Waar doen jullie hoofdstel om, buiten de trailer of...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lies1

Waar doen jullie hoofdstel om, buiten de trailer of...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:26

Of bij aankomst op de plek van bestemming, en dan in de trailer?

ik vind het zelf lastig, om dit buiten de trailer te doen, ik ben dan bang dat als ie een keer wegschiet dat ik hem dan kwijt ben.

Hij gaat hierbij om een jong paard.

Ibbel

Re: Waar doen jullie hoofdstel om, buiten de trailer of...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:32

Als je bang bent dat-ie wegschiet kan je dat best in de trailer doen. Daar is niets op tegen. Wel het halster er weer overheen aandoen, zodat je hem aan het halster eruit laat lopen, en er ook aan vast kunt zetten als je opzadelt.

Zelf doe ik het trouwens altijd buiten de trailer. Als mijn paard om wat voor reden toevallig wat opgewonden is laat ik het halster eronder aan. Maar bijna altijd kan ik hem gewoon afdoen, en hoofdstel indoen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:34

Ik zou het pas bij aankomst doen. Stel dat hij ergens aan blijft hangen. Als je het hoofdstel bij aankomst in de trailer om doet en de klep dicht houdt, kan hij nergens heen. Daarbij zou hij (als je een hooi-net meeneemt) niet goed kunnen eten. Je kan het halster er later gewoon weer om doen, kan je hem alsnog buiten vastzetten!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:37

TS schreef al: bij aankomst in de trailer. Dat bedoelde ik dus ook - mocht dat niet duidelijk zijn.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:41

Ik doe het altijd in de trailer, maar ik zou een jong paard ook niet op vreemd terrein vastzetten... stel dat hij panikeert en gaat hangen of zich lostrekt....

Ik zorg meestal voor een hulpje en mijn eigen paard had na veel gevloek en gezucht na een tijdje wel door dat je op vreemd terrein stil moet blijven staan als het vrouwtje om je heen probeert te lopen om het zadel erop te leggen
Die stond dus op een gegeven moment in zijn eentje doodstil terwijl ik in de vrachtwagen een dekentje pakte
* don't try this at home *

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:16

ik doe het bij mijn pony buiten de trailer.

ze is nog maar 3x op de trailer geweest en wil erg graag keren op de trailer.

buiten staat ze super stil,dus dat is geen probleem.

ze staat ook gewoon vast met halster aan de trailer,maar ja ze zijn niet allemaal zo makkelijk als haar!

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:19

Ik zal haar ook nooit vastzetten aan de trailer hoor, met geen enkel paard.
Bij mijn vorig paard, deed ik bij aankomst op het wedstrijd terrein in de trailer het hoofdstal om (zadel had hij al op), daarna laadde ik hem uit en stapte erop.

Maar nu heb ik een jong paard, wil eigenlijk het liefst (tenminste als ze druk is), in de trailer het hoofstel om doen. En dan denk ik, lijkt me verstandig, het halster er weer overheen en dan uitladen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:25

Bij aankomst doe ik in de trailer het halster af en hoofdstel om, halster doe ik er niet weer overheen, daar zie ik het nut niet van in. Dan uitladen en buiten het zadel erop, ben meestal niet alleen, dus iemand houdt 'm wel even vast.
Zadel kan er ook op terwijl hij nog in de trailer staat, (1,75 trailer, dus plek zat) dat is wel fijn als het regent, of als ik alleen ben.
Vastzetten aan de trailer zou ik na het rijden wel durven, maar daarvoor niet

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:26

Ik deed eigenlijk nooit een halster eroverheen (vraagje tussendoor: waarom doen jullie dat eigenlijk dan?), wel een longe aan het bit voor het geval hij met een noodvaart achteruit schoot.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:28

Deed eerst ook altijd het hoofdstel om in de trailer. Nu is ze ouder en wijzer en kan dat zonder problemen ook buiten de trailer.
(Ook veel thuis buiten geoefend)
Ik heb er daarna ook nooit een halster overheen gedaan....
lijkt me zinloos en niet zo lekker zitten

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:28

Zag laatst een meisje haar paard OP de trailer zetten met hoofdstel. Hij werkte niet mee en bleef met zijn hoofdstel hangen. Hoofdstel in 2 stukken. Toch zonde van dat show hoofdstel.... Schelden whaha maarja dat was michien weer een paar 100 euro.

Paard had niks.

Ik zou zelf toch buiten de trailer hoofdstel omdoen. Je hebt toch ook nog een halster touw om effe om zn nek te houden zodat ie niet weg kan.

Spirit

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:31

LuckySpirit schreef:
Ik zou zelf toch buiten de trailer hoofdstel omdoen. Je hebt toch ook nog een halster touw om effe om zn nek te houden zodat ie niet weg kan.

Ik hou zo'n rondspringend jong paard niet aan een halstertouwtje, daar moet echt wel een bitje aan te pas komen

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:33

Hahaha 750 kg pure opwinding hou ik ook niet met een touwtje om z'n hals hoor
Qua uitladen e.d. is hij gewoon keurig opgevoed, dat is geen probleem, wel even de teugels over z'n hoofd heen. Schade aan m'n spullen zou dan puur door m'n eigen onhandigheid komen.
Als het zadel er al op ligt, dan laat ik de hoes daar wel even omheen zitten met uitladen, is toch zonde als hij de wand mee pakt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:35

Lies1 schreef:
Ik zal haar ook nooit vastzetten aan de trailer hoor, met geen enkel paard.
Bij mijn vorig paard, deed ik bij aankomst op het wedstrijd terrein in de trailer het hoofdstal om (zadel had hij al op), daarna laadde ik hem uit en stapte erop.

