na overlijden van je paard. Een ander?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pantharei7

na overlijden van je paard. Een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 18:12

Misschien is het een rare vraag, maar ik vraag het me toch af.
Wat doe je als je je paard laat inslapen. Ga je daarna meteen opzoek naar een nieuw paard, of wacht je er liever even mee? Of neem je de komende jaren of zelfs nooit meer een paard...
Hoe verwerk je dat verdriet? Gaat dat beter als je een ander paard hebt, of kan je beter even afstand nemen.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen, want ik weet wel dat dat natuurlijk persoonlijk is..
Ik zit namelijk in deze situatie en ik vind het allemaal heel dubbel...

wwillemijn

Re: na overlijden van je paard. Een ander?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:18

Ik zou er even mee wachten, totdat je ook je hoofd en hart kan openstellen voor een ander paardje. Het is voor een ander paard ook niet eerlijk als je die meteen neemt om maar afleiding te hebben. Ik zou eerst wat paarden van anderen rijden. En pas een ander kopen als je hebt geaccepteerd dat je paard is overleden.
sterkte...

Rowanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:23

Heeey,,
het is wel logisch dat je zo een vraag stelt, is echt niet raar hoor.
als ik jou was zou ik er even mee wachten want als je nou al snel een nieuw paard koopt kan het atlijd ook een verkeerde keuze zijn omdat je nog zoveel verdriet hebt en je als je met een ander paardje omgaat het vaak ook als afleiding doet en het kan ook zo zijn dat je dan heel lang aan het zoeken bent omdat je zelf van binnen het gevoel hebt dat niemand je oude paard kan vervangen als ik jou was zou ik er dus even mee wachten en als je denkt dat je er klaar voor bent kan je je rustig weer gaan orienteren.
ik zou het zeker nie overhaasten.
in ieder geval heel veel sterkte met het verlies van je paard! en ik hoop dat je mijn stukje een beetje snapt,, is een beetje onduidelijk
sterkte
Groetjes,rowanlover

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:24

jaren geleden overleed mijn oude paardje en een maand later stond er een nieuwe...

mijn oude paardje was op,en ik had er een "goed" gevoel bij...dus heb al vrij snel een nieuw pard gekocht.Daarnaast heeft mijn nieuwe paard mij juist erg geholpen met de verwerking,dit is dus voor iedereen anders...

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:50

Op 10 oktober is het 2 maanden dat mijn paard is overleden.
Ik heb het goed kunnen verwerken met veel huilen en er veel over te praten.
Ik kan zeggen dat ik het heb verwerkt.
Zaterdag ga ik kijken/kopen voor een ander paardje, toch zal dit paardje mijn punk niet kunnen vervangen!

Je voelt het zelf aan als je zover bent om aan een nieuwe te beginnen!
succes!

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:17

Ik heb zelf nooit in deze situatie gezeten, dus ik kan niet echt oordelen. Maar ik dénk dat ik even zou wachten met een nieuw paardje.

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:28

Ikzelf heb na Olymp vrijwel niet gereden, heel af en toe.. En na 3 maanden mochtt ik helpen bij het inrijden van mn verzorgpaardje en hem ben ik toen gaan rijden en had ook nog een manegepaard waar ik veel mee deed, maar toen ik deze 2 weer "kwijt" was, ben ik weer gestopt met rijden. En moest ik af en toe mee op een buitenritje met de kindergroep. Daarna was ik het zat en heb ik weer een tijd niet gereden en me ook niet echt met de paarden bezig gehouden. Toen na een tijdje begon het toch weer te kriebelen en ben ik opzoek gegaan naar een bijrijdpaard. In het begin voelde het gewoon niet echt goed, maar ben haar eerst een proefmaand gaan doen en daarna ging het wel beter, soms had ik geen zin, maar ging dan wel gewoon naar het paard om lekker te knuffen en te wandelen of los te gooien, maar op een gegeven moment was er de klik en vanaf toen kreeg ik er veel meer zin in.. En nu rijd ik inplaats van 2, 3 dagen en ga ik starten vanaf januari.
Laatst bijgewerkt door Olympia op 05-10-05 19:30, in het totaal 1 keer bewerkt

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:29

Toen ik wist dat mijn paard niet beter zou worden ben ik meteen opzoek gegaan naar een ander.
Twee dagen voor de euthanasie ben ik zelfs links en rechts gaan bellen voor een ander.
Voor de een is het misschien onverteerbaar maar voor mezelf was het een enorme afleiding om zo snel opzoek te gaan naar een ander.
Binnen een week waren we geslaagd en heeft het enorm geholpen om het verlies te verwerken.
Die lege stal vond ik zo erg, mijn man had er wel een ander ingezet maar die was niet van mij.
Het is nu 5 jaar geleden maar ik denk nog iedere dag aan dat paard.

