struikelen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lisa_oud

struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 16:10

hallo allemaal..
mijn paardje ligt al een aantal maanden onder het zadel..
de ene keer gaat het beter dan de andere keer..
wat veel voorkomt.. is dat hij struikelt..
het is een fries van 4,5 jaar oud..
wat zou ik hier nu tegen kunnen doen?
en is het verstandig om er peeskappen om te leggen..
ook laat zijn eigenaresse jan en alleman op hem rijden..
ik ben hier heel erg op tegen..
maarjha... het blijft haar paard..
hoe denken jullie hier nou over..
ik heb zelf het idee dat hij niet meer weet wat ie nou goed of fout doet.. help me aub!
Groetjes..

Firepatty

Re: struikelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:24

Het bestraffen voor het struikelen is niet terecht, hij doet het immers niet expres. Logisch dat hij dan niet snapt waarvoor hij bestraft wordt, hij doe immers niets verkeerd.

Mijn fries struikelde ook regelmatig en die laat ik nu natuurlijk bekappen. Tegen de tijd dat het weer nodig is gaat hij ook weer struikelen.
Kijk eens of jouw paard niet teveel voorover staat op de voorhoeven. Dan kan het zijn dat de voorkant van de hoef als het ware de grond inhapt met als gevolg het struikelen.
Iets meer achterover bekappen kan het probleem dan mindermaken.

Succes. Patricia

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:43

Toen ik mijn paard kreeg had ze erg lang stilgestaan.
Toen struikelde ze ook regelmatig, toen heb ik het rijden erg rustig aan opgebouwd met veel lange stapritten en weinig draven, en nu heeft ze er vrijwel nooit meer last van.
Misschien gaat de training voor dit paard iets te snel of vind hij het moeilijk zijn evenwicht te bewaren?

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 17:46

Mijn paard struikelde ook veel. Nu hij natuurlijk bekapt wordt niet meer. Ik ben het dan ook helemaal met Firepatty eens.

Maar ik denk dat het ook heel erg te maken heeft met de leeftijd van je paard en dat hij nog niet zo lang onder het zadel is.
Het gewicht van een ruiter dragen is helemaal nieuw voor ze en ze moeten een hele nieuwe balans zoeken. En dan kan het wel eens gebeuren dat dat niet helemaal goed gaat en ze eens struikelen.
Naarmate ze meer ervaring krijgen gaat dat meestal wel over.

Lisa_oud

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 10:14

Firepatty schreef:
Het bestraffen voor het struikelen is niet terecht, hij doet het immers niet expres. Logisch dat hij dan niet snapt waarvoor hij bestraft wordt, hij doe immers niets verkeerd.

Mijn fries struikelde ook regelmatig en die laat ik nu natuurlijk bekappen. Tegen de tijd dat het weer nodig is gaat hij ook weer struikelen.
Kijk eens of jouw paard niet teveel voorover staat op de voorhoeven. Dan kan het zijn dat de voorkant van de hoef als het ware de grond inhapt met als gevolg het struikelen.
Iets meer achterover bekappen kan het probleem dan mindermaken.

Succes. Patricia

wat bedoel je met Bestraffen? ik heb toch nergens neergezet.. dat ik hem vestraf voor het struikelen!
Groetjes..

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:08

Ja Lisa, dat merk ik nou vaak op topics dat mensen het topic toch niet zo goed lezen en op dingen reageren die je noooooit schreef. Ik persoonlijk versta dat niet goed hoor.

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:31

Ik zou het niet vertrouwen als die constant blijft struikelen. Het kan verschillende oorzaken hebben:

1. hij is niet voorwaards genoeg. dit houdt niet in dat die hard genoeg loopt maar dat die niet voldoende zn benen optilt! Hiervor hoeft hetgeen hoog tempo te zijn. Juist vaak bij een te hoog tempo gaan ze struikelen omdat ze hun passen niet afmaken.

2. Hij zover op zn voorhand valt waardoor die niet eens meer zn ene voet voor zn andere krijgt en daardoor gaan struikelen. Hij sloft als het waren over zn eigen hoeven heen.

3. hij een blokade is zn rug heeft waardoor die zn rug probeerd te ontlasten door zn schouders vast te zetten en hierdoor niet zn voeten behoorlijk kan op tillen.

Ga dus eens de oorzaak ervan na. Veelal bij paarden komt het voort uit de rug en achterhand. Ik wil je nie tbang maken maar het kan erger zijn dan het lijkt..

Succes

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 12:59

Als een paard nog niet zolang onder het zadel is, zijn de spieren vaak nog slap. Door op een juiste manier te trainen maak je hem sterker, doe dit wel onder begeleiding!!!

Ook zie ik, zoals M3isSi3j ook aangeeft, een medische oorzaak eerst uitsluiten.

Succes

Firepatty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 14:06

Citaat:
ik heb zelf het idee dat hij niet meer weet wat ie nou goed of fout doet.. help me aub!"

Sorry hoor........ Ik had met mijn antwoord alleen de beste bedoelingen en probeerde een verklaring te geven waardoor een paard verward kon raken.

Patricia