Scheren en dan zonder deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

brenda21

Scheren en dan zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 16:38

Ik heb een fjord die nou al zo dik in zijn vacht zit, dat hij na een half uurtje in de bak rijden al zweet, en dan heb ik hem nog niet eens aan het werk gezet. Ik ben momenteel weer zijn conditie aan het opbouwen na een paar maanden weinig gereden te hebben.
Hij staat 24 uur per dag buiten op de paddock, hij heeft een grote inloopstal, die alleen dicht gaat als de paddock zo blubberig is dat ze kans op mok krijgen. Bij langdurige regen dus.
Nou is mijn vraag, ik wil hem eigenlijk graag scheren, en dan het liefste het jachtmodel, dan gaat er net genoeg af zodat hij een stuk sneller droog is. Maar moet hij dan een deken op hebben? Op mijn stal zeggen ze dat hij dan eventueel zonder deken kan, omdat hij maar een beetje geschoren wordt.
Het probleem is, hij molt dekens, als hij zijn zweetdeken een uurtje om heeft, begint hij erin te bijten
En ik vindt een deken sowieso niet fijn, elke keer dat opdoen en afdoen en in de gaten houden of de deken nog goed zit. Verder is een deken ook onhandig denk ik, omdat hij met meedere paarden in de paddock staat. Wie kan mij advies geven?

Eilatan

Re: Scheren en dan zonder deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:04

Ik persoonlijk zou het echt niet doen, je haalt toch een stuk bescherming weg...
Ik zou gewoon doorrijden met wintervacht, ze hebben die vacht niet voor niets. Dat zweten komt denk ik meer omdat hij geen conditie meer heeft..
De mijn heeft ook al een behoorlijke teddy beren vacht maar zweet minder dan in de zomer toen ze net ingereden was en een super dunne vacht had. Toen was ze elke keer doorweekt en nu
zweet ze meestal zelfs helemaal niet, en loopt toch best veel (bij de 3 uurs rit, vrij veel gedraafd en gegalopeerd, zweette ze ook bijna niet)

samantha5

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:20

nou dat zal ik niet echt aanraden. Je kan hem dan beter met een deken buiten zetten. Een goede regendeken die bestemd is tegen slopers heb je toch wel vanaf 100 euro. (ervaring heb zelf ook een paard die alles sloopt)

Anjatjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:23

Ze krijgen die vacht wel om een reden, dus als je ze afscheert moet je ze ook goed compenseren met deken.
Ik vind het dus onverantwoord om een paard dat 24/7 buitenstaat te scheren en zonder deken buiten te zetten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:34