Paard wordt gek als hij vast moet staan.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MirZam

Paard wordt gek als hij vast moet staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 15:14

Mijn paard is niet gewend tijdens het poetsen vast te staan.
De vorige eigenaars poetste hem altijd in de stal, Nu hebben wij een hele mooie poetsplaats waar je het haslter aan twee kanten vast kan maken. hier heeft hij al 1 halster kapot gemaakt.. Als er iemand is die bij zijn hoofd blijft staan is er nisk aan de hand.
maar wanneer je met tweeen of alleen zonder dat er iemand bij zijn hoofd staat bezig bent dan gaat meneer hangen net zolang tot hij los is.
Nu heb ik ook geprobeerd hem andersom vast te zetten en gewoon ergens anders aan 1 touw, maar je kunt neit met hem bezig zonder dat hij gaat hangen.

Hebben jullie tips ho ik dit kan oplossen of hiermee om kan gaan??

Meryl_S

Re: Paard wordt gek als hij vast moet staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:53

ik heb hetzelfde probleem,
ik poets hem altijd in de stal want als ik hem vastzet word meneer gek
Ik vind het natuurlijk vervelend als hij iets kapot maakt..
maar ik ben er vooral bang voor dat hij zichzelf iets aandoet,
tips heb ik eingelijk niet

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:31

je zegt dat hij het wel goed doet als er iemand bij zijn hoofd staat.. dan moet je dat gewoon een hele tijd doen, en dan kijken of hij het ook goed doet als diegene die bij zijn hoofd staat gewoon staat en niks doet of als diegene zich omdraait enzo en zo steeds verder gaan werken. heeel veeel oefening en niet opgeven als het een keertje fout gaat maar gewoon een stapje terug doen.. het beestje heeft vertrouwen nodig dat er niks foutgaat als hij alleen vaststaat

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:17

Stoppen zodra het goed gaat, zet hem vast, loop 3 passen naar achter en geeft hem iets lekkers als hij kalm blijft en haal hem dan weg van die''nare'' plek.
Laat hem steeds iets langer staan en ga zelf ook vaker even weg. Breid dit uit als je ziet dat het goed gaat, maar ga nooit door tot hij bang wordt.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 19:54

Allereerst altijd vastzetten aan de onderste ring en niet aan de zijkant van het halster. De onderste ring is het sterkste. Niet bij je paard weglopen en zorgen dat je alles binnnen handbereik hebt op de poetsplaats. Met je stem je paard onder controle houden.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:10

De pony van nathalie84 gladstone die kan ook niet vaststaan wij doen gewoon de 2 klippen aan elkaar maken en dan loopt ie ook niet weg!! Of een lang touw ervoor spannen, je kunt het zo gek niet verzinnen. Daarbij houdt er rekening mee je paardje kan er nare ervaringen mee hebben!!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:28

Dit is eeen heel fout antwoord, maar mijn ruin rukt zich zo'n 1x per maand los en waarom?????Andere dagen staat ie gewoon te slapen. Ik heb het opgelost door hem los te laten staan. Doet ie ook prima, heel af en toe een stapje zij of voorwaarts maar verder niet. Ik weet ook niets van zijn achtergrond, misschien is ie wel los staand opgevoed?? Gelukkig ga ik nietop concours, want dan zou het een probleem kunnen zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 23:30

manonnetjoe schreef:
Stoppen zodra het goed gaat, zet hem vast, loop 3 passen naar achter en geeft hem iets lekkers als hij kalm blijft en haal hem dan weg van die''nare'' plek.
Laat hem steeds iets langer staan en ga zelf ook vaker even weg. Breid dit uit als je ziet dat het goed gaat, maar ga nooit door tot hij bang wordt.

of dit of net als wat ik mijn paardjes leer , staan blijven tot ik zeg bewegen

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:45

bekend probleem
mijn paard kan niet vast staan bij onze poetsplaats..
Ik heb hem nu geleerd om gewoon los stil te blijven staan werkt ook goed
Hij blijft netjes staan, ook als ik even weg loop

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-05 13:35

Los stilstaan zou ideaal zijn, maar stilstaan komt helaas niet voor in zijn vocabulaire..

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 15:34

Mijn paard wordt gek als hij als twee kanten vaststaat, maar als hij aan 1 kant vast staat gaat het goed.

