Lastige pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Diablo

Lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:02

Wij hadden een ponyruintje gekocht, als zijnde een heel braaf ponietje, goed gereden en lief voor kinderen.
Nu hebben wij de pony inmiddels weer verkocht aan een vriendinnetje van onze dochter (goeie kennisen van ons) en hij mag hier blijven staan.

Nu is de pony dus helemaal niet zo makkelijk als ons verteld is. Zijn nieuwe eigenaresse haalt hem bijv. op om te poetsen en rijden, maar als hij geen zin heeft, draait hij zich om neemt de benen. Als het moet, sleept hij het meisje gewoon mee (hij is beresterk).
Tijdens het poetsen kan hij niet stilstaan, hij blijft maar ronddribbelen. Van de week heeft hij haar zelfs een trap gegeven. Hoeven uitkrabben is ook een probleem. Hij weigert zijn achterbenen te geven en als ze doorprobeert, dreigt hij weer met slaan.
Met rijden kan ze ook bijna niets met hem. Hij wil alleen maar stappen en zelfs dat niet altijd. Hij wil in ieder geval altijd net de andere kant op als zij en als hij bijv. moet draven, weigert hij dat gewoon of begint te bokken.
Het meisje heeft er zo natuurlijk weinig plezier van en ze is nu, volgens mij, zelfs een beetje bang voor hem. Ik heb het idee dat ze haar rijden duidelijk nog wat moet verbeteren en daardoor tegenstrijdige signalen aan de pony geeft. Maar dat praat natuurlijk zijn verdere gedrag niet goed.
Wij hebben zelf weinig last met de pony. Maar wij geven hem flink op zijn donder als hij vervelend doet en dat voelt hij feilloos aan.

Hoe kan ze de verstandhouding met deze pony verbeteren? Ik probeer haar op alle mogelijke manieren te helpen, maar de pony is dwars en blijft dwars.

Hollyleaves

Re: Lastige pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:14

Hi,

Misschien dat jullie haar kunnen helpen met poetsen, opzadelen etc. voor een tijdje, en haar op die manier laten zien hoe ze consequent met de pony om moet gaan, zodat ze op een gegeven moment zelf doorheeft hoe ze de pony het beste de baas kan.
Qua rijden kan ze misschien les krijgen op de pony?

En ik denk dat ze zoveel mogelijk met de pony bezig moet zijn, om een goede band op te bouwen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:16

sylva schreef:
Hi,

Misschien dat jullie haar kunnen helpen met poetsen, opzadelen etc. voor een tijdje, en haar op die manier laten zien hoe ze consequent met de pony om moet gaan, zodat ze op een gegeven moment zelf doorheeft hoe ze de pony het beste de baas kan.
Qua rijden kan ze misschien les krijgen op de pony?

En ik denk dat ze zoveel mogelijk met de pony bezig moet zijn, om een goede band op te bouwen.

Haar helpen doen we al, alleen redt ze het echt niet. Alleen, ze is niet zo consequent, ze kan niet echt boos op hem worden.

Ik zal eens vragen of ze niet met hem op les kan. Maar ze hebben geen trailer en dan zouden wij haar iedere keer heen en weer moeten rijden.

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:31

Hebben jullie een bak thuis? Misschien dat je via internet een aardige instructrice of instructeur kunt opsporen?

En ja, als het meisje nog erg jong is, dan is het idd moeilijk om de pony de baas te worden, aangezien de pony nu vast wel doorheeft hoe zij in elkaar zit...Denk dat lessen opzich een goede uitkomst bieden.
Hoe oud is de pony en wat voor ras is het als ik vragen mag? Want dat speelt natuurlijk ook een rol

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 21:33

sylva schreef:
Hebben jullie een bak thuis? Misschien dat je via internet een aardige instructrice of instructeur kunt opsporen?

En ja, als het meisje nog erg jong is, dan is het idd moeilijk om de pony de baas te worden, aangezien de pony nu vast wel doorheeft hoe zij in elkaar zit...Denk dat lessen opzich een goede uitkomst bieden.
Hoe oud is de pony en wat voor ras is het als ik vragen mag? Want dat speelt natuurlijk ook een rol

Hij is 9 jaar en het is een kruising. Ik vermoed dat er Shetlander in zit, maar ik weet het verder niet.
We hebben inderdaad (net) een bak, ik zal het er eens met haar over hebben.

Dreamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:32

Jonge ruitertjes zijn idd meestal niet zo consequent.
Maar ik ken er wel een paar..
Zie je zo'n klein kind, een pony op der donder geven..
Geweldig, ook hoe het paardje dan zelf reageert

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 18:15

Vandaag weer geoefend. Met rijden ging het niet zo. Hij is niet vooruit te branden, ik weet echt niet hoe ze hem aan het lopen kan krijgen.

Mijn dochter liep later met hem aan het touw en toen beet hij haar heel hard in haar rug! Moedeloos word je daarvan....

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:18

Is het anders geen optie om hem te verkopen? Want het klinkt mij als een meisje dat niet zoveel ervaring heeft, en een vervelende pony.

Waarom koop je geen pony voor haar, waar ze plezier aan heeft? Eentje die wel lief is... dadelijk wil ze helemaal niet meer rijden door die pony.
Want een klein kind, tsja.. die vinden het moeilijk om consequent te zijn, en dadelijk komen er ongelukken van.

Als verkopen geen optie is: idd les, is gewoon super belangrijk. En blijf erbij, misschien iemand zoeken die hem af en toe rijdt en die hem dus wel aankan (zodat hij niet totaal vergeet wat luisteren ook alweer is)

succes ermee

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 19:22

Ik kan dat als mijn pony bij mij heel braaf is kan het bij een ander een klier zijn, maar ook toen ik hem kocht was hij compleet anders als oen hij nog bij oude eigenaren stond. ik denk da ze het beste hulp kan inschakelen van iemand met verstand van het probleem.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 23:57

spoekie schreef:
Is het anders geen optie om hem te verkopen? Want het klinkt mij als een meisje dat niet zoveel ervaring heeft, en een vervelende pony.

