Hoe snel kun je op pad als beginner.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

boktor1

Hoe snel kun je op pad als beginner.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:56

Hoi
Afgelopen weekend was ik in Duitsland, in een enorm landelijk gebied. . We waren op een boerderij waar veel ruiters kwamen die een trektocht te paard ondernamen. Je kon er slapen in het stro. Was eindeloos! Koffie uit de voerbak zeg maar.
Nu heb ik langzamerhand iets met paarden. Dus vandaar een serieus vraagje aan jullie. Zo'n trektocht van hooiberg naar hooiberg lijkt me geweldig. Dus. Auto laten staan en per natuur verder.
Moet je lang lessen voordat je zoiets kan doen? Ik heb er werkelijk geen flauw idee van. Ik zag dat een paar lawaaiige Duitse koters op ponys het ook deden dus boktor1 had zoiets van: 'da-kank-ook'.

Ninus

Re: Hoe snel kun je op pad als beginner.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:12

Afgelopen zomer heb ik mijn vriend meegenomen voor een strandritje van 2 uur. Dat ging heel erg goed, zelfs in galop

Ik heb gewoon een braaf paard uitgezocht voor hem, dat scheelt een hoop! Wel zou ik het rustig opbouwen, anders verga je de volgende dag van de spierpijn

Je kunt natuurlijk eerst lessen nemen, hoeveel je er nodig hebt is afhankelijk van het talent dat je bezit

sOwEiRd

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:17

Wettelijk moet je minstens 14 jaar oud zijn en in het bezit van het ruiterbrevet A. Of je moet rijden met een begeleider van minstens 21 jaar oud met voldoende ervaring.Maar ze zijn daar niet zoo streng op hoor, je moet natuurlijk wel je paard in bedwang kunnen houden,
Groetjes Eva

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:22

Tja, ik zou gewoon een paar lessen nemen zodat je er niet afstuitert in galop, en dan; op pad! Wel eerst navragen of je mee mag, soms stellen ze bijv. minimaal 3 jaar rijervaring

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:27

@soweird, dat is denk ik een regel die in België geldt, in Nederland heb ik er nog nooit van gehoord .

@tamaraatjuh, hoe wil je controleren of iemand daadwerkelijk drie jaar ervaring heeft

Gewoon navragen wat voor eisen ze stellen voor zo'n tocht lijkt me het beste. Belangrijk is wel dat je vertrouwd bent met paarden en hun gedrag.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:30

Bedankt! Nu zou ik natuurlijk natuurlijk niet alleen gaan, maar met een groepje (waaronder ervaren ruiters). Als ik het mag vergelijken met zweefvliegen (ooit eens gedaan). Na een jaar mocht je onder begeleiding meevliegen. Geldt dat ook voor rijden?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:37

zeker niet....
ik ben van belgie,en hier zit het iets anders,maar dees vakantie in nederland een week gaan paardrijden....daar reden kindjes van 8 jaar die nog nooit paardreden van de eerste dag mee de bossen in....na 2 dagen gingen die even vlug als de rest het bos door in galop....

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:39

Ik zou wel een paar lessen nemen inderdaad. Je moet wel weten hoe je op een paard moet zitten. Hoe het stuur werkt waar het gas en de remmen zitten (om het maar even makkelijk uit te leggen)
Ik denk dat het ook goed is voor het aanmaken van je zitvlees!
Het lijkt mij niet heel erg fijn om na de eerste "hooiberg" niet meer verder te kunnen ivm doorrijplekken, spierpijn, gevoelige zitbeenknobbels en ga zo nog maar even door...
Maar het is wel een super uitdaging!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:41

Ik heb in de loop der jaren veel mensen meegehad met een buitenrit. Sommige mensen hadden nog nooit op een paard gezeten en gingen in rengalop mee over het strand. Anderen beweerden gevorderde ruiters te zijn, vervolgens viel de een na de ander van tijdens een "simpel" drafje.

Ga gewoon eens naar een manege in de buurt, stap op een paard en "voel" of het iets voor je is. Informeer ook bij de betreffende organisatie wat voor eisen zij aan deelname stellen.

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 19:58

@superninus, nee ik zal niets beweren. Beter zadelpijn dan hoofdpijn in dat geval. Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om naar een manege te gaan, maar dat heeft als reden dat je daar als nitwit loopt te stuntelen.
Het zag er wel heerlijk uit. Auto laten staan en 200km op een dier verder.
@kuiken ik heb een leren fietszadel. Misschien helpt dat?

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:01

tengeltje11 schreef:
zeker niet....
ik ben van belgie,en hier zit het iets anders,maar dees vakantie in nederland een week gaan paardrijden....daar reden kindjes van 8 jaar die nog nooit paardreden van de eerste dag mee de bossen in....na 2 dagen gingen die even vlug als de rest het bos door in galop....

Kindjes leren sneller en zijn lichter van gewicht! Maar 2 dagen klinkt goed!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:07

Als je redelijk cool bent dan kun je al behoorlijk snel op een (kalm) paard naar buiten.
Maar verkijk je niet op de inspanning die het kost. Ook mensen met een behoorlijke algemene conditie hebben het nog flink zwaar de eerste keren in draf, en een tocht van langer dan een uur kan al snel voor zadelpijn, schuurplekken en dergelijke zorgen.