Ing__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:29

MirZam schreef:
Los stilstaan zou ideaal zijn, maar stilstaan komt helaas niet voor in zijn vocabulaire..

africhten

ik heb het gewoon geoefend met hem dat hij los blijft staan, als je er een beetje de tijd voor neemt en er consequent mee om gaat moet dat wel lukken toch ?
Vandaag kon ik zelfs helemaal de zadelkamer inlopen en toen ik terug kwam stond meneer nog netjes waar hij stond toen ik weg ging

classic_life

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 17:59

ik ging gewoon tegen mn paard praten als ik hem alleen stond te poetsen... ging heel goed

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 08:41

Africhten gaat idd met alles heel goed hij leert heel snel, maar daarbij is hier geen sprake van. Het is meer een soort van paniek reactie, het is geen kwallen.
Maar het losstilstaan ga ik wel proberen.. Als hij namelijk merkt dat hij echt vast staat dan begint hij te trekken todat hij los is..
Onderkant halster of zijkant halster vastzetten maakt bij hem geen verschil, ik kant of twee kanten net zo min.
Beetje een appart geval..

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 08:45

probeer hem op de poetsplaat te zetten en dan de touwen zo vast te maken dat ze los schieten automatische als hij gek doet. Gewoon een slag erom heen doen. Dan kan hij gaan hangen maar hij sloopt niks. Zo doen wij dat ook bij een paard. Anders blijf je halsters aan het kopen

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 08:48

dat is idd miss wel een goede tip!!! Ik zal dat eens proberen!

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 09:42

Mijn paard had ook een probleem met vaststaan.
Hij stond vast, er leek niks aan de hand en in 1 keer was het alsof hij ontplofte.

Ik heb zo'n rubberenstaaf (ja weet niet hoe je het anders moet noemen) op gehaald, dat is net een halstertouw maar dan rekt ie mee. Dus als hij naar achteren vloog dan veerde dat ding wat mee.

Hij is nog een aantal keer naar achteren gevlogen en nu is het helemaal over.

Mijn paard is trouwens 1.76m dus je hoeft niet bang te zijn dat je paard te sterk of te zwaar is voor zo'n ding.

Wil je meer weten PM mij even

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:07

sax89 schreef:
probeer hem op de poetsplaat te zetten en dan de touwen zo vast te maken dat ze los schieten automatische als hij gek doet. Gewoon een slag erom heen doen. Dan kan hij gaan hangen maar hij sloopt niks. Zo doen wij dat ook bij een paard. Anders blijf je halsters aan het kopen

Ik denk alleen niet dat het hangen hiermee oplost.
Als hij gaat hangen en merkt dat elke keer als hij dat doet het touw losgaat (aangezien het niet vast zit) krijgt ie dus z'n zin en elke keer als hij er dan geen zin in heb om te blijven staan gaat ie gewoon hangen omdat ie weet dat het touw toch wel los gaat.

Ik vind dat een paard gewoon moet leren om te blijven staan (kan zowel los als aan een touw) dan maar terug naar de basis.
Dus naast je laten lopen, ho = meteen ho, loopt ie door dan een aantal passen achteruit zetten en hem zo op zn plaats wijzen. na een aantal keer heeft ie dat wel door en dan kan je hem langer laten stil staan evt ook zonder touw.
Als het echt gewoon klieren is (dan bedoel ik dus geen angst reacties_ dan wil een bezem onder de kont ook wel eens helpen.

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 10:22

daar ben ik het ook mee eens.
En ik spreek absoluut uit ervaring, probeer gewoon eens een keer zo'n rubberen ding, daarmee kunnen ze zichzelf niet bezeren en knappen er geen halsters..

(bij mij zijn er voor dat ik dat ding had al 5 gesneuvelt en nu geen 1 meer, ik kan inmiddels mijn paard gewoon vast zetten aan gewone touwen)

janinetjjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-05 12:18

Wij hebben dit ook gehad.. maar bij ons gingen niet de halsters maar de halstertouwen kapot. Ook soms een halster.
Toen heb ik op een gegeven moment het touw om gedraaid.. dus
de musketonkan vast maken aan de ring, en de andere kant met een knoopje door de onderste ring..
Dan gaat het hangen gewoon niet goed, en stoppen ze wel.
Bij mij werkte dit heel goed.. en nu kun je het halstertouw wel goed doen..

Liefs