mogen paarden geen versbrood?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

mogen paarden geen versbrood?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 14:27

hoi

ik ga zo naar mijn verzorgpaard en heb ik een soort taart gemaakt,,,
omdat ik er niet was met dierendag
nu is alleen mijn vraag:

mogen ze geen versbrood?en waarom niet?
(dat zei een vriendin van mij namelijk)

alvast bedankt voor jullie reacties

rOmii

Re: mogen paarden geen versbrood?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:30

waarom zouden ze wel oud brood mogen en geen vers :S ,,?? ik geef mijne altijd vers brood dusja ik zou echt niet weten waarom niet (probeer ook eens een banaan zonder schil dat vind mijne ook super) iniedergeval ik geef haar altijd versbrood

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:31

nee nee nee , het brood kan een grote deegbal worden en zan kan hij erin stikken

je kan het brood ook gewoon 2 keer in je broodrooster doen

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:33

Vers wit brood is te 'kleverig' voor paarden. Het kan zijn dat dit een 'bal' vormt en zo de slokdarm verstopt.

Oud brood klontert niet en kan dus moeilijker een slokdarmverstopping veroorzaken.

Een beetje wit brood geven kan niet zoveel kwaad.

Zelf blijf ik er altijd even bij om te kijken of hij het brood niet te gulzig eet (meestal voer ik het uit de hand) en om op te letten of hij alles wel goed weg krijgt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:36

Apple schreef:
Vers wit brood is te 'kleverig' voor paarden. Het kan zijn dat dit een 'bal' vormt en zo de slokdarm verstopt.

Oud brood klontert niet en kan dus moeilijker een slokdarmverstopping veroorzaken.

Een beetje wit brood geven kan niet zoveel kwaad.

Zelf blijf ik er altijd even bij om te kijken of hij het brood niet te gulzig eet (meestal voer ik het uit de hand) en om op te letten of hij alles wel goed weg krijgt.

Bruin brood ook
Toch zou ik 't niet voeren...
Als je erbij blijft, kan het nog te laat zijn.... (voordat de dierenarts er is.... )

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:37

Een broodpaard is een dood paard.

Teveel brood geven is sowieso niet goed, maar vers brood al helemaal not done.

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 14:37

Dankje voor jullie reacties
dan is het slimmer om het brood uit de soort taart te halen

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:03

Inderdaad. Brood op de verwarming leggen doen mensen ook wel.

Pally

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:56

Cassidy schreef:
Een broodpaard is een dood paard.

Teveel brood geven is sowieso niet goed, maar vers brood al helemaal not done.

K geef mijn paard al dr hele leven brood en ze leeft nog steeds hoor. Inmiddels is ze zelfs al 8 jaar!
Dus ik weet niet hoe je erbij komt dat een broodpaard een dood paard is.
K moet alleen wel zeggen dat die van mij geen witbrood kreeg, want mij was verteld dat teveel witbrood kan gaan gisten en zo dus koliek kan veroorzaken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:23

Dit is een al wat ouder gezegde, maar er zit toch waarschijnlijk een kern van waarheid in. Als je een paard uitsluitend brood zou geven (wat sommige mensen doen) komt hij een hoop voedingsstoffen te kort. Witbrood mist ook een heleboel vezels, wat voor een paard in grote hoeveelheden ook funest kan zijn.

Een enkele keer een boterham, droog en geen witbrood, kan waarschijnlijk niet zoveel kwaad. Hoewel: vroeger gaven ze een paard ook (aardappel)schillen, en of dat nou zo gezond voor het paard was?
Om ieder risico uit te sluiten doe ik het helemaal niet. Als ik wat wil geven, dan geef ik muesli, een appel of wortel, maar geen brood.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:21

ik krijg altijd van de bakker hele broden die niet verkocht zijn . die neemt me moeder altijd mee in grote zakken .. meestal zijn ze dan nog redelijk vers en dan krijgen ze ook een half brood per paard hoor .. ook gewoon witbrood en ze leven nogsteeds ... ze krijgen er wel ander voer bij en hooi .. mischien dat dat tegen klonteren helpt maar ik denk niet dat het super slecht is voor paarden hoor ..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:21

er zitten in brood ook dierlijke vetten en eiwitten, en dat hoort in het oorspronkelijke dieet van een grazer niet thuis....
Ze vinden het wel erg lekker en ik heb ook jarenlang een half bruin brood per dag gegeven; bij de bakker haalde ik dat na het weekend op voor een prikkie! Omdat ik toch het idee heb dat, hoewel ze er niet ziek van werden, het niet echt gezond voor ze is, ben ik ermee gestopt. Nu krijgen ze een appeltje, worteltje of een paar kruidensnoepjes van de paardendrogist. Of een handje gras! Ze staan overdag in de wei, maar vinden een handje gras ook een traktatie, en het is gezonder dan brood. Er zijn genoeg lekker alternatieven die zeker geen kwaad kunnen, dus daar hou ik het maar op. De stalhouder geeft ze nog wel eens een sneetje brood als hij het over heeft, nou, dat moet kunnen denk ik!

