zaagsel : Aubiose of Plospan

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

zaagsel : Aubiose of Plospan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:20

Door een allergie moet mijn fjord op zaagsel, op zich niet zo'n enorm probleem, paard in kwestie is dol zaagsel, maar nu ben ik een beetje gaan zoeken wat nu biologisch afbreekbaar is, en kwam op de bovenstaande merken.
Nu wordt er gepocht met een potstal-systeem. Dus alleen de drollen eruit, beetje bijvullen en na een half jaar leegscheppen.

Klinkt allemaal prima, zeker ook omdat mijn paard gemiddeld een half jaar op stal staat, wel met rond de 5 uur weidegang per dag, maar in de zomer staat hij gewoon 24/7 op het land, maar werkt dat echt zo?
( dus niet stiekem toch natte boxen etc.)

Zijn er mensen hier die er ervaring mee hebben? En dan bedoel ik dus het potstalsysteem, de kwaliteit van het zaagsel zelf, de kosten, en de genoemde biologische afbreekbaarheid?

alvast bedankt voor de reacties!
gr Marjolein

Anoniem

Re: zaagsel : Aubiose of Plospan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:21

NB, ik heb de test in de BIT gelezen, maar was benieuwd naar de échte ervaringen.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:01

Klein dingetje Aubiose is geen zaagsel maar hennepvezel.
Ik weet dat Hemparade en Aubiose (beiden hennepvezel) goed bevonden zijn ik vind het zelf erg stinken en gebruik liever Plospan.

Een grote baal plospan is nog geen 9 euro en ik geloof dat je 4 balen nodig hebt om te beginnen (verschilt natuurlijk per stalgrootte) daarna een halve baal per week om op te strooien.
Volgens onderzoeken bij knaagdieren zitten er wel stoffen in die niet helemaal gezond zijn maar of dat paarden ook zo is weet ik niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:08

Ook ik zit te twijfelen welk strooisel ik zal gebruiken. Ik vind zo'n poststal alleen zo'n muf idee. Ik heb dan nooit het gevoel dat de stal lekker schoon is. En elke dag helemaal uitmesten werkt niet bij dat spul. Nu heb ik toevallig ook nog informatie over het Hyndermatras en het HIT-softbed. Die zijn allebei veel dikker en comfortabeler dan een gewone rubbermat en je hebt er niet zoveel strooisel bij nodig. Bij het Hyndermatras kan er ook geen vocht onder komen, dus je hoeft nooit een zware mat op te tillen. Jammer genoeg ben ik nog niemand tegenkomen die deze matrassen gebruikt, want ik ben benieuwd of dit een goed alternatief is. Ik heb trouwens begrepen dat je elke 3 maanden de stal helemaal moet leeg scheppen bij een potstal. En moet je de natte plekken er niet uithalen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:12

hmm, zo'n matras is niet echt een optie.. gaat me echt niet lukken bij de boerin.... Maar om over die potstal terug te komen, doordat dat zaagsel dus die vocht opneemt, krijg je dus geen natte plekken.. zeggen ze, ik neem dat je er wel voldoende bij moet gooien, dus.... Maar ik denk dat ik dus idd voor plospan ga, en dan maar potten..... ben ik wel eindelijk van het 'jij-schept-er-teveel-schoon-stro-uit-discussie met mijn bijrijdster....zij schept er dus teveel uit...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:27

Bij potten is het oók mogelijk dat er te veel wordt uitgehaald.
Ik pot met vlas, haal dagelijks de driollen eruit, en als de plekken zompig/drassig zijn ook de natte plekken.
Wekelijks een baaltje erbij en soms twee, als ze door omstandigheden veel binnen heeft gestaan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:40

Maar gaat dat spul dan onderaan niet composteren? En als je de stal na een paar maanden leeg haalt, hoeveel kruiwagens komen er dan uit?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:42

Amigo heeft ook op hemparade gestaan toen ie nog een stal had. We schepte iedere dag de drollen en erg natte plekken eruit en 1 keer per week kwam er een schone baal in. Amigo was wel altijd erg `zindelijk` dwz dat jij altijd in dezelfde hoek mestte en plaste. Ik zelf vind het ideaal!

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:43

Het is juist de bedoelingdat het gaat composteren.
Dehoeveelheid kruiwagens die eruit komen?
Geen idee.
Ik denk dat dat vanhet formaat kruiwagen afhangt.
Ik meen vijf kleine kruiwagens, of twee grote.
Met een kop, dat wel.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:51

Ik denk dat ik het toch maar eens ga proberen. Ik wacht eerst nog even de offerte voor het paardenmatras af, want ik ben wel benieuwd of dat een alternatief is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 21:30

Wat voor ondergrond heeft je stal? Potstal is eigenlijk gebaseerd op een bodemloze stal, dus geen beton oid maar gewoon de grond (los zand) als bodem. Hier trekt het vocht in weg zodat de stal niet echt nat wordt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:06

Onze stal heeft stelton(beton)platen als bodem. Volgens mij is het zo dat als je een bouwaanvraag voor stallen doet, je niet meer een stal mag bouwen zonder bodem. De urine mag niet zo in de grond lopen. Nu gebeurt dat in het land natuurlijk ook, maar voor stallen schijnt dat toch anders te liggen. Je moet dan aan allerlei milieu-eisen voldoen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:39

Daarom zie je denk ik niet zoveel potstallen meer. Ook wij hadden vroeger potstallen, nu niet meer, en ik mis het toch wel. Veel droger en schoner waren de potstallen. Gelukkig hebben we wel een gierkelder onder een aantal stallen liggen, scheelt ook weer een hoop in vocht. Maar de stallen die niet onderkeldert zijn zijn altijd nat en glad. Tenminste, als je ze schoonmaakt zie je altijd veel vocht op het beton en moet je ze (eigenlijk, gebeurd ook niet altijd )eerst laten drogen voordat je er nieuwe krullen in doet.