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:31

toen we de 1e pony van mijn zusje in moesten laten slapen (na 1 jaar) heeft mijn zusje min of meer mijn pony gekregen. (ik reed er nog steeds op en ook concoursen maar werd al snel te groot en kreeg ook een andere pony. toen die pony die eerst van mij was en later na mijn zusje was gegaan moesten we ook haar na 2 jaar in laten slapen...en toen heeft ze weer een tijdje op mijn pony gereden en na een half jartje heeft ze geloof ik weer een nieuwe gekregen, maar dat duurde zolang omdat we geen leuke/goeie konden vinden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:37

ik denk dat het echt per persoon afhangt. '
de een stopt met rijden, de ander wacht een tijdje, en weer een ander heeft binnen 3 weken een nieuw paard.
is maar net hoe je je erbij voelt en hoe je de leegte wil opvullen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:38

Mijn paardje is overleden 18 februari 2005... Mijn nieuw paardje had ik op 28 juni 2005. Ik heb haar dood nog steeds niet kunnen accepteren, maar wel dat haar pijn nu weg is... Ik heb Amore gekocht omdat ik die vriendschap miste... Van Amore krijg ik evenveel vriendschap als van Chipie in der tijd... Dus dat scheelt wel...

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 19:43

Begin januari de beslissing moeten nemen dat het beter was voor Wingpearl om er niet meer te zijn.
De scherpe kantjes van het verdriet slijten.
In mei een weekeindje weg en daar stond die kleine... In de wei. Ik was nog helemaal niet bezig met het zoeken van een ander paard...

Hij zocht mij uit...

En sindsdien ben ik de gelukkige bezitter van DJONNY

Ik denk dat het voor iedereen anders ligt of tie er weer aan toe is of nog niet. Gewoon doen wat je gevoel je ingeeft. Dat is het beste.....

letsgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:20

De week nadat Kiki was ingeslapen kreeg ik echt een klap,je hele levenstijl is toch aangepast aan zo'n dier en ik was totaal uit m'n ritme.Dat je paard niet te vervangen is lijkt me duidelijk maar die lege stal vond ik vreselijk! we hebben bijna 2 maanden gezocht naar een ander paardje en geloof me je hart is groot genoeg daar past een nieuwe liefde makkelijk bij

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:32

toun mijn vroegere pony verdronk had ik na 2/3 weken een andere pony maar mijn verdriet was nog lang niet verwerkt dat heeft nu wel ruiom 2 jaar geduurt voordat ik weer normaal( zonder in huilen uit te barsten) over hem kon praten. heb zelfs ook nog profesionele hulp bij gehad.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:47

Ik denk dat dat idd voor iedereen verschillend is. Ik had binnen een maand een ander paard en ben al gaan zoeken toen mijn 'oude' paard er nog stond.
Het maakte het afscheid van mijn oude paard 'makkelijker' omdat ik al ging zoeken naar een ander paard. Ik sloot mij als het ware al af voor hem.

Grandmommy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 20:52

Als mijn pony overlijdt, denk ik dat ik vrij snel weer op zoek ga naar een nieuwe, een paard welteverstaan. ik zie dat als een goed moment om op paarden over te stappen. ik denk dat dit me in de verwerking ook zou steunen, ik moet beziggehouden worden anders ga ik me steeds rotter voelen. Maar die eerste pony kan naar mijn verwachting door geen enkel nieuwe paard overtroffen worden. en daar zal ik misschien niet de enige in zijn.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:02

Persoonlijk zou ik dat denk ik niet kunnen,

Mezelf kennende meot ik het een plaatstje kunnen geven voordat ik een nieuw paard echt een plek kan geven,

Mijn huidige paard betekent heel veel voor mij,mocht deze overlijden zou ik een hele tijd nodig moeten hebben voordat ik er echt aan toe ben een ander toe te laten!!

maar dit is ieder voor zich natuurlijk!!
Je meot doen waar je je goed bij voelt..
sterkte trouwens !!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:06

Ik zou het eigenlijk niet weten, ben er stiekem van overtuigd dat mijn pony het eeuwige leven heeft
Dat kun je denk ik niet van tevoren bedenken, misschien helpt een nieuw paard je met je verdriet, maar misschien heb je een tijdje zonder nodig..

