rijbak verbeteren.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

rijbak verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 13:18

Ik heb een rijbak met geel zand"(zelf aangelegd boven laag met onderlaag gewisseld). Nu is hij op sommige plekken echt veel te mul en veel te zwaar.

Wat zouden jullie mij aanraden om dit te verbeteren?

Ik zit niet te denken aan dure geintjes. Maar als ik mijn bak nu aanvul met gewone donkere grond ben ik bang dat er te veel water zal blijven staan.

Iemand misschien ervaring?

lauwtjuhh

Re: rijbak verbeteren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:48

ben ook wel benieuwd

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 17:57

Is de bak ook mul na regen? Anders zou je bij droog weer de bak kunnen sproeien

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 18:00

na regen is is ook veel te zwaar
Probleem is dat het best een goede bodem is kwa regen ed
Maar mijn artrose paardje mag niet meer in dat mulle zand trainen, De ene kant van de bak is echt super, net achterberg en de andere kant is veel te zwaar, net de veluwe.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 18:44

Ik heb ook zo'n bak. De hoefslag gaat nog wel maar in het midden is ie enorm mul.
We zaten ook al te denken om er ander zand doorheen te doen maar wat is dan het beste? Snippers e.d. heb ik liever niet omdat ze er ook vaak in de winter los in lopen en dan eten ze dat misschien op.
Ga dit topic even volgen!

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:52

Eeh... ik zeg maar iets hoor.. Maar misschien is het belangrijk om de komende tijd, de hoefslag bij te harken (buitenrand waar dat zand heen gaat naar binnen) en zo veel mogelijk slepen.. en ook besproeien.. Wie weet

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 20:55

helaas dat is niet het probleem.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 08:20

Hoe lang geleden heb je de bak 'omgekeerd'?
Ik heb dit nl ook op deze wijze gedaan, en het heeft 2 jaar geduurd voordat de bak echt lekker te rijden was.

Wat ik verder heb gedaan is de paarden er 's winters in laten lopen, bij wijze van paddock. Die stampen het dan ook nog eens lekker aan.
En verder níet de mest eruit halen, maar juist verspreiden. Dan krijg je nét een beetje humus erdoor dat het rulle eraf haalt. Je zand schoon willen houden werkt dus in zo'n geval niet.

En dat kost allemaal niets dus.

Mijn bak is altijd berijdbaar, nooit mul, en er staan pas plassen als het 48 uur onafgebroken gehoosd heeft. Eén dag droog, en de plassen zijn weer weg. Verder sleep ik de bak regelmatig glad met de trekker. Eén keer in de 4-5 jaar laat ik de bak door de loonwerker diep (60 cm) eggen, dan blijft de drainage goed.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 08:23

De bak is al zeker 7 jaar geleden aangelegd. De paarden staan er met heel slecht weer altijd in. Snachts staan ze er altijd in, en in de winter ook altijd. Ik zal eens kijken wat ik met dat mest idee kan doen. Wie weet helpt het maar omdat ze veel last heeft van vliegjes en jeuk haal ik het er liever uit. Maar ik zou het ook gewoon van de mesthoop af kunnen halen en door elkaar kunnen harken. Ik zal eens kijken.