Nog meer paarden onhoudbaar in wei/paddock?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zwelgje

Nog meer paarden onhoudbaar in wei/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 14:30

Ik denk dat het aan het weer ligt maar ik kan mijn paard niet meer zomaar even een middagje in de wei zetten, hij gaat compleet uit zijn plaat. Hij gaat door de draad en ook hout heen, loopt te bokken en plat door de bocht te scheuren, niet normaal meer.
Hij stopt ook niet meer en dan ben ik genoodzaakt hem er weer uit te halen.
Ik heb nu geprobeerd om hem op mijn vrije dagen 's morgens te longeren, 's middags te rijden en dan aansluitend de wei in. Dat gaat een uurtje goed, maar langer niet.
Als ik moet werken, dan probeert mijn zusje hem te longeren en dan rijd ik hem 's avonds.
Hij krijgt niet meer te eten dan anders, zelfs wat minder met dat gekke gedrag.
Oh ja, voor de mensen die het misschien zielig vinden dat hij 2 keer per dag moet werken. Hij is 7 jaar loopt Z1 en loopt thuis Z2 niveau.
En hij hoeft ook niet elke dag 2 keer te werken maar hij is anders niet meer te houden buiten.

DubbelFun

Re: Nog meer paarden onhoudbaar in wei/paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:39

Misschien iets minder krachtvoer geven
Juist omdat hij nu waarschjijnlijk meer op stal staat is hij buiten des te drukker. Als je hem langer buiten laat gaat dat vanzelf wel weer over.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 14:47

Hij krijgt al minder krachtvoer en hij staat ook niet meer op stal dan anders.
Gewoon van de ene op de andere dag was het over en kon hij niet meer rustig op de wei staan knabbelen.
Het probleem is dat ik hem niet alleen durf te laten want als hij het zat is dan gaat hij draken en racen. En ik heb geen zin in ongelukken, daar is ie me toch iets te dierbaar voor.
Ik ben van de mening afgestapt dat mijn paarden kost wat kost elke dag 5 uur buiten moeten kunnen lopen, ook al gaan ze uit hun plaat. Dat doe ik niet meer als het niet meer gaat.
Waarschijnlijk speelt het ook mee dat hij hengst is en graag imponeert als er andere paarden voorbij komen.
Ruinen vindt ie niks en dan slaat hij ook echt richting de draad...heel eng... .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:54

Dek je met hem ??
Anders zou je met ruinen dit gedrag ook wel veranderen.

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 14:58

Sugarmiss schreef:
Dek je met hem ??
Anders zou je met ruinen dit gedrag ook wel veranderen.

Ruinen is absoluut geen optie meer voor een 7-jarige hengst. Heb ik al een keer overlegd met de DA.
Geeft alleen maar meer complicaties en zijn gedrag verandert er niet meer door. Bovendien staat hij vol in het werk en dan ben ik hem een paar maanden kwijt door revalidatie en veel toegevoegde waarde zal het absoluut niet meer hebben. Dus geen denken aan, dat had ik 4 jaar geleden moeten doen... .
Bovendien is het een schat van een dier en voor een hengst super braaf aan de hand, in de stal, op de trailer, met andere mensen, tussen andere paarden, onder het zadel. Alleen los in de wei/paddock is momenteel wat " problematisch" . Maar ook echt sinds een week ofzo, daarvoor absoluut niet.
Hij is gewoon fris en baldadig en wil rellen zodra hij los is }>
Aan de ene kant natuurlijk wel gedrag van een gezonde, jonge hengst. Maar errug vervelend voor het baasje die zich elke dag zorgen maakt of het paard niet door de draad gaat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:01

Een maatje erbij of een speelbal (Skippy-model)??

