Welk halster is handig?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lies1

Welk halster is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:23

Welk halster vind jij het meest praktisch:

Halster met zo'n klipsluiting.

Halster met gesp.

Voor mijn jonge paard ben ik benieuwd wat praktisch is.

Ibbel

Re: Welk halster is handig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:39

Een halster met een klip heeft ook altijd een gesp. Dus ik begrijp je vraag niet.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:41

Naar mijn idee zit er niet veel verschil in qua handigheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:42

tussen een clip gaat snel zand zitten en gaat dus sneller kapot. ik heb van die halsters met een riemsluiting zeg maar, daar gaat geen zan tussen zitten en zijn makkelijker op de poetsplaats

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:49

Ibbel schreef:
Een halster met een klip heeft ook altijd een gesp. Dus ik begrijp je vraag niet.

Ik bedoel eigenlijk, hoe sluit je het halster dan?
Sla je de ene uiteinde achter de oren langs en sluit het halster met de gesp?
Of net zoals een hoofstel, het halster over de oren 'duwen', en sluit je het halster door onderlangs het uiteinde vast te klippen.

Het valt niet mee, om het uit te leggen
Laatst bijgewerkt door Lies1 op 06-10-05 08:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 08:50

0ojannekeo0 schreef:
tussen een clip gaat snel zand zitten en gaat dus sneller kapot. ik heb van die halsters met een riemsluiting zeg maar, daar gaat geen zan tussen zitten en zijn makkelijker op de poetsplaats

Dat bedoel ik, een gesp als riemsluiting.
En inderdaad zo'n clip kan zand tussen gaan zitten.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:02

Ik vind een clip gemakkelijker, de gaatjes van een gesp willen nogal eens uitscheuren en rafelig worden en dan krijg je de pin er moeilijker in.
Wat ik vooral prettig vind is dat een halster op zoveel mogelijk plaatsen verstelbaar is zodat ik het bij elk paard (van ongeveer hetzelfde formaat natuurlijk) om kan doen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:10

En nou de vraag van de TS: bij een jong paard gebruik ik in het begin alleen de gesp. Als hij goed gewend is aan op die manier een halster om en af te doen, dan begin ik met het halster over z'n oren af te doen. Aan doe ik dan nog steeds met de gesp. Afhankelijk van hoe hij reageert op het over z'n oren af doen ga ik na verloop van tijd proberen het ook over de oren aan te doen. Eea hangt sterk af van hoe 'eng' het paard het vindt.
Ik vind het wel een hele goede voorbereiding op later, wanneer je een bit in wilt doen, daarom wil ik dat mijn jonge paarden via het halster al hebben geleerd dat over de oren trekken niet eng is. En sommige hebben er vanaf dag 1 geen probleem mee, andere duurt het wat langer bij. En heel soms heb ik er eentje tussen zitten die het doodeng blíjft vinden, die leer ik dan in eerste instantie met een halsterhoofdstel waar je het bit in kunt klikken wat een bit is. Zodat er nog steeds niets over de oren getrokken hoeft te worden.

Lies1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:15

Ibbel, zo had ik nog niet eens bekeken. Goede uitleg, dank je.
Ik denk weer eens aan mezelf, maar inderdaad je moet ook vanuit het paard denken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:29

Ibbel, tot dusver hebben de jonge paarden (heb er pas twee gehad die 'oortjes aanraken' eng vonden dus niet echt recht van spreken ) altijd meer moeite met dat je kracht zet om de pin uit de gesp te trekken (schiet mijn hand naar boven als hij los is). Hoe los jij dat in de praktijk op?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:51

Ik heb hele soepele zachte kunststof halsters van Dodson en Horrell, en daar heb ik nou nooit problemen mee. Daar zitten ook nestels in de gaten (van die ronde metalen dingen) zodat de gesp er heel makkelijk in- en uitgaat. Maar als je met je hand steunt op de hals van het paard als je de gesp bedient (die bedien je dan alleen met duim en wijsvinger), kun je sowieso voorkomen dat je hand uitschiet naar boven.

PS. Wat ik dus echt onding halsters vind, zijn die halsters met zo'n schuifgesp, dus zonder pin en gaten.