Mijn 1 jarige merens heeft de neiging om dingen in z´n mond vast te houden. Zoals z´n leadingrope heeft hij de hele tijd vast in z´n mond, ook wil hij wel is een mouw pakken en die vasthouden.
Moet ik dit associeren met bijten en afstraffen (wat ik op het moment doe) of is dit een ander gedrag?
't Is meer sabbelen. Als er tanden doorkomen kan het ook een prettig gevoel geven om ergens op te sabbelen. Je kunt wel aangeven welke dingen aan mag worden gesabbeld en welke niet. Ik kan me voorstellen dat je niet wilt datie aan jou gaat sabbelen Daarin mag je dan ook duidelijk zijn. Eventueel geef je hem een oud halstertouw voor het sabbelen en leer je hem van het "echte" halstertouw af te blijven.
Hij sabbelt er niet aan, hij houdt het stijf vast, als ik eraan trek laat hij ook niet los. Maar stel ik zeg van ja, je mag m´n mouw wel vasthouden, zal hij dan niet verder gaan en overgaan op toch bijten? Hij is natuurlijk nog wel hengst en erg aan het uitproberen.
Ik zou hem niet toestaan om aan mij of m'n kleren te komen, dat is mijn "eigen ruimte". Geef hem een touw om vast te houden (of iets anders wat hij prettig vindt) en stel daarmee de regel dat dat het enige is dat mag. Vasthouden is op die leeftijd meestal vanwege de doorkomende tanden, zelden iets anders. Gaat dus ook weer over.
Oke, ja inderdaad m'n kleding mag hij ook niet aankomen, maar een touw vind ik en hij prima, in ieder geval bedankt voor de extra info. Het is in ieder geval fijn om te weten dat het ook weer over gaat.
paarden die alles in hun mond willen stoppen, zijn druk in hun hoofd. Ik weet niet of je Parelli doet (omdat je het over een leadrope hebt) maar bij parelli adviseren ze om gewoon meer leadrope in de mond te proppen tot ze het min of meer uitkwatten, zo leer je het ze af, werkt echt heel goed. Je kan ook bij de dierenwinkel een hondenflos kopen en die in z'n mond stoppen als ie overal in wil happen.
[i]Heey Zou het miss niet kunnen dat jou paard gewoon "steun" nodig heeft en dat op deze manier opzoekt.. Of dat hij zou als al eerder gezegd last van de tanden heeft.. En ik zou ze niet aan je kleren laten zitten want dat gaat meestal van kwaad tot erger.. Succes er mee!!