Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 11:02

In een ander topic kwam ter sprake wat nu goedkoper zou zijn. Paarden aan huis of in pension?

Ik spreek dan even over het geval waarbij je bijv 2 paarden hebt, zoals ik.

Is het niet veel duurder om dan je paarden aan huis te hebben dan in pension?
Denk aan rijbaan (verlichting, onderhoud e.d) stallen (bouw, onderhoud) en het afvoeren van mest. Laten aanrukken van hooi en stro en noem maar op. Onderhoud van wei en bemesting? (er van uit gaande dat ik zelf een tractor heb en dit dus moet laten doen)

Ik denk wanneer je vanaf 4 a 5 paarden gaat denken dat het goedkoper is je paarden aan huis te hebben, maar waar ligt de grens?

Wie heeft er ervaring mee? Ik ben benieuwd naar jullie mening.

Kom maar op!

wreckh

Re: Paarden aan huis of pensionstal, wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:08

Ik denk dat het goedkoper is. Maakt niet zoveel uit hoeveel paarden je hebt. Het ligt er denk ik wel aan hoeveel land je hebt en het ligt aan meer factoren. Wij hooien ons eigen land, dus dat is goedkoper. Mijn vriend heeft de apparatuur, dus dat scheelt. Stro krijgen we ook van mijn vriend voor een lage prijs. We helpen zelf dan ook met stropersen en stapelen e.d. Voer is denk ik gelijk, maar je kan wel zelf besslissen wat voor voer je koopt, ook kan je bijv samen met andere paardenhouders voer inkopen, waardoor het goedkoper kan worden. Onze stallen hebben ons nog niet veel gekost kwa onderhoud. Neem je bijv een containerstal, hoef je alleen maar af en toe een likje verf eroverheen. Dus dat is nie zo duur.

Uiteindelijk wordt het natuurlijk net zo durr als dat je zelf wilt. Maar voor mij is het zeker goedkoper.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:18

Ik denk dat het er vanaf hangt welke kosten je allemaal mee gaat rekenen.
Bijv. de aanleg van een bak en de bouw van een stal kosten behoorlijk wat geld, bovendien moet het onderhouden worden.
Maar eigenlijk moet je dan ook meerekenen dat dit een soort investering is. Bij verkoop van je huis krijg je die investering nl. (gedeeltelijk) weer terug. Bij een pensionstal betaal je voor het gebruik, maar als je weggaat heb je niets meer.
Zo maakt het ook veel uit of je de uren meerekent die je zelf maakt t.b.v. de stalling/verzorging van je paarden.
Ik denk dat het er ook aan ligt hoeveel vrije tijd je hebt.
Als je minder moet gaan werken (dus verlies van inkomsten) om je paarden te onderhouden, dan is dat best een grote kostenpost. In die uren had je nl. geld kunnen verdienen bij je baas
Maar als je toch genoeg vrije tijd hebt, dan is het weer een ander verhaal.

Volgens mij is het erg moeilijk om een zwart/wit berekening te maken.
Dit soort dingen zijn erg afhankelijk van je persoonlijke situatie en interpretatie van kosten

kebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:29

Alles laten hooien en balen is vrijwel net zo duur als inkopen. Voordeel bij zelf hooien is dat je er ook mooie paardenkuil van kan laten maken waarbij je zelf de kwaliteit kan bepalen. Vooral koop-kuil is vaak veel te nat voor paarden. En als je goede kwaliteit kuil hebt hoef je weinig brok te voeren.

Bemesten kan je ook met de hand, dat hoef je niet te laten doen. Maar bemesten is voor een paardewei niet echt heel wenselijk dus doe dat alleen als het onkruid de spuigaten uit begint te lopen.

Voordeel van eigen wei en stallen is dat het meerwaarde bij je huis oplevert. Op lange termijn zal die investering zich terug verdienen (bij goed onderhoud).

