Touwhalster geschikt voor mijn paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gucci_girl

Touwhalster geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:28

Ik heb een merrie van net 5 jaar en ze is natuurlijk nog druk en schrikt weleens. Soms is ze moeilijk te houden met halster en touw aangezien ze zich aardig groot kan maken en ik er dan als een klein meisje naast loop

nou vroeg ik me af of zo'n touwhalster een goed idee is.. heeft iemand hier ervaring mee? blijft het goed zitten? houdt het je paard in bedwang? kan ze pijn krijgen als ze gek doet en dat halster staat strak op haar hoofd?

Janine_L

Re: Touwhalster geschikt voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:00

Ik gebruik een gewoon halster in en om de stal, ook om vast te zetten, dit omdat het kan breken in noodgevallen.

Om met mijn jonge paardje te oefenen (grondwerk) gebruik ik wel een touwhalster met lange leadtrope (halstertouw) maar hier zet ik hem nooit mee vast, dat is gevaarlijk omdat het touw niet kan breken.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:27

Met wandelen kan je heel goed een touwhalster gebruiken. Het werkt anders als een normaal halster doordat de knoopjes op bepaalde drukpunten zitten. En het touw natuurlijk dunner is.
Neem wel een goede, en niet zo een van heel slap en dun touw. Neem touw wat minimaal 6 mm dik is.
Probeer het gewoon is.

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:30

ik gebruik hier touwhalsters,maar om ze te vervoeren neem ik steeds gewone om dat een touwhalster scherp inwerkt en je pard soms bij vervoer even aan het halster steun zoekt.
wel gebruik ik de touwhalsters om de paarden aan de hand over de weg naar de weide te doen,je hebt meer controle,maar niet aan rukken met volle geweld,zou niet eerlijk zijn tegenover je paardje.

ook nooit een touwhalster in de weide gebruiken,kan zeer gevaarlijk zijn ivm het niet breken als ze ergens blijven hangen.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:20

Voor het leiden en/of opvoeden vindt ik een touwhalster heel geschikt.
Het werkt goed in, op de goede plaatsen en is dus duidelijk voor het paard, in tegenstelling tot een hengstenketting o.i.d.
Ik had een 3 jarige die nog niet goed halstermak was en dus je overal mee naar toe op sleeptouw nam, en niet vast te zetten was. Voor haar is het touwhalster fantastisch geweest, ik heb nu een ontzettend makke bijna 4 jarige, die je overal (aan gewoon halster) vast kan zetten, reageert op de kleinste druk en erg goed met je mee loopt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:37

gucci_girl schreef:
Ik heb een merrie van net 5 jaar en ze is natuurlijk nog druk en schrikt weleens. Soms is ze moeilijk te houden met halster en touw aangezien ze zich aardig groot kan maken en ik er dan als een klein meisje naast loop

nou vroeg ik me af of zo'n touwhalster een goed idee is.. heeft iemand hier ervaring mee? blijft het goed zitten? houdt het je paard in bedwang? kan ze pijn krijgen als ze gek doet en dat halster staat strak op haar hoofd?

Een touwhalster is voor aan de hand wel handig, het komt wat duidelijker "binnen" bij het paard. Maar uiteindelijk gaat het erom dat het paard respect heeft voor JOU en niet voor het halster. Een tipje: als het paard zich groot maakt, niet het halstertouw kort pakken maar juist iets langer geven. Dan kan het paard in haar eigen ruimte blijven zonder in die van jou te komen.
Als je het halster op de juiste manier vast maakt blijft het uitstekend zitten en ja, als ze druk op het halster zet zal dat oncomfortabel zijn.

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:43

In dit geval lijkt het me wel, als je idd ook maar blíjft oefenen met een gewoon halster, je kan je paard of pony niet aan een touwhalster vastzettend omdat het touw niet breekt.

lovelance op bokt hier, die maakt hele goede touwhalsters en die heb je binnen een paar dagen binnen..
Hier de link van haar topic:
viewtopic.php?f=69&t=465417&hilit=

je kunt haar ook pb'en

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:03

Haai Daan,
Ik gebruik bijna altijd een touwhalster..alleen niet bij het vastzetten of in de wei..ik vind het een echte aanrader..je kan hem ook gebruiken met longeren..wandelen (wat ik best vaak doe)..wel hoe dunner het touw hoe scherper hij inwerkt..daar moet je rekening mee houden.
Je kan als je wil wel 1 van mij lenen..kijken of het iets doet..
Til loopt nu altijd een meter achter me aan te huppelen..is wel veel oefenen..maar gaat nu goed..maar ze is dan ook niet zoals Toloos he
Meer ruimte geven helpt vaak ook..hou til nooit korter dan een meter..
Groetjes keet

gucci_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 20:42

oohjah dat is een goed idee als ik er van jou een kan lenen voor tijdelijk kan ik zien of het bij haar werkt en dan alsnog zo'n touw kopen