Maar nu heb ik een jong paard, wil eigenlijk het liefst (tenminste als ze druk is), in de trailer het hoofstel om doen. En dan denk ik, lijkt me verstandig, het halster er weer overheen en dan uitladen.

waarom niet vastzetten aan de trailer?

het is maar hoe je je paard opvoed denk ik!

mijn paardje is net 5 jr en staat netjes stil.

en thuis staat ze toch ook gewoon vast of aan de stal of aan een ring in de muur,dus waarom niet aan de trailer?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:38

jij hebt een brave lees ik wel, dat kun je echt niet met elk paard doen hoor, goed opgevoed of niet

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:43

mirgino, ik wil het risico niet lopen dat ze zich lostrekt op een wedstrijd terrein. Mijn paard kan misschien wel braaf zijn, maar zijn zoveel dingen op een wedstrijd terrein waar ze van zou kunnen schrikken (bijvoorbeeld een losrennend paard).

Mijn paard, kan overigens heel goed vaststaan thuis.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:56

mirgino schreef:
en thuis staat ze toch ook gewoon vast of aan de stal of aan een ring in de muur,dus waarom niet aan de trailer?

Omdat de stal niet meegeeft.
En die krachtpatser is denk ik heel best in staat hele enge dingen te doen met de trailer. Of iets te slopen, zichzelf ofzo...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:02

okee, wat hierboven staat kan ik inkomen.

ik heb een brave en ze is ook geen krachtpatser!

als ze bij mij in de trailer gaat is het om naar het strand te gaan,ze staat dan alleen vast om te zadelen.

ik rij western met haar en dat is moeilijk zadelen met een paard dat om je heen loopt,mijn zadel weegt ruim 15kg.

ze moet gewoon stil staan en gelukkig doet ze dat,en ze kijkt wel overal naar maar gaat niet staan dralen of zo.

ik denk dat ik gewoon gezegend ben met een COOL paardje!

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:04

Ik doe hem altijd in de trailer om, kan die ook niet weglopen!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:09

de mijne kan keren in de trailer!

en zolang ze er alleen instaat met de klep dicht is het goed maar zodra de klep open gaat en je erin komt staan wil ze eruit.

dat moet ze nog leren,en dat gaat ze ook leren!

en ik heb ook geen groot paard,ze is 150cm en erg wendbaar,buiten de trailer is ze veel rustiger omdat ze dan alles kan om d`r heen kan zien.
en ze staat altijd[afkloppen]doodstil naast me zonder halster met hoofdstel doen.
en in de trailer zou dat toch een `gevecht`worden omdat ze eruit wil!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:15

Ik wissel altijd in de trailer, dus ook als ik klaar ben.
En dat doe ik ook bij paarden die al meer gewend zijn.

Vastzetten nooit op vreemd terein
daar zijn de wat hetere paarden toch te jumperig voor.
Ik hou ze liever zelf vast.
Al helemaal voor het rijden zou ik het niet durven.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:15

Urielle schreef:
Ik deed eigenlijk nooit een halster eroverheen (vraagje tussendoor: waarom doen jullie dat eigenlijk dan?), wel een longe aan het bit voor het geval hij met een noodvaart achteruit schoot.

Ik deed dat ook nooit, gewoon halster af hoofdstel om en wegwezen, maar als je nog wat moet doen (en je bent alleen) zou je hem dan nog even vast kunnen zetten, maar idd zoals je al zei, bij een jong, onrustig opaard zou ik dat ook niet doen (mijne heeft ook een handje van hangen pas ik altijd en overal mee op!).

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:27

Als ik alleen ben, dan denk ik van tevoren gewoon heel goed na of ik alles gedaan en gepakt heb
Even de klep dicht en de auto op slot lukt ook wel met paard aan de hand.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:30

Ik ben van de week voor het eerst met Mirgino meegegaan naar het strand met mijn 3-jarige. Ik heb haar daar op de parkeerplaats pas een hoofdstel ingedaan en gezadeld, ze stond iets minder braaf stil dan die van Mirgino, maar was makkelijk te zadelen en ik heb geen moment het idee gehad dat ze er van tussen zou gaan. Integendeel het nog niet zo goed stil staan werd meer veroorzaakt door aantrekkelijke grassprietjes die tussen de steentjes uitkwamen dan dat ze geïnteresseerd was in de nieuwe omgeving .

Ik zet haar op vreemd terrein ook gerust vast aan de trailer, wilde ik op het strand ook doen maar ik stond verkeerdom geparkeerd. Onlangs een clinic gehad en toen heeft ze ook gewoon aan de trailer gestaan, veiligheidsknoop + paniekhaak en klaar. Nu moet ik wel zeggen dat die van mij supernuchter is voor een 3-jarige .

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:42

Urielle schreef:

Om je paard geen ruk in z'n mond te geven als-ie met een noodvaart achteruit vliegt. En omdat ik mijn paard dus wel gewoon aan het halster aan de trailer vastknoop met opzadelen. Ik ben nl vrijwel altijd alleen. En met een zadel op de trailer inschuiven, dat vind ik dus weer helemaal niets.