Het kost alleen veel meer tijd allemaal (ook met 1 paard) en dat is geld dat je nu aan je pensionhouder afgeeft (incl. de winstmarges op voer). Dus an sich is het volgens mij zowiezo goedkoper mits je de tijd hebt, en bij meerdere paarden wordt het alleen maar voordeliger.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 11:40

Dat hangt inderdaad er maar net van af hoe je rekent en wat je moet investeren om je paarden aan huis te krijgen.
Ik heb ze tien jaar aan huis gehad en nu staan ze op een pensionstal. Je bent er inderdaad niet met alleen voer en hooi. Water, onderhoud weilanden en stallen, stroom, dat zijn allemaal kosten die je erbij moet optellen.

Stallen en een rijbaan zijn hoge kosten die het de eerste jaren duurder maken maar die kan je afschrijven en maken inderdaad ook je woning meer waard. Bovendien kan je dat zo duur maken als je zelf wilt. Als je handig bent en zelf stallen kan bouwen ben je een stuk goedkoper uit dan wanneer je kant en klare stallen koopt. Als er al een schuur op het terrein staat waarin je de stallen kan bouwen is dat uiteraard ook veel goedkoper dan wanneer je nog een onderkomen moet neerzetten.

En hoe duur is de pensiontal? En hoeveel kilometer moet je elke dag rijden om er naar toe te gaan? Die kilometers en afschrijving van de auto zou je eigenlijk ook bij de pensionkosten moeten optellen.

Kortom: je kan niet in zijn algemeenheid zeggen dat het één duurder of goedkoper is dan het ander. Dat hangt van de situatie af.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:59

Ik heb eerlijk gezegt geen flauw benul van de kosten, toen ik Aline en Apollo nog had hadden we nog een boederij met koeien en werd hooi, stro en mestafvoer gewoon op de zaak betaald. En gedeeltelijk zelf gerooid uiteraard, bijna al het hooi was eigen productie. Mais kwam ook van het eigen land af, suikerbieten ook.
Een bak heb ik overigens nooit gehad, ik deed mijn oefeningetjes (dressuur én springen) in het bos.
Zoals al gezegt zijn stallen en een bak een fikse investering. Ik denk dat het qua maandelijkse kosten toch wel scheelt, bij een pensionstal betaal je ook voor je stal, de bak, eigenlijk alle voorzieningen.

Ongeacht of het duurder is of niet, ik wil in de toekomst, als er weer paarden komen, ze aan huis hebben. Ik vind het niet erg om wat meer kosten te maken gezien de luxe (aan huis), vrijheid en rust die ik er voor terug krijg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:19

Het hangt al van je mogelijkheden af, en wat je al hebt aan huis. Bedoel, ik ben geboren op een boerderij, de wei lag er al, maar heb zelf wel geïnvesteerd in palen, lint, isolatoren voor een grote en een kleine paddock. De stal was ook al aanwezig, was eerst andere ruimte, dus ge-her-organiseerd, een stal erbij gebouwd (lees een tweede wand maken). En ik heb nu twee stallen, waar ze altijd zelf in kunnen. Die paddock heb ik gekregen op een stuk grond op ons erf wat braak lag, gebruikten we om puin te storten, en andere zooi uit de weg te zetten. Daarnaast stond dus die schuur waar al een bestaande antieke varkensstal in was.

Qua voer, mijn vader had en heeft sowieso graszaad en tarwe in het bouwplan zitten. Gezien de geweldige denderend prijzen houden wij dus enige pakken achter van de oogst. Is verder de moeite niet om te verkopen. Verder pak ik ook altijd wat suikerbieten van de hoop, zo lang kan je die dingen ook niet bewaren, en het scheelt toch niet veel.

Mestafvoer zijn bij mij ook niet de kosten, we hadden voor de paarden al wat hobby-koeien, dus nu wordt er iets meer mest afgenomen, maar dat valt op zich ook mee.

Ik sta dus aan huis véle malen goedkoper dan als ik dat op pension zou doen. Daar tegenover staat wel dat ik geen bak heb, ik kan alleen op een stuk land rijden als dat buiten de braak-tijd is. Of als het weer uitzonderlijk goed meewerkt.

Het voordeel is wel, dat ik álles in eigen beheer heb, dus als ik niet tevreden ben over en bepaalde hooisooirt of brok. Dan stap ik zo over op wat anders. En je hebt idd alle rust van de dieren aan huis, is voor jezelf als de beesten ook fijner.