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:24

Misschien kun je Bach Bloesem therapie proberen? En krachtvoer achterwege laten, sommige doen het prima zonder.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 07:47

Ik zou...
hem goed inpakken met peesbeschermers springschoenen en pijpkousen een deken op en laat maar ff vliegen dan. en als het te gevaarlijk word haal hem er dan maar uit maar als hij minder buiten staat leert hij het ook niet. en probeer ook niet zenuwachtig te doen voor je m buiten zet van (ojee nu moet ie weer naar buiten wat zou die nu weer doen) ik vind het zeker heel goed van je dat je het toch wilt proberen.
want de meeste hengsten eigenaren laten de hengsten alleen maar in de stal en komen er 1 uur per dag uit.
Ik zou ook niks veranderen aan het voer, want dan kom je met je training weer in de knoei
succes er mee

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 08:15

Deed hij dit voorgaande jaren ook als het wat frisser werd buiten ?

Onze paarden reageren overigens ook zo hoor , als ze alleen staan....dan vinden ze er geen hol aan

Is er nog wat te grazen / zijn andere paarden uit de buurt naar binnen waardoor hij nu "alleen" is ?

Of is er echt helemaal niks verandert waardoor hij zijn gedrag ook verandert kan hebben ?

Marlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:28

Ook mijn paard heeft hier last van. het wordt kouder en frisser. De mijne is op een gegeven moment het land echt zat en gaat dus lopen draken. Dit heb ik al twee jaar last van. Dit jaar heb ik hem al binnen staan. Hij is mij veel waard en wil geen ongelukken.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:34

heb er ook zo 1.
sinds het wat frissr is (en het gras begint bij ons flink op te raken) gaat hij helemaal uit zn dak op wei.
Ik pak hem helemaal in enzo en het gaat dan net een uurtje goed, maar daarna....
doodeng vind ik het om hem volle vaart de wei over te zien gaan en hij gaat ook, net wat jij zegt, helemaal over de zeik, geen houden meer aan.

Ik heb besloten dat het dan maar gewoon niet meer dan een uurtje per dag is. Een keer heen en weer rennen vind ik natuurlijk geen probleem, maar zo gauw hij gewoon helemaal los gaat op wei haal ik hem binnen. Jammer, maar helaas, heel blijven vind ik belangrijker dan buiten lopen (en als ik het zo lees krijgt de jouwe genoeg aandacht en komt hij ook zonder weidegang regelmatig zn box uit, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken)
Volgend voorjaar zie ik wel weer verder, dan mag die van mij weer langer proberen buiten te blijven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:41

Zwelgje schreef:
Ruinen is absoluut geen optie meer voor een 7-jarige hengst. Heb ik al een keer overlegd met de DA.
Geeft alleen maar meer complicaties en zijn gedrag verandert er niet meer door.

Ruinen is zeer zeker een optie, zal dan wel in de kliniek moeten gebeuren, en gedrag kan en gaat er ook door veranderen. Je zult er versteld van staan hoe zeer hormonen een paard in de weg kunnen gaan zitten.

Wat betreft het gedrag in de wei en paddock: ik zou toch ook even met het voer gaan experimenteren. Mijn merrie is in de zomer (hele dagen buiten) ook anders dan in de winter (als het even kan hooguit een uurtje). Daarbij komt dan ook dat het fris is, waait en de vrije tijd op de momenten dat hij los is echt gebruikt wordt.

Het paard de vrije tijd ontzeggen uit angst voor blessures of uitbreken is verkeerde voorzichtigheid. En je zegt nu wel dat een paard na ruinen een tijdje uit de roulatie is, maar wat zou je denken hoe lang de revalidatie is na een flinke blessure?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:51

Heb je dit al eerder gehad (vorige jaren) of is het de eerste keer dat hij zo reageert?

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:58

Cassidy schreef:
Zwelgje schreef:

Ruinen is zeer zeker een optie, zal dan wel in de kliniek moeten gebeuren, en gedrag kan en gaat er ook door veranderen. Je zult er versteld van staan hoe zeer hormonen een paard in de weg kunnen gaan zitten.

