maybe domme vraag maar waarom scheren mensen paardenoren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 09:51

sorry als mensen mij dom vinden maar vroeg het gewoon af

en wat voor een nut het heeft of dat het alleen voor de show is

__Nathalie__

Re: maybe domme vraag maar waarom scheren mensen paardenoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:59

Omdat dat er veel netter uit ziet, net als voetjes opscheren, pluk achter de oren wegscheren, neusharen weg scheren. Heb het vorge week nog bij mijn paard gedaan en hij knapt er echt van op!

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:02

oké dankje

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:02

Vroeger hadden paarden die bescherming in de oren echt nodig in de natuur, net als wij onze haren heeeeel vroeger hard nodig hadden. En net als bij ons is het puur cosmetisch om die oren uit te scheren, het staat een paard over het algemeen fantastisch! Ik ben echt een enorme fan van "strakke" oren......

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:04

Als ik een paard z'n oren scheer haal ik alleen het scheerapparaat over het oor maar nooit in het oor.. Ik vind het voor een paard minder prettig, kouder, minder geluid demping, vuil enz enz.. Neusharen wegknippen is voor een paard ook geen pretje omdat hij zijn eigen neus niet kan zien..

Ik snap best dat mensen dat doen omdat het netter staat maar voor het paard is het niet fijner..

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:05

Ikke niet,die haren zijn er o.a om stof tegen te houden,en geluid te dempen..het is dus niet helemaal waar dat ze nu overbodig zijn.Bijknippen is geen probleem,maar helemaal uitscheren vind ik achterlijk..ookal staat het mooi..je haalt bij jezelf ook niet je wimpers weg b.v.

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 10:08

ik knip mijn paard z'n oren beetje maar ik vind die wollige oortjes heel schattig staan bij haar dus ik laat ze lekker wollig zijn !

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:32

Ik knip ook alleen bij de oren eraf wat je echt ziet zitten. Maar een beetje in het oor mag best blijven zitten ze hebben het niet voor niets. En de snorharen maak ik wel wat korter maar 1 cm blijft altijd staan. Anders stoot hij zijn snufferd tegen de voerbak!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:16

Alleen bijknippen

Al vind ik het het wel verzorgd staan als de oren helemaal uitgeschoren zijn. Maar in de zomer lijkt het me niet prettig met al die vliegen en als ze op stal staan kan het erg stoffig zijn. Ik laat het dus zitten ter bescherming.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:47

Ik vind het supernetjes staan bij wedstrijdpaarden maar anders vind ik het niet nodig.
Ik vouw het oor altijd samen en knip alleen de uitstekende haren weg.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:51

Ik haal uit de oren alleen de plukken die eruit steken. Verder laat ik het lekker zitten. Van de haren rond de ogen en neus blij ik af, die zitten er niet voor niets.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:54

ik scheer helemaal nix weg. het zit erniet voor nix. voetjes opscheren omdat hetmooi staat. bij sommige paarden staat het oerlelijk. als je paard nou ernstige mok heeft oid, ja dan is wegscheren juist beter.

ik knip eens ind e zovel tijd wat haar weg langs de randen van het oor. alles wat erin zit blijft erin.(willem heeft gelukkignooit geen giga plukken)
neusharen knip ik bij, maar laat ze zeker nog een cm of 1,5 tot 2 zitten. die zijn er om te tasten. diemoet je niet afgaan scheren(iets wat nog lelijk staat ook vind ik. zeker als ze van die harde stoppels krijgen)

ik knip zijn haren bij de ogen(niet de wimpers maar die sprieten ) wat bij, die worden soms wel 5 cm lang en zitten dan in de weg met het bakstuk/neusriem. dus die maak ik iets korter

maar ja.. ik zie graag een paard wat er natuurlijker uit ziet dan een paard wat helemaal opgeprikt zijn wedstrijdjes moet showen

panache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 13:56

zijn er ook mensen die hun shetlander de oren scheren dat lijkt me er juist helemaal niet mooi uit zien.. want shetlanders hebben van die lieve wollen oortjes

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:05

Ik scheer alles !!! De oortjes helemaal eruit op een piepklein plukje op de top na en binnen in natuurlijk niet,voor de kou. Verder de neus,kin en keelharen eraf, achter de orden is bij mijn paard zo'n 10 tot 15 cm wegggeschoren, de kootholtes zijn altijd helemaal uitgeschoren en het plukje manen bij de pad gaat er ook af ivm schuren van de manen onder mijn pad. De lange oogharen knip ik wat korter.
Ik ben van mening dat vroeger alles zin had en van nut was, mijn paard staat echter op stal en weet heelgoed waar zijn voerbak is. stoot nooit zijn hoofd etc. Hij kan niet op de wei vanwege bevangenheid in het verleden en in de paddock staat enkel een grote emmer water. Hij heeft er dus geen last van dat hij zijn haartjes kwijt is. Verder vind ik het oerlelijk als hij zo'n wilde bospony-look heeft...

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:08

Ik scheer de oren van mijn paarden uit, zodat ze beter kunnen luisteren.. * grinnik*.. Neej, ik vind het gewoon er heel netjes uitzien, i.p.v. van die wollige oortjes.. Als je je paardje alleen voor de recreatie hebt, kan ik me heel goed voorstellen dat je het niet doet..

Ik scheer ook altijd alles, oren, neus, koot.. En Novel heb ik inmiddels al helemaal geschoren.. Was alweer een wollie aan het worden..

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:18

tastharen zitten er niet voor niets. En het zal ook niet voor niets zijn dat in de fei regelementen staat dat je deze haren niet mag scheren. (zeg maar als ik ongelijk heb) Ik doe dat dan ook nooit. Mijn paard blijft gelukkig kort in de haren.
Voor paarden die hoog in training staan en die veel zweten is het wel zo handig om ze te scheren omdat bij zweet kouw en vocht schimmel de kans heeft.
Verder is het natuurlijk makkelijk met poetsen ed.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:02

Ik knip alleen de uitstekende haartjes uit de oren. En tastharen bij neus en ogen zitten er niet voor niks!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:10

mijn shetlanders scheren doe ik helemaal niet, dat ziet er idd gewoon niet uit. onze jaarling hengstje heeft het hele jaar in de wei gestaan en het is nou net een wolliebeertje haha. alleen de grote plukken uit de oren en als het egt te lang wordt de plukken in de koot. maar bij ons blijft alles lang. de staart ook. 10 cm boven de grond maximaal!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:17

Ik knip de oren helemaal uit

Scheer mijn benen ook kaal en als ik plukken haar in m'n oren had, dan zou ik die er ook uitknippen

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:01

Ik scheer voor concoursen ook alles, paarden die (nog) niet meegaan hoeven alleen uitstekende plukjes bij de oren eraf...
Oosterhoff- ik weet niet wat in het FEI reglement staat maar dan mogen ze wel eens wat strenger gaan controleren, ik ken bijna geen dressuurstallen die tastharen laten zitten

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:03

Ik laat alles zitten (oor en tast haren, sokken, lange manen etc )
Die haren in het oor hebben wel een functie, namelijk zorgen dat er geen regen, stof enz. in komt. En ik vind het juist wel lief staan