Softbed voor stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Softbed voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 22:53

Wie heeft er ervaring met een softbed in de stal? Het is een soort rubber matras, veel dikker dan een gewone rubber mat, want er zit een soort vulling in. Het is dus een soort paardenmatras.

Lenneke_

Re: Softbed voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:18

Asl het vocht bestendig is, lijkt het mij wel wat. Dan heb je veel minder strooisel nodig en kan je paard toch zacht liggen.
Ik vind wel dat een stal zonder strooisel waar de urine weg kan lopen beter is voor de hoeven. Maar een gewone kale vloer lijkt me niet lekker liggen. Dan zou zo'n matras een oplossing zijn.

Ik heb er geen ervaring mee.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:27

ik ben erg benieuwd naar dat matras, is daar een site van?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 18:38

Ze zijn er al wel een tijdje. Ik moet ergrns een link hebben.

Voor koeien schijnen ze er nu ook te zijn en ik las in de krant dat die maar Euro 100 per koe zouden kosten. Dat is een heel stuk goedkoper dan die paarde-matrassen.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 19:09

ik ben erg benieuwd naar de link, sm! Mocht je em vinden, alvast bedankt!!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 20:02

De link voor het softbed is: www.hit-horseconsult.de
Je hebt ook nog het hyndermatras, die heeft een andere constructie en bedekt de hele stalvloer. Het loopt een stukje door op de stalwand, zodat er geen vocht onder kan komen. De site daarvoor is: www.cowhouse.nl/horsehouse

Voor koeien is er ook zoiets als het hyndermatras. Die komt van de Boer Stalinrichtingen en daar heet het Euromatras. Het euromatras lijkt precies op het hyndermatras. Ik ga ze in ieder geval goed vergelijken. Meestal zijn die koeienspullen goedkoper dan paardenspullen. Ik laat jullie nog weten of het hetzelfde is.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:08

wat is de prijs daarvan?
Ik heb de verkoper gemaild en wil (als jullie dat willen) jullie wel op de hoogte houden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:12

Die cowhouse link bedoelde ik.

De prijs wil ik ook graag weten, evenals de verschillen tussen de koeienmatras en die voor paarden.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 21:19

Ik weet alleen de prijs van het softbed. Voor de andere soorten ga ik morgen even bellen. Het softbed kost 375 euro exclusief 19% b.t.w. daarbij komt nog tussen de 10 en 25 euro transportkosten (Duitsland) en dan moet je hem zelf ophalen in Hengelo. Je kan hem ook in Nederland laten bezorgen, maar dan komen er extra transportkosten bij. Zodra ik de prijzen van de andere merken heb dan geef ik dat door.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 21:24

die van cowhouse heb ik gemaild..

Bedankt Jol voor de info!

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:22

Mij is altijd geleerd dat een paard moet "aarden" met de grond
Het leek mij eerst ook wel wat, maar die "matrassen" zien er zo kil uit
En er is toch niets fijner dan je paard lekker in een knapperig strobed te zien staan, of eventueel ander strooisel.

En ik denk dat die voor koeien toch iets anders zijn, die hebben immers ook geen hoefijzers waar rekening mee gehouden hoeft te worden.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 22:38

ben ook wel nieuwschierig wat die hyndermatras kost en evt ook wat die voor koeien dan zou kosten. dus als er info over is hoor ik het graag

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 22:55

Ik zet de info zodra ik die heb bij dit topic.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 17:17

ik heb een offerte ontvangen, voor een stal van 3,5 m bij 3 m is de prijs: € 602,35..

De vloer is verlegbaar, dus als je verhuisd naar een andere stal met dezelfde maten, kan je em gewoon gebruiken..
De vloer gaat 10-12 jaar mee..

Strooisel verbruik vermindert met ongeveer 65%

ik kreeg een erge uitgebreide brief, hij is te groot om over te typen.

Het matras komt uit Canada en daar is het succesvol en wordt het zeer aanbevolen aan paarden met luchtwegproblemen etc.. Het matras wordt daar nog maar 8 jaar gebruikt... Alles staat dus nog een beetje in de kinderschoenen...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-05 17:58

Ook ik heb ondertussen de offerte voor het Hyndermatras binnen.
Kosten 1024,07 euro voor 2 boxen van 3x3m incl. transportkosten en incl. btw. Monteren kost 297,50, maar kun je natuurlijk ook zelf doen.
Ik twijfel nog steeds wat ik zal doen. Misschien is het HIT-softbed handiger, omdat je om het bed heen strooit, en de urine niet op de mat blijft liggen. De urine kan dan nog altijd enigszins weglopen. Bij het hyndermatras blijft alles echt op de mat liggen. Voordeel is wel weer dat je nooit onder de mat hoeft schoon te maken. Jammer, dat niemand ervaring met die dingen heeft. Ik ben echt benieuwd of het in de praktijk nou echt zo handig is. De voordelen klinken goed, maar zijn er nu ook nadelen? Dat hoor je natuurlijk niet van een verkoper, maar misschien wel van een gebruiker.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-05 18:05

Een vriendin van mij heeft rubberen matten in stal, van die groene.. die matten moet je eens in de 2 maanden eruit halen om eronder schoon te maken..
Zij kreeg van de leverancier een papier met alle bevindingen van de gebruikers, ook negatieve dingen.. Dat vond ik wel erg netjes en heel eerlijk.
Een negatieve mening was bijv van een vrouw die een pismerrie had, die letterlijk alles bij elkaar piste en dat de matten uit de stal dreven van de hoeveelheid urine, haha

Nog een nadeel was dat het stonk in de zomer met de urine onder de matten.. en de volle zon op de stal..