Wat betreft het gedrag in de wei en paddock: ik zou toch ook even met het voer gaan experimenteren. Mijn merrie is in de zomer (hele dagen buiten) ook anders dan in de winter (als het even kan hooguit een uurtje). Daarbij komt dan ook dat het fris is, waait en de vrije tijd op de momenten dat hij los is echt gebruikt wordt.

Het paard de vrije tijd ontzeggen uit angst voor blessures of uitbreken is verkeerde voorzichtigheid. En je zegt nu wel dat een paard na ruinen een tijdje uit de roulatie is, maar wat zou je denken hoe lang de revalidatie is na een flinke blessure?

Helemaal mee eens

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:17

[

Zwelgje schreef:

[/quote]

Helemaal mee eens
[/quote]

Zoals ik al zei...ruinen is absoluut geen optie. We hebben het hier niet om een hengst die niet te handhaven is. Hij is door het frisse weer gewoon drukker als hij los is.
Hij staat dik ingepakt en ik heb ge-experimenteerd om een ander paard buiten te hebben zodat hij niet zo alleen is en dat vindt ie best. Hij wil gewoon een beetje kunnen kijken, hij is mega sociaal.
Deze schat gaat in ieder geval niet meer onder het mes, zo erg zitten zijn hormonen hem niet in de weg. Vele mensen prijzen hem om zijn super gedrag en consequente opvoeding.
Mijn veearts verklaart me voor gek als ik het risico van een castratie ook meer even zou overwegen.
Meisjes van 12 rijden er zo mee weg, in het land is hij gewoon macho en dat creeert zo nu en dan vervelende situaties dat ik niet weet wat te doen.
Gisteren heb ik hem eerst gereden en toen 2 uur in de paddock gehad en toen heeft ie ook gerend en gebokt als een gek maar ik heb hem even gelaten en toen was het wel weer goed.

Ik denk echt dat het aan het weer ligt. Elk jaar heeft ie wel weer zo'n opleving van gekte
[/quote]
[/quote]
[/quote]

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:28

Cassidy schreef:

die van mij is ruin en doet het ook....
heeft dus weinig met de ballen te maken...
eerder met het ineens frissere weer denk ik zo

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:33

Ik heb ook zo'n paard, vind er niks aan. Tenzij ik er zelf bij kom zitten. Een ander paard isgeen optie omdat er de laatste 5x altijd wat was.
En alleen is hijin staat alles af te breken,een paard in de wei ernaast isook geenoptie.

Dus met mooi weer zit ikin de wei te lezen......

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:44

Juco schreef:
Ik heb ook zo'n paard, vind er niks aan. Tenzij ik er zelf bij kom zitten. Een ander paard isgeen optie omdat er de laatste 5x altijd wat was.
En alleen is hijin staat alles af te breken,een paard in de wei ernaast isook geenoptie.

Dus met mooi weer zit ikin de wei te lezen......

komt me bekend voor
studieboeken mee ....

Zwelgje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 12:59

Hihi, ja. Ik heb nu ook standaard wat leesvoer bij. Maar ik moet zeggen dat het met een ander paard op kijkafstand ook erg goed gaat.
Dan kan ie lekker de hele middag gluren
Op mijn part-time dag gaat ie wel de hele middag naar buiten bij mooi weer want dan ben ik in de buurt of er is wel iemand anders die even een oogje in het zeil kan houden.
Ook gaat mijn zusje hem een aantal keren per week extra voor me buitenzetten overdag. Hij komt nu al 2-3 keer per dag uit zijn box, zelden is het alleen maar om te rijden. Als hij niet los komt wordt er een uur met hem gestapt in het bos aan de hand, extra gelongeerd of gereden of er wordt gegraasd aan de hand.
En binnenkort wordt dat zelfs een paar dagen per week 4-5 keer per dag.
Mag je als hengst toch niet klagen denk ik zo.
Ik denk dat de meeste hengsten blij mogen zijn als ze 1 keer per dag uit hun stal komen. En sommigen dan alleen nog maar om in de stapmolen te stappen.