Welk merk zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Welk merk zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 10:24

Hallo,
Ik ben op zoek naar een mooi zadel. Het zadel moet lekker zitten, en goed zijn van kwaliteit. Met welk merk hebben jullie goede ervaringen? Ik zocht in eerste instantie een kieffer, maar de prijs daarvan loopt toch erg op. Wat vinden jullie bv. van Wintec? Rossner? JC? Kieffer?
Alvast bedankt!
XXX Rosa

San

Re: Welk merk zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:30

Ik zweer bij KN zadels... mijn pony is ermee ingereden (20 jr geleden) en het is nu nog perfect! Nieuwe vulling erin en gebruik hem nu voor mijn nieuwe...

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:33

Ik heb zelf een JC, een Kieffer (beide vzh) en een Euroriding (dressuur)
Euroriding zit het lekkerst, kieffer vind ik kwalitatief erg goed maar heeft een iets hardere zit dan de JC en de euroriding.
JC zit erg lekker en zacht, maar slijt iets sneller op de zweetbladen dan de kieffer en Euroriding.

Ik weet niet of je een nieuwe wil of een tweedehandse
(ik heb namelijk een kieffer die ik niet gebruik te koop, ziet er nog super uit! voor info even pm-en)

anne_red

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 15:55

JC vind ik erg goed en Kentaur ook wel.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 07:48

Verder nog iemand?

freaky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 07:57

Kentauer is ook erg goed en niet duur.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 07:59

Okey, alvast bedankt voor jullie reactie's. Zouden jullie er misschien ook bij willen vermelden waarom je dit zadelmerk zo goed vind? Alvst bedankt!!

kelliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:11

Ik heb een Anky zadel en past bijna op elk paard en vind het fijn zitten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:14

Ik heb een stübben maestoso dressuur zadel, gekocht bij kootstra in groningen een erkend zadelmaker. Hij verkoopt hoofdzakelijk stübben, goede kwaliteit en rechte bomen. Hij maakt t zadel helemaal op maat van je paard en je dient hem ook in onderhoud (kosteloos) te stellen bij hem. Alles wordt keurig op maat gemaakt.

Wellicht maakt merk niet zoveel uit, t ene merk is het andere merk niet..als de bodem maar recht is, de leer van goede kwaliteit en ook het stiksel. Een goede zadelmaker heeft daar kijk op. Mijn motto: liever 1x goed investeren en jaren rijplezier dan een zuinige investering en een hoop ergernis.

Succes

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 08:16

Heeft er ook iemand ervaring met (Wintec) kunststofzadels?

Marritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:23

Ik heb nu ongeveer twee jaar een wintec zadel. Ik ben er wel tevreden over; makkelijk te onderhouden etc.
Maar het kon beter. Daarom neem ik er straks een dressuurzadel bij .

Linde90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:24

ik heb zelf een kieffer. Kwalitatief weg goed (leer blijft echt heel netjes, ook na een tijdje niet in vetten) maar vind het niet zo heel lekker zitten, het 'ploft' zo.

De eerste keer dat ik op shona reed (bij de handelaar) had ik volgensmij zo'n huismerk van divoza zegmaar, die vond ik erg lekker zitten.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 08:27

Haffiej_gurl schreef:
Ik heb nu ongeveer twee jaar een wintec zadel. Ik ben er wel tevreden over; makkelijk te onderhouden etc.
Maar het kon beter. Daarom neem ik er straks een dressuurzadel bij .

Heb je een kunststofzadel van wintec? Slijt dat zadel erg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 08:48

Ik heb een Passier en wil niet anders meer!! Superkwaliteit, leer blijft mooi en het is gewoon een goed, mooi en zeer fijn zadel.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:00

Advies van mijn zadelmaakster toen ik een kieffer wilde kopen: niet doen! JC net zo. Merovech is ook rotzooi (ze heeft me er 1 laten zien van binnen).
Zij verkoopt zelf bijna alleen Stubben zadels, en dan het liefst de ouderen met de platte boom. Ik heb zelf dus ook een Stubben gekocht, 2e hands en laat hem door haar oplappen
Stubben vind ik gewoon mooie kwaliteit leer hebben ( mijn 'nieuwe' zadel is zo ongeveer 12 jaar oud en nergens een grijze/versleten plek te vinden!) Ze gaan Jaaaren mee!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 09:04

Iemand ervaring met: Wembley? Stubben? Ainsley Ranger? Lemetex Fellow?

bren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:12

ik heb een rossner amerika,
erg fijn zadel.
ligt en zit super.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:50

Eerst even over de merken die jij noemde. Ik heb enkel ervaring met Wintec en Kieffer. Wintec vind ik echt waardeloos, ik kan er niet mee rijden, met de beste wil van de wereld Piept langs alle kanten, veel te licht naar mijn zin, zit veel te hard... Kieffer vind ik al heel wat beter, ze zitten heel zacht. Ik heb wel al veel klachten gehoord over de boom van Kieffer maar daar heb ik zelf geen ervaring mee - ik rijd er ook alleen maar mee als dat toevallig in de kast van het desbetreffende paard ligt en mijn zadel past er niet op. Voor mij persoonlijk is het niet ideaal (tenminste niet de modellen waar ik al mee gereden heb) owv chronische rugklachten die verergeren door zo'n zadels
Zelf heb ik een Stübben dressuurzadel. Hard als de pest maar ik ben er verder erg tevreden mee. Hij is acht jaar oud en ziet er nog als nieuw uit.

Unfaithful

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:55

Wat voor een zadel zoek je dan?
Ik heb zelf een Thorowgood Griffin (vzh), vind ik ook erg fijn zitten!

Ik rij ook wel eens op een paard die een Wintec Kunststof dressuurzadel heeft, die zitten ook érg fijn moet ik zeggen!

Beide zadels zou ik je aanraden

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 10:21

Zal nog even uitleggen wat er lekker is aan KN... hij is zacht en er zit een hele fijne zit in. Het is een fijn zadel, dat goed past op veel verschillende soorten paarden door een fijne pasvorm. De kniewrongen zijn zacht en bieden goede grip en houden de benen in een mooie positie... ideaal zadel als je het mij vraagt.

Stubben vind ik wel vergelijkbaar met KN. Mooie zadels, goede zit, goede kwaliteit.

Ainsley heb ik wel gereden, ik vond het een beetje een diep zadel en de kniewrongen te dik... maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Kieffer is mij te hard. Ik kreeg er enorm last van in mijn rug, doordat ik er niet lekker op zat. Overigens had mijn paard ook last van de hardheid ervan en kreeg hij drukplekken.

Wintec moet je van houden. Ik vind het niet te vergelijken met een lederen zadel. Mijns inziens een leuke oplossing als je een heel breed paard hebt wat af gaat vallen, want dan kan je de boom wisselen, maar niet echt fijn. Het piept idd vaak en heeft soms de neiging iets te gaan kantelen met de tijd.

Merovech is leuk als tussenoplossing, maar is kwalitatief niet vergelijkbaar met stubben of KN. De leerkwaliteit is lager en het zadel is een stuk stugger. Overigens ben ik ook geen fan van de lepelpositie van de merovechzadels. Die staat vrij stijl omhoog, waardoor ik steeds het idee had voorover te zitten of echt op de voorkant van mijn zadel te stuiteren met rijden.