Nadeel is dat het lastiger is om weg te gaan, maar dat konden wij toch al niet, door de koeien eerst. Het is maar waar je voor kiest.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:35

Voor mij is het zeker goedkoper om ze aan huis te hebben (de bak lag er al, de stallen hebben we wel laten bouwen, maar dat verdient zichzelf ook weer terug)
De eenmalige kosten wil ik dan ook niet meerekenen.

Het scheelt mij 38 km per dag reizen (denk aan benzinekosten) + de tijd die daar meegemoeid was (ook nog zo'n 3 kwartier per dag).

Verder valt het toch wel mee, ik heb toevallig pas een vergelijking zitten maken. Ik ben zo'n 85 euro in de maand kwijt aan hooi, stro, goede kwaliteit kuilgras en biks voor 1 ontzettend smerig paard die ook nog eens veel eet en 1 shet. Nou daar kan ik echt geen paard en pony voor houden in pension.

lageveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 01:52

@Fitzroy: 85 euro ? ik heb deze (onze) kostprijsberekening voor hooi, sto, brok in een excel-berekening staan. Ben wel benieuwd waar ik dan met jouw gegevens op uit kom. Dan moet ik kilo's hooi, stro en brok per dag weten. Kan ook via pb natuurlijk, maar is misschien ook voor anderen interessant.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 02:09

Fitzroy schreef:
Voor mij is het zeker goedkoper om ze aan huis te hebben (de bak lag er al, de stallen hebben we wel laten bouwen, maar dat verdient zichzelf ook weer terug)
De eenmalige kosten wil ik dan ook niet meerekenen.

Het scheelt mij 38 km per dag reizen (denk aan benzinekosten) + de tijd die daar meegemoeid was (ook nog zo'n 3 kwartier per dag).

Verder valt het toch wel mee, ik heb toevallig pas een vergelijking zitten maken. Ik ben zo'n 85 euro in de maand kwijt aan hooi, stro, goede kwaliteit kuilgras en biks voor 1 ontzettend smerig paard die ook nog eens veel eet en 1 shet. Nou daar kan ik echt geen paard en pony voor houden in pension.

Ik denk dat ik op ongeveer het zelfde bedrag uit kom. (100)
Ik heb 2 paarden aan huis.
2 goede eters.
Ik heb stro zeer goedkoop namelijk 75 cent per baaltje en dan word het aan huis gebracht.
Mest hebben altijd nog of zelf op het huurland gestrooid of gratis aangeboden (werd altijd meegenomen)
Hooi kopen we grote balen.
We laten er een paar zelf persen de rest kopen we bij.
Stallen waren heel goedkoop aangezien mijn vader die zelf heeft getimmert (dus alleen kosten voor het hout en bouten)
We hebben een deel dus er hoefden alleen wat wandjes en een deurtje getimmert te worden.
Buitenbak hebben de buren en kost 1 euro per x
Binnenbak hebben kennisen en kosten alleen de diesel kosten voor het reisen.
Opslag voor hooi en stro was er ook al toen we dit huis kochten.
We huren een land van een hectare voor 275 euro per jaar
In de zomer hoef ik dus alleen brok te voeren aan mijn paardjes.
Geen hooi en geen stro.

pensionstal kost hier 207 euro per paard.
Dus dan zou ik 414 euro per maand uit zijn.
+ 1 paard is fokmerrie en krijgt dus af en toe een veulen en dar zijn ook extra kosten aan verbonden.

Ik gok dat ik ongeveer 300 euro in zak hou per maand als ze thuis staan.
Ik moet dan alleen zelf voeren en mesten, maar dat heb ik er graag voor over.
Vind het veel gezelliger de paardjes thuis.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:41

@lageveld: ik reken niet in kilo's per dag, sorry.
Ik heb gewoon de rekeningen van stro + kuil + biks opgeteld en gedeeld door het aantal weken dat ik er mee doe. Lijkt me redelijk betrouwbaar.
Ik weet alleen dat ik 2 1/2 kg brok + handje voer per dag en 1/2 schep muesli + handje.
Hooi en kuilgras doe ik gewoon in plakken.

