(Vaste) voertijden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Memuska

(Vaste) voertijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:45

Ik ben zo'n ontzettende miep die vindt dat mijn paard altijd om min of meer hetzelfde uur haar voer moet krijgen - bij ons krijgen ze 's ochtends tussen 8u en 8u30 hun voer, 's middags rond 12u30 en 's avonds omstreeks 18u-18u30. Bij Tom thuis krijgen de paarden ook altijd om ongeveer hetzelfde tijdstip eten, al kan daar wat meer tijd tussen zitten, als Tom aan het werk is kan hij immers niet zomaar even snel over ent weer om zijn paard te voeren. En zijn vader vertikt het, ook al is Tarzan officieel wel zijn paard maar goed, ander verhaal. Zij krijgen iig tussen 8 en 10 's ochtends en tussen 20 en 22 uur hun voer.
Ik heb altijd gedacht dat paarden zo'n zekere regelmaat toch wel nodig hebben. Gisteren echter kregen we een telefoontje van klanten van Tom met een internationale springstal waar ik weleens ga rijden. Ze waren op concours met 4 pony's, en ze vonden niemand om de overgebleven (de shet, een pony en nog een paard) te voeren en hooi te brengen, of wij dat wilden doen. Nu zaten wij gisteren op Monster Jam (niet mijn idee, laat dat duidelijk wezen ) en zouden we dus niet voor 23u daar kunnen zijn, maar als we dat zelf niet erg vonden was dat geen probleem zei ze, ze hadden hun ochtendeten ook pas om half één gekregen Hun normale voertijden liggen echter omstreeks 8u en rond 19u (vriendin van me werkt er 4 dagen/week als stalknecht, vandaar), wat dus toch wel een groot verschil is in mijn ogen.
Ik vraag me wel af wat jullie mening daarover is en hoe jullie dat doen.

Fitzroy

Re: (Vaste) voertijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:56

Hmmmm .... onregelmatig voeren is ook weer regelmatig
Ik ben zelf ook niet zo van het regelmatige voeren eerlijk gezegd.
Doordeweeks krijgen ze wel altijd rond dezelfde tijd eten omdat ik dan naar mijn werk ga en 's avonds haal ik ze weer op dezelfde tijd binnen.
Maar in het weekend ga ik er echt niet om half 8 uit om de paarden te voeren. Dan wachten ze maar even. Ik eet in het weekend ook later

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:14

mijn paarden krijgen tussen 8 en 9 sóchtends kuil en tussen 5-6 sávonds, en tussendoor muesli, maar als ik de hele dag moet werken sla ik dat ook wel eens over.
maar kuil altijd om dezelfde tijd, dat zijn mijn paarden ook gewend en die hebben dan ook echt zin in wat....

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:37

Wij voeren onze paarden doordeweeks voor we naar school gaan en in weekend vakanties 8 uur standaad ook als we stap zijn geweest ed we kunnen ze niet laten wachten omdat wij zonodig uit willen slapen nu wissel ik wel eens af met mn zusje of ik ga na het voeren mn bed weer in( het voordeel van paarden aa huis)
smiddags worden ze gevoerd door onze moeder en als we zelf vroeg uit zijn of in het weekend/ vakanties doen we dayt zelf zo tussen 12 en 1 uur en savonds rond 6 uur

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:22

In de natuur eten ze ook niet egt op vaste tijden, waarom zouden ze dat bij ons wel op vaste tijden moeten eten?
Maar ik vind niet dat als je meestal je paard rond 8 a 9 uur eten geeft dat je dan ineens om 12 uur ofzo kan komen....

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:13

BleikjA schreef:
In de natuur eten ze ook niet egt op vaste tijden, waarom zouden ze dat bij ons wel op vaste tijden moeten eten?

In de natuur hebben ze wél heel de dag toegang tot eten.
Dus deze vergelijking vind ik wat krom.
Zelf ben ik voorstander van vaste tijden, mijn paard is een gewoontedier, en vaste voertijden zijn dus prettig.
Een kleine eenmalige verschuiving is nooit erg natuurlijk, maar liefst heb ik het in een vast ritme.

Riëtte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 13:21

Ongeveer dezelfde tijden aanhouden. Maar ik maak er geen drama van als het eens een dagje een paar uur eerder of later is. Doet zij ook niet.... dat heb je zelf toch ook wel eens, dat je wat later eet als normaal? Ik zet er iig geen wekker voor....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:32

wat riette zegt vind ik ook, bij mijn stalling krijgen ze ook wel eens eerder of later, gaan ze niet dood van hoor...

