Na zweten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Motje

Na zweten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 13:11

Hallo,

Mijn 3 jarige merrie, heeft last van nazweten.

Ze is dan bijv. net na het rijden alleen onder het dekje nat, en na een half uur is ze zeiknat tussen haar voorbenen.

Hebben jullie paarden/ponys hier ook last van?

Kan ik er misschien wat aan doen? Ik zou niet weten wat, maar goed...

Groetjes Monique

Riëtte

Re: Na zweten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:22

Stap je haar goed af na het rijden? Dus dat haar ademhaling weer op normaal peil is en ze ook wat afgekoeld is?
Eventueel een uurtje een zweetdeken op...

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 13:27

Ja ze wordt goed uitgestapt. Maar als ik een zweetdeken opleg, gaat ze alleen nog maar harder zweten (alleen op haar borst). En ze is echt wel 2 uur nat, echt alleen op haar borst.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:45

scheren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:47

Langzaam dr conditie op bouwen, maar ze is nog maar drie dus echt veel van der verwachten zou ik niet doen.

Sempre

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 14:48

amen

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:24

Ze wordt 3x in de week een half uurtje gereden, voor de rest staat ze op de wei. Zou het minder worden wanneer ze meer conditie zou krijgen?

Scheren zou niet zo veel nut hebben want ze heeft echt totaal geen vacht.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:28

Bij bepaalde weersomstandigheden heeft mijn paard ook last van nazweten. Zweetdeken op heeft soms het effect dat hij alleen maar harder gaat zweten (vooral bij dit weer, als het eigenlijk te warm is voor de tijd van het jaar).

Heel erg lang uitstappen wil soms wel werken.

Ik kan het alleen voorkomen als ik hem kan afsponzen en kan laten rollen (maar goed, als de weersomstandigheden niet meewerken dan is dat geen optie).

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:31

Of je doet het zadel en hoofdstel af, halster aan, en een stukje er mee gaan stappen, dat wil ook wel is helpen..

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:33

Als de temperatuur het toelaat doe ik idd geen zweetdeken op. Gaat ze alleen maar harder zweten. Heel lang uitstappen (ook aan de hand) heeft allemaal geen nut ze is dan gewoon droog. Maar dan gaat ze op de wei, of op stal, en dan begint het echt pas.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:37

Motje schreef:
Ze wordt 3x in de week een half uurtje gereden, voor de rest staat ze op de wei. Zou het minder worden wanneer ze meer conditie zou krijgen?

Scheren zou niet zo veel nut hebben want ze heeft echt totaal geen vacht.

Ja. Je paard heeft zeer warschijnlijk te weinig conditie. Een paard in goede conditie zweet zelden of nooit na. Op stal een soortgelijk geval gehad, naarmate ze regelmatiger ging rijden en het paard een betere conditie kreeg, ging hij minder zweten.
Test: 10 minuten draven (arbeidsdraf); vijf minuten stappen en je paard moet op adem zijn. Als dit niet zo is, is zijn conditie twijfelachtig. Een paard in goede conditie kan 20 minuten draven en is dan na 5 minuten stap weer op adem (en een normale hartslag).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:40

Op adem en een normale hartslag zegt iets over de conditie, maar nazweten?

Mijn paard heeft toch echt een flinke conditie, nazweten zal echter wel gebeuren bij bepaalde weersomstandigheden.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:52

Apple schreef:
Op adem en een normale hartslag zegt iets over de conditie, maar nazweten?

Mijn paard heeft toch echt een flinke conditie, nazweten zal echter wel gebeuren bij bepaalde weersomstandigheden.

Nu zeg je er wel wat bij.............
Nazweten zegt iets over de conditie, maar is niet alles-bepalend! Hetzelfde geldt overigens voor hartslag en ademhaling. Als je niet weet wat de normale waardes van je paard zijn, weet je ook niet of het paard hersteld is, strikt genomen. De waardes die door de DER op wedstrijden wordt gehanteerd is een goed gemiddelde, maar het geldt zeker niet voor elk paard. Bovendien hebben ze daar nog veiligheidsmarges ingebouwd. Je zou het immers niet prettig vinden als de arts zegt dat het goed is en honderd meter verder stort je paard alsnog in, omdat de gehanteerde waardes te kritisch zijn.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:07

Dat klopt .

In mijn geval (paard staat in een binnenstal) heeft hij last van nazweten als het buiten erg vochtig is of mistig (en hij dus zn warmte minder goed kwijt kan) terwijl in de stal nog veel warmte hangt (omdat het de dagen daarvoor erg warm was).
In de stal is het dan eigenlijk te warm voor hem op dat moment en aangezien hij nog warmte kwijt moet gaat hij nazweten.

In geval van Motje, gezien haar paard ook gaat nazweten op de weide (en dus geen temperatuurverandering heeft van de omgeving) zou het inderdaad best een gebrek aan conditie kunnen zijn.

Wopkebrok

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 11:17

Ook 1 van mijn paarden is zo'n na zweter, terwijl zijn conditie goed is.
Ik weet niet waar het aan ligt maar zorg gewoon dat ik er rekening mee hou na het rijden dus idd een fleecedekentje op en die een uurje laten liggen !

Motje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 11:29

Ik heb haar pas 1,5 maand. Hiervoor werd ze vaker gereden dan 3x. De tijd za het leren of het een kwestie van conditie is, of het weer.

Bedankt voor de reactie's in ieder geval.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 14:23

Motje schreef:
De tijd za het leren of het een kwestie van conditie is, of het weer.

Zweten is nooit een kwestie van conditie.

De mate van het zweten is een 'optelsom' van de geproduceerde warmte (afhankelijk van de intensiteit v/h werk), de temperatuur, luchtvochtigheid, wind en evt. stress. Op het moment dat jij nog met je paard aan het stappen bent heeft hij de mogelijkheid af te koelen (luchtstroom die langs z'n lijf gaat, de wind als je buiten stapt, het is nu koeler buiten als op stal) en zal hij dus langzaam op drogen. Zet je hem dan op stal (of hij gaat stil staan eten op de wei) terwijl hij nog niet helemaal op temperatuur is, mis je een aantal factoren die het afkoelen bevorderen en zal het zweten weer beginnen. Nazweten hoeft dus niet altijd voor te komen, maar onder bepaalde omstandigheden (wat hierboven ook al gezegd werd door iemand) gaat het afkoelen en drogen dus beter als je nog beweegt dan wanneer je weer stilstaat.