1 of 2 lesjes om te leren lichtrijden en een beetje sturen lijkt me wel nuttig, en iedereen begint stuntelig, daar zou ik me niet druk om maken.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:08

Als het je in twee dagen lukt dan ben je een supertalent!!
Maar je moet echt je lichaam laten wennen aan een compleet andere manier van bewegen.. En echt ik heb 10x liever hoofdpijn als zadelpijn..

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:14

Ik heb van de fietstochten nog zo'n anti-zadelpijn-broek. Maar dat zal wel anders werken bij paardzadels (sorry voor mijn jargon )
Enkele ruiters hadden al gezegd dat je een zadel zelf al enkele maanden moet inrijden (vormen).

Trouwens: hier een fotootje van het 5-sterren hotel (mijn slaapkamer) Afbeelding
Is dat inleven in de paardenwereld of niet?

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:17

shadow0 schreef:

1 of 2 lesjes om te leren lichtrijden en een beetje sturen lijkt me wel nuttig, en iedereen begint stuntelig, daar zou ik me niet druk om maken.

Okee. Dus ik kan gewoon naar zo'n manege toe en me begeven tussen de
andere stuntels?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:29

Ja, gedeeld gestuntel is half gestuntel

Hoe je begint hangt trouwens een beetje van de manege af. Sommige beginnen met een paar privelessen, op andere zijn er beginnerscursussen waar je met wat mederuiters gewoon bij het begin begint, weer andere maneges laten je instromen in een doorlopende beginnersles (daar zit dus wat meer niveauverschil in)

Gewoon een keer op afstappen en doen.

(Nog een tip om de manege te overleven: stoor je niet aan betweterige toontjes, bijna iedereen is bereid te helpen als je het vraagt, maar men staat ook vooraan om uitleg te geven (desnoods ongevraagd ) waarom het zus-of-zo moet en om commentaar te geven.)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:31

ik zou zeggen, boek een paar lesjes op de manege dat je stap, draf en galop kunt, kunt sturen en kunt lichtrijden (anders wordt die dag echt wel zwaar)... o ja en de rem vinden natuurlijk... en dan kun je wel op pad. Maar verkijk je niet op de zadelpijn, van paardrijden krijg je ongelofelijk veel spierpijn in het begin, kapotte handen van de teugels etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:40

Zadelpijn en zo een spierpijn dat je er niet meer zelfstandig af kunt komen

10 lesjes op de manege, beter nog 10 privelesjes op de manege met een ervaren paard.

Gelpad of bontje kopen voor op het zadel en niet vergeten mee te nemen op vakantie, katoenen ondergoed zonder randjes aan.

Een rustig ervaren paard dat niet schrikkerig is en goed op de stem reageert en je kunt best mee. Als je dan van te voren een keertje een bosritje in Nederland van ongeveer 1 uurtje mee hebt gedaan, weet je ook het is als de paarden buiten zijn, zijn ze iets sneller.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:46

Als je er een beetje feeling voor hebt dan gaat het lichtrijden bijna vanzelf.

Ik heb zelfs meegemaakt dat beginners vanaf de eerste drafpas het ritme te pakken hadden. Dit waren, raar maar waar, bijna altijd mannen. Toch is een trektocht niet te vergelijken met een buitenritje, dus op naar de manege!.

Ik heb zelf ook nog wel eens last van zadelpijn na een lange buitenrit en ik heb er toch echt al heel wat kilometers opzitten

Heel veel succes en houd je ons op de hoogte

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:48

Wat is lichtrijden? Heb je ook zwaarrijden dan. & Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:54

Nee, zwaarrijden wordt 'doorzitten' genoemd.
In draf beweegt het paard steeds 2 benen tegelijk (diagonaal) en daardoor 'hobbelt' dit nogal. Bij lichtrijden ga je afwisselend staan en zitten, precies in het ritme van de passen. Dit is
Doorzitten is ontspannen blijven zitten. In het begint gaat iedereen 'stuiteren' en dat is best pijnlijk voor jezelf en voor je paard, als je echt kunt doorzitten beweeg je ontspannen mee, en stuiter je niet meer.

Het is iets wat je beter begrijpt als je het een keer mee hebt gemaakt

boktor1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 20:57

Okay, dat lijkt me wel vermoeiend in het begin! Lichtrijden is dus licht voor het paard en niet voor jou als ik je zo lees.
Bedankt voor de info! Al schrikt het me wel wat af, al die zadelpijn, rode plekken en dergelijke. Maar ja, dan voel je je achteraf een hele piet.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:59

en dan een ander aandachtspunt.
Is het ee tocht onder begeleiding? Zo nee, dan zul je ook de nodige basiskennis over de verzorgng van het paard moeten weten.
Ook bij een tocht onder begeleiding zou dat wel handig zijn.

*edit*
Niet laten afschrikken hoor. Als je het eenmaal onder de knie hebt kan het je een enorm gevoel van vrijheid geven om door de bossen te draven.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:05

boktor1 schreef:
Wat is lichtrijden? Heb je ook zwaarrijden dan. & Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte!

Rustig aan beginnen, eerst het lichtrijden maar eens onder knie krijgen. Daarna mag je zwaarrijden

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:17

boktor1 schreef:
Lichtrijden is dus licht voor het paard en niet voor jou als ik je zo lees.

Nee, lichtrijden is zeker ook voor de ruiter! Stuiteren is helemaal niet fijn, en knap vermoeiend. Wel goed voor je buikspieren trouwens.
Lichtrijden is niet zo zwaar als het lijkt, je laat je door het paard omhoogwippen, dan kost het heel weinig kracht.