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 16:33

Als je je paarden om vaste tijden eten geef, komt daar een hoop narigheid bij kijken... wat als je eens wat later bent... Paard in de stress, stal half afgebroken... Ik voer zelf heeeel onregelmatig, en geen biks aan de pensionpaarden, en raad eens, geen een paard met voedernijd. Ook als ik de eerste ben die op stal kom, vragen ze wel aandacht door hoofd naar buiten te steken, maar wachten geduldig. het is immers niet zeker of ze voer krijgen. De paarden weten ook dat ze van mij geen biks krijgen, dus kan in alle rust mijn paarden voeren, en anders om ook. mijn pony's zijn niet vervelend bij pensionklanten.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 22:10

In princiepe is regelaam belangrijk voor paarden, ook in het voerschema. Als het incidenteel eerder of later wordt kan heus geen kwaad, maar als het elke dag weer anders is kan dit de darmwerking verstoren. Van nature eten paarden 16 uur per dag. Wij hebben dat gereduveerd naar 3 uur per dag. Het beste is dat de voermomenten zo gesprijd mogelijk over de dag te verdelen. Doordag onze paarden niet meer de hele dat door eten, zijn de darmen in de periode dat ze geen eten krijgen, minder actief. Het is dan ook raadzaam of de paarden 1 uur voor het voeren van krachtvoer eerst ruwvoer (hooi, kuil) te geven.

melody2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 23:50

Ik voer ook niet op vaste tijden. Aangezien ik onregelmatige diensten heb is dit niet eens mogelijk. Tevens is hiervan het voordeel, dat als er eens iets tussen komt, waardoor ze later te eten krijgen, dat ze de stal niet afbreken. Ze weten tenslotte niet wanneer er iemand komt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 00:01

Ik ga helamaal met Arnoud mee. Vooral ruwvoer moet er wel met een zekere regelmaat zijn. Een paard is van nature 16 uur per dag aan het eten en de darmen moeten wel in werking blijven.
Risico is ook de stalbedekking alsd een paard lang op zijn voet moet wachten krijgt het honger en gaat het zich vervelen. Resultaat daarvan is stro eten of zaagsel waarmee het risico op kiloiek fors toeneemt. Of het paard word vervelend op stal.

naast of ze wel de juiste voedingstoffen binnenkrijgen moet je ook een beetje aan het stalgedrag denken. Als er regelmatig hooi of kuil ligt hebben ze wat te doen en werken de darmen optimaal. Paarden verteren het voer en ook de brok beter als de conditie van de darmen goed is.
Zeker als je de paarden 20 uur of meer per dag op stal hebt vind ik de aanwezigheid van voldoende ruwvoer wel belangrijk. Als de biks dan wat onregelmatiger is dat scheel niet zo veel als de darmen maar een beetje in beweging blijven.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:34

Mijn paarden staan dag en nacht op de wei, doordeweeks voer ik hun op vaste tijden maar op zondag wachten ze maar een beetje.

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:37

melody2 schreef:
Ik voer ook niet op vaste tijden. Aangezien ik onregelmatige diensten heb is dit niet eens mogelijk. Tevens is hiervan het voordeel, dat als er eens iets tussen komt, waardoor ze later te eten krijgen, dat ze de stal niet afbreken. Ze weten tenslotte niet wanneer er iemand komt.

Als het niet anders kan, dan is het niet anders, ben ik met je eens. Maar als je wel de gelegenheid had om tregelmatig te voeren, wat zou je dan doen.

(de boel een beetje ophitsen. Is niet erg toch?)

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:39

Chivari schreef:
Mijn paarden staan dag en nacht op de wei, doordeweeks voer ik hun op vaste tijden maar op zondag wachten ze maar een beetje.

Geld voor de meeste mensen, maar dit is ook geen ramp hoor, zo nauw komt het nou ook weer niet. Zolang het maar niet elke dag anders is

This_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:42

Bij ons worden ze in de winter tussen 7 en 9 gevoerd.. Zelf maakt het mij niet zo uit hoe laat ze gevoerd worden. VInd dat er niet echt een ritme in hoeft te zitten. Hij krijgt twee maal daags zn voer in eidergeval in de ochtend en ook in de avond maar vooral savonds zit daar geen vaste tijd aan vast. Dat is verschillend van 5 uur tot 10.00 uur..