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:28

Ik werk bij een bakker.
Als het witbrood 2.5 uur oud is. Kun je er nog heel makkelijk een bal van maken. Het is dan nog wat papperig. ik kan me dan ook voorstellen dat een paard dat moeilijk weg krijgt.
Maar zou je bij de supermarkt brood halen. Dan is het al een dag oud. Word de dag ervoor gebakken en s'nachts naar de supermarkten gereden.
Tersijl als je brood echt van de bakkker haalt. Dan is het brood van de zelfde dag. Dat is veel verser dan in de supermarkt. En ook een stuk lekkerder (vind ik)

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:03

Ik geef mijn paard al jaren brood,ook vers.Ze hebben er nog nooit iets van gekregen.
Brood wordt gemaakt van het beste graan dus dat kan nooit slecht voor ze zijn.
Alleen moet je het niet geven ipv biks want het is wel eenzijdig voer.
Met vers brood heb je inderdaad meer kans dat het deegballen gaat geven maar dat doet oud brood ook als het vermengd wordt met het speeksel van het paard.

chandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:20

Kijk ik zou geen vers/oud brood geven altands niet teveel, het heeft mijn paard het leven gekost.
Mijn paard stond op de wei, en heeft teveel brood gevoerd gekregen en gemaaid gras uit de tuin, mensen bedoelen het goed maar hebben geen idee waar ze me bezig zijn. En ja er hing een briefje op het hek dat er niet gevoerd mocht worden.

paddy22

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:46

Mijn paar krijgt ook altijd brood maar dat is volgens mij ook oud brood een meisje bij ons op de manege had haar paard ook vers brood gevoerd en toen had hij slokdarmverstopping er is toen een veearts bij geweest om het te verhelpen maar het was heel eng om te zien... Oud brood kan wel maar ik ben meer van de wortels en appels en muesli en mais!

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:13

@chandor....ik denk dan eerder dat je paard overleden is van die hoop gemaaid gras hoor....kan veel meer kwaad dan brood....hoewel brood op zich ook niet echt heel pos is(alle,toch niet in hopen,een beetje,en nu en dan een sneetje brood,zie ik totaal geen probleem in),maar gemaaid gras is heel gevaarlijk....

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:19

Het is natuurlijk per paard heel verschillend, maar zoals bij bijna alles geld.... "geniet maar met mate" het ene paard kan beter tegen vers brood dan de ander. en ik denk dat de eigenaren daar zelf achter zullen moeten komen.

Maar ook mijn advies luid "geen vers brood" dat plakt en kan erge consequenties hebben!!!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 12:30

Echt slim van degene die blij vertellen dat hun paard nog leeft ookal krijgen ze vers brood!
Ook leuk als je paard straks dood ligt en het advies om geen vers brood te geven heb genegeerd......
Vooral doorgaan

zns

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:17

felicity schreef:
Ik werk bij een bakker.
Als het witbrood 2.5 uur oud is. Kun je er nog heel makkelijk een bal van maken. Het is dan nog wat papperig. ik kan me dan ook voorstellen dat een paard dat moeilijk weg krijgt.
Maar zou je bij de supermarkt brood halen. Dan is het al een dag oud. Word de dag ervoor gebakken en s'nachts naar de supermarkten gereden.
Tersijl als je brood echt van de bakkker haalt. Dan is het brood van de zelfde dag. Dat is veel verser dan in de supermarkt. En ook een stuk lekkerder (vind ik)

Ik werk bij de supermarkt bij de broodafdeling en daar hebben we ook gewoon vers brood van dezelfde dag. Ik bak het zelf de hele dag door en aan het einde van de dag gaat het weg.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 16:52

vers brood kan slokdarmverstopping veroorzaken, even op de verwarming leggen of een paar dagen laten liggen dus.
voor degenen wiens paard niks heeft gehad: dat jullie geluk hebben gehad wil nog niet zeggen dat er niks kan gebeuren en ik neem aan dat je het zo ver niet wilt laten komen met andersmans paard.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:19

Ik gaf ook altijd vers brood aan mijn pony tot ik het verhaal van een stalgenoot hoorde die haar paard van de verstikking moest redden omdat er een bal met brood vast zat in de keel van haar paard en ze die er gelukkig op tijd kon uitkrijgen ik laat het nu altijd op de kachel uitdrogen en geef het dan en dan nog mss maar 1 keer per maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 20:24

Brood minuutje in de magnetron, laten afkoelen en je hebt toast.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 21:47

al het brood wat hier thuis overblijft krijgt mijn paard. Soms weleens een heel brood (krijgt hij een halve van en de andere helft geef ik aan de manege pony's) bij mijn vorge pony en paard was dit ook al zo, intotaal geef ik mijn beesten dus al 11 jaar brood (voornamelijk wit) en er is nog nooit wat gebeurd. Mijn paard lust alleen de kapjes niet die spugt ie weer uit dus die krijgt zn buurman

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 09:51

Ik heb altijd geleerd dat een paard geen vers brood mag omdat het een prop kan vormen in de slokdarm. Ik laat het brood een half dagje op de verwarming liggen (of in de zomer: in de zon) en dan is het al hard.