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:26

Tot voor kort had ik twee paarden, een ijslander en een haflinger. Van de zomer is heel plotseling mijn lieve ijslandermerrie overleden, zij was dragend van een veulen. Nou dacht ik helemaal niet aan een nieuw paard, maar alles liep heel anders dan ik gedacht had. De mensen waar ik de merrie had laten dekken vonden het zo erg voor me dat ik Sikiley zo plots moest missen en er dus ook geen veulentje meer zou zijn om naar uit te kijken, dat zij mij een van de veulens van volgend jaar (ze hebben een stoeterij) hebben gegeven! Aan dat idee moest ik zo ontzettend wennen; ik had verdriet om mijn lieve Siki, maar dit was zo'n lief aanbod! Toen ik daar kort na Siki's dood was vroegen ze me een van hun merries te proberen die erg angstig is onder het zadel. Dat klikte zo goed dat ze vroegen of ik haar een tijdje onder mijn hoede wilde nemen. Dat was de week na Sikiley's overlijden. Ik heb daar echt goed over na moeten denken, alles ging ineens zo raar: mijn merrie en veulen leefden niet meer, maar toch kwam er een veulen volgend jaar en nu ook misschien al een merrie... Zo raar. Ik heb er uiteindelijk toch mee ingestemd, over twee weken komt de merrie, dat is 3 maanden na Siki's overlijden. Nu is mijn situatie wel iets anders, omdat ik twee paarden had. Na Sikileys dood kon ik nog lekker met mijn andere paard aan de slag, had ik nog steeds het loopje naar de stal en de omgang met mijn andere merrie. Dat hielp me wel. De nieuwe ijslandse merrie die komt zal me denk ik ook goed doen; haar over haar angst heen helpen zal mij denk ik ook weer een beetje verder over mijn verdriet om Sikiley heen helpen.
Je moet doen wat voor jou goed voelt. Heb je een jaar nodig, neem dan dat jaar. Heb je juist eerder behoefte aan een nieuw paard dan moet je dat vooral doen. Volg je gevoel hiermee, wat voor adviezen je ook krijgt, zelf voel je het vaak het beste aan.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:33

heb het 2 x meegemaakt dat een paard plotseling stierf
Het 1ste paard had ik ongeveer 3 a 4 maanden toen hij plotseling koliek kreeg en tijdens de operatie heb ik hem toen in moeten laten slapen omdat de darmen zo erg door elkaar lagen dat er niets meer aan te doen was ( hij was zo braaf dat ze zelfs in de kliniek dachten aan een routine operatie) ik heb toen bijna een half jaar gewacht met het kijken naar een ander paard Heb er uitijndelijk 1 gekocht wat voor mij totaal de verkeerde keus was heb er na een half jaar nog maar 1 bijgekocht en die miskoop verkocht
April maakte ik het weer mee en dit keer had ik het paard net 2 maanden was helemaal mijn keus precies het karakter wat ik zocht de kleur de bouw alles, na 2 maanden heb ik hem in moeten laten slapen vanwege een gebroken achter been Hij is maar 5 jaar geworden. Nog die zelfde maand ben ik naar andere paarden gaan kijken ( ik had mijn oude nog want die had ik net een paar dagen voor het ongeluk verkocht en zou eind van die maand weg gaan) dus heb eigenlijk meteen door gereden en op het eind van die maand liep ik tegen een paard aan wat me een goed gevoel gaf met proef rijden. Het is totaal niet wat ik zocht ik zocht een donker bruine compacte ruin het is een schimmel merrie geworden
Ik denk nog steeds aan mijn overleden jonge paardje maar heb er deze keer niet zo'n moeite mee omdat ik nu iets op stal heb staan waar ik voor moet zorgen. Het is natuurlijk geen garantie dat je geen verkeerde keuze maakt maar een advies vergelijk nooit je nieuwe paard met je overleden paard en ga ook niet naar je overleden paard op zoek ( je vind zo'n zelfde niet ) en als je dan iets tegen komt wat er op lijkt dan ga die niet overhaast kopen zoals ik het de 1ste keer gedaan heb je hebt grotere kans dat het een miskoop is

