winter,land,voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

bol

winter,land,voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 07:54

Goedemorgen allemaal ik heb een vraag,Sinds een maand heb ik een twee en halve jarige haflinger merrie .Zij heeft al die tyd op het land gestaan ook de wintermaanden bij de oude eigenaar, maar is daar niet goed gevoerd en heeft daar een ontwikkelings achterstand opgelopen.Niet met groeien want ze is nu al 148 maar met haar lijf toont echt nog als een jaarling.Smal kont nog omhoog ze is eigelijk een grote baby .Heb haar een maand op stal gehad en ben gelijdelijk gaan voeren moet zeggen komt mooi bij.Maar omdat er bij ons op stal normaal na 1 oktober niets meer op het land komt ,en alleen de voorziening voor jonge paarden een losgooi zand strook is.Heb ik besloten om haar naar een ander stuk land te brengen ook van de boer maar niet op het terein waar de stallen en bakken zijn.Samen met ons heerlijke ventje (kootje)schetlander ruintje van 82cm en een ruim 1/1/2 jarige merrie.

Mijn vraag is hoe is nu de kwalietyd van het gras? en moet ik gewoon bijvoeren dacht zelf aan een halve kilo brok en halve kilo muslie met zeewier en extra vitaminen per dag ook hebben we een baal hooi op het land gegooit .Het is de bedoeling dat ze de winter op het land door brengt wil haar nog tyd geven om veder te ontwikkelen.
Wie heeft ook jonge paarden op het land, en hoe doen jullie het dit is voor mijn de eerste keer dat een paard van mijn in de winter buiten door brengt daarom wil ik graag advies.

savath

Re: winter,land,voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:59

als je ze op het land laat,kan je ze gerust bijvoeren,hier krijgen ze dan kuilhooi(gras) of goed hooi,een grote biet,en een halve kilo mengeling,
zelfs mijn jaarling blijft goed in de huid.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:09

Hoi ik heb ook net een 2,5 jarige haflingerhengst met precies hetzelfde verhaal: overbouwd, smalletjes en toen hij kwam kon ik ribbetjes tellen. Ik heb 'm nu twee maanden en ik heb hem steeds een halve kilo basisbrok met zeewier per dag gegeven toen het gras nog lekker vol was. Nu is zijn schoft al 3 (!) cm bijgetrokken. Nu het wat kouder wordt voer ik hem bijna een kilo en elke dag een flinke plak hooi en ik geef hem af en toe pulpbrok met mais, hij ziet er goed uit en als het nog kouder wordt geef ik hem nog iets meer, ook om de haren een beetje te laten groeien. Ik denk dat het niet gek is dat ze een beetje als een jaarling oogt want 1.48 voor een 2,5 jarige haf is best groot, misschien heeft ze net een groeispurt gehad. Succes ermee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:29

In wintergras zit nauwelijks voeding. Heel veel kuilgras en hooi bijvoeren dus: daaruit haalt een paard de brandstof om warm te blijven, en te groeien. Zeker 10 kilo per dag, als het kouder wordt meer.
Kilo krachtvoer erbij voor de vitamines is voldoende.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:58

Ik zou als ik jou was geen kilo's brok bij gaan voeren, vooral koudbloed dieren zijn zeer gevoelig voor eiwit.
Ik voer mijn eigen fjord(nu een half jaar) die ook op het land staat en hopelijk blijft staan Pavo Aura koeken, dit is speciaal onwikkeld voor koudbloed paarden/ pony's die niet goed tegen een te hoog eiwit gehalte aankunnen. Deze koeken zijn gemaakt van geperst luzerne en extra toegevoegde vitamine's.
Ik voer er verder extra Pavo liga brok bij ong. 3/4 schep op een dag.
Dit is een brok die weinig energie(eiwit) maar wel genoeg vitamines, minerale en spoorelementen bevat.
De koeken zijn een aanvulling op het voer(de brok).
Ik ben zeer te spreken over deze serie aangezien je dan ook niet met het probleem komt dat een sober ras over voert wordt met eiwit.
Vooral niet wanneer hij de laatste tijd dit helemaal niet binnen gekregen heeft!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:10

weet je er bestaat een emmer mineralen en olienmix die je in de weide kunt zetten,hij smaakt niet zo lekker dus je paarden smullen niet gulzig ervan maar likken als ze mineralen olien of vitamines tekort hebben errvan,het is iets dat ik al jaren aan al mijn dieren verstrek(pony's paarden,groot klein ji-ong of oud werkend of niet.)
geef daarbij nog een liksteen en je huis tuin en keuken pony komt niks te kort.als ze veel moeten werken wel krachtvoer bij geven,anders gewoon hooi of dergelijke.
het is van provimi.
ik laat elk jaar een bloedproef doen bij twee van mijn paarden elk jaar zijn het er ander.
heb nog geen enkele keer een afwijking gehad.
zelfs al twee maal een test die perfect tussen alle gemiddelden zat met niks erboven of eronder.

bol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-05 07:18

bedankt allemaal buiten het gras ligt er ook een baal hooi goede kwaliteit deze wordt steeds aan gevuld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:27

klein beetje brok erbij om de vitamines aan te vullen en dan zou je goed voeren

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 10:24

ikke ook zo'n ondervoed 2.5-jarige tinkermerrie....nuja,ik heb ze wel al een tijdje langer nu,en al goed aangekomen hoor(ondertussen staat ze al beetje te dik.....=>vetzakjes zijn het he,die koudbloeden....ze komen bij van niets),nu lijkt ze alleen ook veel jonger dan ze is,maar ook zij staat heel de winter buiten,samen met mijn andere,4-jarige tinkermerrie,en haar 4 maanden oud veulen,en ik geef alleen hooi,voordroog,stro(gooi ik in de schuilhokken,maar zijn zo'n fretzakken dat ze heel de bodem ook opeten),en bieten straks,en idd,liksteen en zo,maar komen ze op zich nooit aan bijna....veearst zei me overlaatst dat ik zelfs moest oppassen met dat voordroog,dat ze niet te veel eiwitten en zo binnen krijgen.....

ze zien er stralend uit,de 2.5-jarige heeft ondertussen al een veel dikkere wintervacht dan de andere(nuja,zonder wintervacht heeft de 4-jarige waarschijnlijk nog geen koud....beetje te dik :-s)

idd,vooral koudbloeden niet te veel bijvoeren met brok en zo,soms gevaarlijker dan het goed is,en idd,ze eten het maar al te graag....nuja,wat eten ze niet graag?....