Aanschaf paard uit buitenland?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kanzi

Aanschaf paard uit buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 19:01

Volgend jaar ga ik een veulen aanschaffen.
Heerlijk, nu die voorpret al.....
Snuffelend op internet kom ik in België hele leuke beestjes tegen, voor erg aangename prijzen.

Heeft het veel voeten in aarde om een paard uit het buitenland aan te schaffen? Of verschilt het niet zo veel met iets uit Nederland?
Heb je bijvoorbeeld te maken met invoerrechten, hoe zit dat met chippen en een paspoort, hoe regel je een medische keuring, en wat is het slimst met vervoer als je zelf geen E achter B hebt?
Bokkers met ervaring?

Anoniem

Re: Aanschaf paard uit buitenland?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:17

Het hangt van de afstand af, maar als die niet meer te doen is kun je overwegen om het paard met een vervoersbedrijf te vervoeren. Kost alleen behoorlijk wat, anders zou je ook in je kennissenkring iemand afgaan die wel een E en auto heeft die mag trekken.

Verder zijn tegenwoordig toch aardig wat paarden ook gechipt in België met bijbehorend paspoort... Met op naam overzetten regel je gewoon met het betreffende stamboek.

Medische keuring is precies zoals bij elk ander paard in Nl aankopen. Gewoon door een DA laten doen, niet een van het paard zelf, maar probeer een ander te zoeken.

Succes ermee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:41

Ja, alleen krijg je in Belgie geen stempel op de chip-sticker in je paspoort. Dat probleem hebben wij ook met ons veulen. Probleem is dat er weinig paarden in Belgie gechipped zijn, ze kunnen het wel maar er zijn nog niet echt duidelijke regels over.

Medische keuring zou ik door een belgische DA laten doen. Gewoon even bellen en vragen wat er daar in een keuring zit. Ik neem aan hetzelfde zo'n beetje. Scheelt ook nog een hoop in de portemonnee, in Belgie zijn de DA goedkoper!

Siddieqje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:35

Ik heb mijn paard in Nederland gekocht en dat verliep ook vlotjes hoor.

Het grootste probleem was eigelijk vervoer vinden tegen een redelijke prijs (was wel 300 km afstand tussen).

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:37

Dit blijf ik even volgen. Heb dezelfde plannen want in belgie zijn ze gelukkig vele malen goedkoper.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 15:09

Ik neem aan dat ik de dierenarts daar opdracht kan geven om aansluitend aan de keuring het veulen te chippen.
Maar is die chip ook 'geldig' in Nederland?

En mag je er zo de grens mee over, of moet je ook een gezondheidsverklaring hebben?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 19:01

Ik heb het andersom gedaan, ik woon in Belgie en heb een paard (veulen) in Groningen gekocht
Ik ben eerst zelf met een vriendin gaan kijken (had al optie op het veulen), veel foto's en video materiaal opgenomen van het veulen, de merrie en de hengst. Deze eerst aan mijn eigen DA ('s ) en hoefsmid laten zien. Na hun goedkeuring nog via mijn Da een DA daar in de buurt laten keuren (longen, navelstreng, beenstand, gebit) de kosten waren ongeveer 40euro.

Ik wilde haar niet laten chippen (omdat het een veulen was en omdat het in Belgie niet verplicht was/is...nu wel dat weet ik) maar door een misverstand (grote stal etc. etc.) is dat toch gebeurd.

Invoerrechten ??? gewoon mee de grens over. Ik heb de fokkers het veulen (tegen betaling) laten thuisbrengen. Ze hebben dit netjes gedaan, moeder erbij en bij mij op stal gezet. Na onze uitgebreide lunch hebben ze de moeder weer meegenomen (hadden ze ook best mogen laten staan )

edit: ik woon aan de grens....als ik met mijn paarden het bos in ga weet ik nooit precies of ik nu in Ned. of belgie ben denk je dat ik het paspoort van mijn paarden meeneem naar het bos ?
Je kunt een paard zo meenemen hoor !

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:00

mijn inmiddels jaarling komt uit duitsland, en dat is op zich prima gegaan.
Laat je door desbetreffend stamboek inlichten hoe dat gaat met overschrijven (heeft bij ons nogal wat voeten in aarde gehad aangezien hij hengst was) en vraag aan de fokker van het land (in jouw geval belgie) hoe zij daar mee omgaan.

Chippen etc is geen probleem, ons veulen is in Nl gechipt en wij staan in duitsland geregistreed als eigenaar met de nederlandse chipnr, snap je het nog?

veel succes