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:10

Pfff, moeilijke vraag die ik denk ik pas echt goed kan beantwoorden als ik zelf een dergelijke situatie heb mee gemaakt. Wat een diplomatiek antwoord zeg

Maar ik heb misschien het voordeel dat ik op het moment 2 paardjes heb. Zou er eentje komen te overlijden dan heb ik de ander om bij uit te huilen en het verdriet mee te verwerken. Als mijn Shet zou overlijden zou ik denk ik toch snel weer een weidemaatje voor mijn Tinker kopen zodat zij niet te lang alleen hoeft te zijn. Zou mijn Tinker overlijden dan koop ik snel een ander Shetmaatje voor mijn Shet maar zou waarschijnlijk er wel langer overdoen om voor mij een nieuw rijmaatje te vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:25

ik heb het helaas 2 x meegemaakt in een paar jaar tijd.

1 paardje heb ik maar 4mnd gehad en daarvan 3mnd in de kliniek gelopen,toen zij afgemaakt moest worden ,dat wist ik al van te voren,stond er na 3 dagen een ander paard op stal.

dit was Gino het paard van mijn vriendin,zij had geen tijd meer voor hem en ik kende Gino al 6,5 jaar.

ik vondt het heel fijn om gelijk weer afleiding te hebben,maar vergeten doe je je paard nooit.

en na 1,5 jr bleek Gino Desmitis te hebben en is ook na mnd in de kliniek gelopen te hebben afgemaakt.

en ook toen wist ik dat van te voren en ben al op zoek gegaan naar en ander paardje,en dat is 1 week nadat Gino afgemaakt was Cheyenne geworden.

ik heb al veel ponies en paarden gehad,vroeger thuis hadden we een ponyclub,en ik heb ze allemaal al overleefd!

en ja het ligt echt aan de persoon zelf wat je doet!
ik hoef niet mnd te huilen en naar een lege stal te staren om verdriet te hebben.
iedereen verwerkt het op zijn/haar manier,en voor mij gaat het leven door en wilde ik zo snel mogelijk weer en maatje hebben.
en een verkeerde of te snelle aankoop heb ik gelukkig niet gehad.

HocusTivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:12

Hocuspocus is afgelopen juni plotseling overleden, maar ik had gelukkig wel Tivoli nog. Die heb ik toen in Hocus z'n box gezet. Dan staat er tenminste geen vreemd paard je aan te kijken vanuit Hocus z'n oude box. Ik ben wel al aan het rondkijken op internet voor een ander paard, maar waarschijnlijk wordt het pas volgend jaar zomer (ook vanwege het financiële plaatje hoor). Ik heb het er nog steeds heel erg zwaar mee, maar Tivoli heeft me erg geholpen qua afleiding enzo. Hij wordt ook behoorlijk doodgeknuffeld en ontzettend verwend momenteel .

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:29

het is ook niet gezegd dat als je een nieuw paard koopt dat je dan de oude vergeten bent,het lijkt soms wel dat mensen een schuldgevoel hebben,als ze snel een ander paard kopen...

als je zelf heel veel bezig bent met paarden en je hebt daar je leven naar ingericht,dan mis je gewoon een paard.

dat had ik toen ook,ik woonde alleen,en was iedere avond uren met dat oude paardje bezig,toen hij overleed(aan koliek),heb ik echt met mijn ziel onder mijn arm gelopen,elke avond niet weten wat te doen,en tuurlijk,ik heb echt veel verdriet gehad,maar was wel blij dat ik afleiding had,en lekker met een paard bezig kon zijn...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:45

Voor iedereen is dat anders. Je moet gewoon doen waar je je op dat moment lekker bij voel.

Ik heb zelf 3 pony's en er is er 1 drachtig(en er worden er volgend jaar 2 gedekt). Er zal dus niets nieuws gekocht worden, maar wel aangefokt.

Als ik maar 1 pony gehad had had ik wel een nieuwe gekocht. Hoe snel? Geen idee, net wat ik op dat moment gewilt had. Misschien had ik er (als mijn 'oude' pony bijna 'op' was) al een gekocht als de oude er nog geweest was. Misschien had ik het maanden laten rusten.