Waarom koop je geen pony voor haar, waar ze plezier aan heeft? Eentje die wel lief is... dadelijk wil ze helemaal niet meer rijden door die pony.
Want een klein kind, tsja.. die vinden het moeilijk om consequent te zijn, en dadelijk komen er ongelukken van.

Als verkopen geen optie is: idd les, is gewoon super belangrijk. En blijf erbij, misschien iemand zoeken die hem af en toe rijdt en die hem dus wel aankan (zodat hij niet totaal vergeet wat luisteren ook alweer is)

succes ermee

Tja, ik weet natuurlijk niet of zij dat wil. Vandaag zei ze nog dat ze dat niet wil. Ze is niet geheel onervaren, maar ze vindt het moeilijk om te doen wat wij zeggen. Mijn dochter heeft er ook op gereden en dat ging beter. Weliswaar niet ideaal, maar zij kan echt boos worden als hij niet luistert en is niet onder de indruk als de pony vervelend doet.

En wie koopt er nou een pony die zo lastig te rijden is en als het hem niet zint, ook nog bijt (mijn dochter heeft een grote plek op haar rug)?
Ik heb zijn vorige eigenaren ernaar gevraagd en die zeggen dat hij het daar nooit deed, dat zijn eigenaren (en dat waren net zulke jonge meisjes als mijn kinderen) alles met hem konden doen.
Nu geloof ik best dat een pony anders kan zijn bij een andere baas, maar dit zou dan een complete persoonswisseling zijn.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 06:55

Vandaag komt mijn nieuwe pony, die zou heel vervelend zijn, bokt, bijt, niet te vangen, zuigt lucht, lastig in omgang en met rijden. Nou ik zal je nog laten weten hoe ze hier is

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 09:27

Vandaag hebben de nieuwe eigenaar (haar vader dan) en wij besloten dat we hem terugnemen. Het kind is bang voor hem en dat kan ik me ook wel voorstellen. Hij heeft haar nu al getrapt, luistert totaal niet met rijden en dan ook nog het bijten.....

Ik heb de oude eigenaren een mail gestuurd met de vraag of hij bij hun echt zo anders was. Dat kan ik me nl. echt niet voorstellen. Ik begin eerder te denken dat dit de reden is dat ze hem verkocht hebben.
Ik zal ze vragen of ze de pony terug willen nemen, maar daar heb ik een hard hoofd in. Het klopt natuurlijk van geen kanten, want ze hebben een pony verkocht die heel anders blijkt te zijn.
Maar even afwachten wat ze zeggen. Ik zal hem zelf ook weer te koop zetten, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand zo'n pony zal willen kopen.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:54

Ik neem aan dat er al eens een DA bij geweest is om hem te onderzoeken?

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:44

Chivari schreef:
Ik neem aan dat er al eens een DA bij geweest is om hem te onderzoeken?

Nee, wij hebben hem nog maar net. Misschien niet slim geweest om hem zo te kopen, maar dat is nu niet meer anders.
Ik heb de vorige eigenaar wel gevraagd of hij misschien ergens last van zou kunnen hebben, maar tot op heden nog niets van gehoord.
Ik kan me ook niet voorstellen dat hij daar nu, opeens bij ons, last van heeft en eerder niet.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 10:53

Het kan wel zijn door dat hij in een nieuwe omgeving is. Sommige paarden kunnen daar heel agressief door worden. Misschien eerst er een volwassenen mee lopen zodat hij het vertrouwens wint dan aan de longe en steeds longeren doet hij dat lief dat een ervaren ruiter erop en dan geen kruimel van 10 die bang kan worden. Maar een die ook van aanpakken heeft gehoord. En ik denk dat je het zo moet opbouwen. Of je moet zeggen nou ik wil hem wel houden maar ik wil het niet zelf doen. Dan kun je event. iemand zoeken die hem wil verzorgen die tevens ervaring in paarden heeft.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 13:13

Whisperke schreef:
Het kan wel zijn door dat hij in een nieuwe omgeving is. Sommige paarden kunnen daar heel agressief door worden. Misschien eerst er een volwassenen mee lopen zodat hij het vertrouwens wint dan aan de longe en steeds longeren doet hij dat lief dat een ervaren ruiter erop en dan geen kruimel van 10 die bang kan worden. Maar een die ook van aanpakken heeft gehoord. En ik denk dat je het zo moet opbouwen. Of je moet zeggen nou ik wil hem wel houden maar ik wil het niet zelf doen. Dan kun je event. iemand zoeken die hem wil verzorgen die tevens ervaring in paarden heeft.

Nee, zelf willen we hem niet houden. Mijn dochters hebben beide een pony en willen niet op deze pony rijden. Mijn oudste kan aardig rijden, is ook niet bang, maar ook bij haar wil hij niets.
Wij hebben zelf met hem gelopen en ook gelongeerd. Dan is hij best heel braaf, ik heb hem ook goed laten weten dat ik vervelend gedrag niet van tolereer. Maar zodra er een kind op gaat, verandert hij.
En dat meisje van 10 was ook absoluut niet bang, daarom dacht ik dat ze een goede combinatie zouden kunnen zijn. Maar hij heeft haar behoorlijk getrapt en daarna is ze eigenlijk bang geworden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-05 18:24

Deze pony staat nu dus weer te koop, ik heb hem hier ook op bokt gezet.

Wie wil de uitdaging aan met hem?