En de kosten worden alleen maar lager als mijn experiment goed uitpakt. Ik heb de hele zomer kleine baaltjes kuil a 6,50 euro stuk gekocht. Nu adviseerde de boer om toch ook maar eens grotere balen te proberen. Hier passen ongeveer 4 kleine in en deze kosten € 14,-. De kosten moet dus omlaag gaan in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:46

Mijn paard staat aan huis bij mijn ouders en dat is zeker goedkoper dan een pensionstal. Dat is omdat we hooi van eigen land hebben, stro goedkoop van een buurman krijgen. Ja en de stal, dat was gewoon een schuur die we verbouwt hebben en de bak is er door een collega van me pa in een zaterdag gelegd, drainage is er later ingekomen via me vaders werk, die mocht de overgeblven buizen daar meenemen en mijn vader is zelf gewoon handig, dus verbouwen en onderhoud kan hij allemaal zelf.

Plus dat de voordelen van thuis veel groter zijn dan op een pensionstal (vind ik)

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:46

Sydney2005 schreef:
Plus dat de voordelen van thuis veel groter zijn dan op een pensionstal (vind ik)

Idd, dat alleen is al vele euro's waard

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:57

Over de bemesting van het land, wij hebben een paar schaapjes staan die veel vervelende kruidjes en kantjes wegeten en ook nog mest achterlaten. Verder zou je ook kunnen kijken of je in de buurt niet een bak kunt huren of een soort abonnement nemen als dit bespreekbaar is. De mest afvoeren is in Rotterdam heel lastig, wij brengen dat tegen een vergoeding bij een manege. Toch ben ik vele malen goedkoper uit dan op een pensionstal en ik mag lekker alles zelf doen en ik heb een enorme vrijheid. Ook heb ik in korte tijd veel geleerd over onderhoud van paarden, je staat toch op de een of andere manier dichter bij je paard. Succes!

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:05

Ik heb Memuska jaren op een pensionstal staan gehad, en ze staat nu thuis, ik maak even een vergelijkend rekensommetje. Ik betaalde 200 euro stalhuur maar het voer was er van zo'n walgelijke kwaliteit dat ik toch nog bijkocht, laat ons zeggen zo'n 25 euro per maand dat ik dan nog extra kwijt was. Nu betaal ik gemiddeld 50 euro per maand aan voer, voor 2 pony's (ik betaal het voer voor de andere pony omdat Memuska er gratis mag staan). Wij hebben onze stal zelf gebouwd (handig, zo'n vriendje die alles kan ) en ook onze weides zelf omheind. We hebben drie weides, eentje heeft Tom (mijn vriend dus, hij is zelfstandige in de aanleg van weides, paddocks en gazon + omheiningen en stallenbouw) vorig jaar helemaal omgeploegd, gefreesd, ingezaaid en weet ik wat nog allemaal. Ik moest dat uiteraard niet betalen, maar normaal is dat helemaal niet zo duur - voor ons weitje zou het 70 euro aan zaad geweest zijn. Onze andere weide wordt volgende maand gedaan. Hooi en stro vallen best mee vind ik, en zijn ook van véél betere kwaliteit dan op de stal. Ik betaal 1,25 euro voor een klein pakje hooi en 1,20 voor een pakje stro. Hoefsmid en DA blijven uiteraard hetzelfde, net als de ontworming en inentingen. Een bak aanleggen, je kan het zelf doen maar ik weet dat Tom er aanlegt vanaf 3000 euro all in (dan hebben we het over 20x40), volgens eigen systeem en dan staan ze NOOIT onder water, NOOIT bevrozen, ...
Bovendien vind ik thuis staan veel meer voordelen hebben: wat je zelf doet doe je immers beter (of dat denk je toch). Je hebt meer controle over wat ze eten - op de manège gaven de buren haar wel eens een goedbedoeld extra schepje, maar als elk van die 80 andere eigenaars dat gaat doen Nooit geen gezeur meer over teveel stro gebruikt, teveel hooi gegeven, dat je benen afspoot in de gang (tja je moet toch wat als de douche wéér eens niet werkt!), ... Mijn paard staat nu het hele jaar door buiten ipv van september tem april in zo'n muffe stal, ze kan haar stalgenootje nu ook zien ipv tussen haar vier muren opgesloten te zitten... Nee, voor mij is het simpel: mijn paarden blijven aan huis!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:06

