de andere weet niet...... In princiepe kan een paard de hele dag in het land, hoogstens een regedekentje en met zweetdeken red je het prima

xxx

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:39

ok heel erg bedankt

krumel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:46

idd 1x in de 6 weken wormenspuit en 1x per jaar inenten enzo.. verder ligt het er bij de hoefsmid aan of je pony op ijzers zal lopen en hoe de hoeven slijten enzo, mijn vorige pony kon ik gerust 3 tot 4 maanden rond laten lopen voordat ze weer bekapt moest worden, maar ze stond wel altijd in de wei, wat ook scheelt. Ik zou je iig aanraden om het aan mensen die je kent (of leert kennen ) die verstand van paarden hebben hulp te vragen. Verder heb ik mijn pony ook 1 winter zonder deken op gehad, maar als je intensief wilt rijden is het toch wel aan te raden om die wel een op te doen. Een zweetdeken is ook belangrijk!

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 17:49

ok, bedankt! ik sla alles op

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 17:54

Ik heb sinds kort voor het eerst een een eigen paard. Het is idd een boel regelen. En het is mss makkelijk als je iemand erbij haalt die wat van paarden weet.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:00

maar het probleem is, we gaan waarschijnlijk verhuizen naar het noorden. en daar ken ik dan dus niemand, dus het word denk ik wel moeilijk om dan iemand te zoeken die me een beetje kan helpen zegmaar..

MariTxDjordI

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 18:57

Let goed op het land waar je je pony inzet.. Let op giftige planten, op de omheining en kijk uit dat je pony niet teveel eiwit rijk gras binnen krijgt.. Vooral als je m alleen in het voorjaar en zomer op de wei zet goed erop letten dat je het opbouwd.. Anders heb je snel kan op hoefbevangenheid , (uit eigen ervaring weet ik dit, helaas ) Als je je pony het hele jaar buiten wil laten staan, zorg dan voor een goede schuilstal waar je pony onder kan schuilen als het regend..
Veel plezier met je pony!!! XxX

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:59

ok heel erg bedankt en ik zie dat je nieuw bent.. veel plezier op bokt!

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:22

ga je hem bij je thuis zetten of op een manege/ponsion stal????? want dan kunne d'r altijd mesne opletten en dan kan je altijd wel wat vragen:D maar leuk dat je een paard krijgt en dat je naar het noorden verhuist(want dat zou ik graag willen)

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:32

bij mij thuis

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:34

Ik heb eerst hetzelfde paardje heel lang als verzorgpony gehad. En nu is ze van mij. En uiteindelijk denk ik dat het bij jou allemaal ook wel gaat lukken! Je moet gewoon overal goed opletten. En als je dr nou vaak poetst enzo dan zie je ook meteen of ze wondjes heeft of iets in die geest. En als je haar inderdaad bij nog andere paarden zet is er altijd wel iemand die je kan helpen. En ik hoop dat je een leuk paardje kunt vinden! Oh, ik lees net bij jou thuis.. Nou dan moet je maar gewoon veel op bokt komen als je vragen hebt

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 19:54

haha, ja zeker! heel erg bedankt iedereen

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:12

waar bokt al niet goed voor is..
ik weet het ook maar weer, niet dat ik een eigen pony heb

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 20:17

haha ja zeker! ik heb al heel veel geleerd op bokt!