is en siderope paardvriendelijk?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

is en siderope paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:38

Aangezien ik nu mijn tinker met een stang rij vanwege drammen, il ik graag itloos gaan rijden. ik heb vandaag i de bak met een siderope gereden en dat ing goed. Ik kon goed sturen en haar terugpakken. Ik ga het morgen eens in het bos uitproberen. Maar ik vond dat de neusriem zo hard was en ze had na het rijden ook een zwarte streep op haar neus. De haartjes stonden daar rechtop zeg maar. Nou vroeg ik me af of zo'n dikke neusriem wel prettig is voor haar? Heeft iemand ervaring met een siderope?

Anoniem

Re: is en siderope paardvriendelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 22:12

Hoe dikker de neusriem, hoe meer de druk verdeeld wordt, een dun riempje zal dus veel meer snijden, en dus pijnlijker zijn.

Als jij na het rijden een zwarte streep op de neus achterlaat, dan klinkt dat alsof je er toch redelijk wat druk op hebt. Dan zou ik dus absoluut dat ding terug in de kast hangen. Die stang erin hangen, en eens rijtechnisch gaan werken. Leer het paard respect te hebben voor jouw hulpen en signalen op een vriendelijke manier. Steeds maar wat strengers erin hangen helpt niet... dan is het einde zoek.

Verder lijkt het me wellicht een aardig idee om je paard op de stemhulpen te beleren, dus de overgangen op stemcommando te leren, evenals een gang terugschakelen. Stoppen en stil blijven staan. Als je dat dmv stemhulpen kan vragen zal het allemaal een stuk vriendelijker en fijner zijn voor je paard

Succes ermee!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 01:17

Is het niet een Side Pull in plaats van een Siderope?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 05:37

Kan ook sidepull zijn, een vriendin die hem heeft zegt siderope. Er zitten teugels aan de zijkant zeg maar, voor de rest is et een hoofstel zonder bit. Niet zo'n slap ding zeg maar, maar behoorlijk stevig.
Maya, idd vond ik ook al dat er veel druk op kwam. Op de stang reageert ze goed maarik vind dat zo veel ijzerwerk in haar mond. Ik rij eigenlijk alleen in het bos. Op de stem reageert ze alheel goed, ik kan haar normaal gesproken goed terugpakken met stem. Maar soms kan ze echt drammen. Idd is het vriendelijker met stemhulpen, en ik kan over het algemeen met lange teugel door het bos. Bitloos leek me voor haar zo fijn. Ik zal straks eens in hetbos kijken!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:14

Je moet je paard absoluut niet 'remmen' door aan de teugels te trekken. Je paard moet op lichte druk op de neus en op je zit langzamer gaan. Als dat niet zo is lijkt het me verstandig om dat eerst te leren. Bitloze hoofdstellen zijn er niet voor gemaakt om mee te trekken. De neus is erg gevoelig en je kan je paard er echt pijn mee doen, ook al lijkt het zo vriendelijk.
Druk maar eens met je vinger op het botje van je eigen neus.

Dus mijn advies: Leer je paard is wijken voor druk. Als ze dat snappen zullen ze ook niet zo gauw tegen je hand intrekken.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 15:23

Je hoeft mij niet te vertellen wat een side pull is want in het western rijden gebruikt men ook de side pull voor het rijden