O ja, de mest voeren wij ook niet af, die gaat over ons eigen land weer heen, dus dat kost ons ook niks, want de mestwagen lenen we van een buurman (handig hoor al die boertjes in de buurt... )

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:07

Sydney2005 schreef:
O ja, de mest voeren wij ook niet af, die gaat over ons eigen land weer heen, dus dat kost ons ook niks, want de mestwagen lenen we van een buurman (handig hoor al die boertjes in de buurt... )

Oh ja moest ik ook nog vermelden Onze mesthoop gaat ofwel over het land, ofwel gaat hij bij over de wei als die omgeploegd wordt!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:55

ik denk dat het goedkoper is als je een eigen weitje hebt of dat je paard aan huis staat. wij hebben een eigen weitje en dat kost ong. €66 per maand (incl. voer) en de mest gooien we over het land. volgens mij kan je geen pensionstal vinden waar je dat voor hoeft te betalen....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:22

Als wij een huis kopen waar voldoende ruimte is voor een paard, dan verwacht ik dat onze hypotheek met zo'n € 600,00 per maand omhoog gaat.
Dat kost mijn paard niet in de maand! En zelfs thuis kost je paard ook nog best veel.

Ik denk dat het zich wel loont vanaf 3 paarden. Het is natuurlijk ook afhankelijk hoe veel je betaald voor je pensionpaard en hoe luxe of sober je het thuis wilt hebben.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:49

Dat vind ik een beetje rare vergelijking, boemel. Je krijgt er zoveel woongenot voor terug. Of je nu in een rijtjeshuis woont of vrijstaand .. dus dat reken ik echt niet mee.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:00

Dat ben ik absoluut met je eens.
Natuurlijk is het prettiger als je meer ruimte rondom je huis hebt.

Maar als we naar de kosten van ons paard kijken, staat ze nu eenmaal goedkoper op een pensionstal, omdat wij er behoorlijk wat extra bij neer moeten tellen iedere maand om haar bij huis neer te kunnen zetten.

Vroeger had ik de ponies altijd wel bij huis. We woonden toen op een boerderij. Ik vond het heel fijn om zelf te bepalen wanneer en wat ze te eten kregen en er ook naar toe te kunnen wanneer ik dat wilde.

Het had ook z'n nadelen. Het was toen erg lastig om 1 of meerdere dagen van huis weg te gaan. en ik vond het ook een stuk ongezelliger, omdat ik altijd alles in m'n eentje moest doen.

r3nee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 11:10

Wij hebben een weiland van de gemeente gehuurd en een stal voor 2 paarden gebouwd. In de zomer staat mijn pony en nog 2 pony's in de wei.
vorige winter hebben er 2 in de stal gestaan mar dit werd veel te veel werk . Nu staan ze in de winter op een stalling wat veel makkelijker is.
Bij een stalling hoef je aleen de maandbetling te betalen, maar bij jezelf de hele stal bouw, maar ook de kosten van vernielingen, hooi, stro ed.

Ik denk echt dat een stalling veel goedkoper is!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:13

Fitzroy schreef:
Dat vind ik een beetje rare vergelijking, boemel. Je krijgt er zoveel woongenot voor terug. Of je nu in een rijtjeshuis woont of vrijstaand .. dus dat reken ik echt niet mee.

Ja, wij wonen hier zoiezo wel.
Ook al zouden de paarden naar pension gaan, dan nog zouden we hier wonen, vanwege de vrijheid.
Dus die verglijking klopt niet.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:26

r3nee schreef:
Bij een stalling hoef je aleen de maandbetling te betalen, maar bij jezelf de hele stal bouw, maar ook de kosten van vernielingen, hooi, stro ed.

Dat verschilt ook per stal... ik betaal een basisbedrag en daar komen hooi en stro nog bovenop hoor
Laatst bijgewerkt door Achterom op 08-10-05 12:33, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 12:29

thuis blijft die stal van jou.
Als jij 20 jaar lang elke maand 200 euro betaald en je gaat weg kan je gedag tegen je stalletje zeggen zonder er iets voor terug te krijgen.