stamboekvragen (NRPS)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

stamboekvragen (NRPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 08:59

Volgend jaar is het zover. Dan wordt, als alles goed gaat, ons eerste veulen geboren . Wij hebben ons geregistreerd bij het NRPS. Nu heb ik een paar vragen over hoe dat nou straks allemaal gaat. Eigenlijk naar aanleiding van mijn schoonouders die friezen fokken en het een en ander vertelde.

Hoe gaat dat nu straks. Veulen is geboren.

Komt er dan iemand langs?
Hoe wordt hij in het stamboek opgenomen? Mijn schoonmoeder vertelde me dat bij de Friezen je iemand kan laten komen = duur of je kan naar een veulenkeuring = goedkoper. Kan dat bij het NRPS ook?

Wat ga ik nu straks allemaal regelen? En als zo'n keuring (lijkt me best leuk) in frage komt. Hoe gaat dat dan allemaal in zijn werk. Voor de goede orde. Wij zijn geen profs en eten er ook het brood niet van dus wij doen alles zelf. Wegbrengen om te trainen gaat dus niet gebeuren.

Ik ben erg benieuwd naar de 'kenners' en of jullie mij waardevolle dingen kunnen bijbrengen.

Bedankt alvast voor de moeite!!!

Faas

Re: stamboekvragen (NRPS)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 09:00

Ja niet dat ik nou niets bij te brengen ben hoor . Mijn berichtje staat er geloof ik wat krom

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:31

Nou, als eerste heb je een dekbewijs gekregen van de hengstenhouder.
Als je veulentje geboren is vul je dat in en stuur je het binnen 5 werkdagen op naar het stamboekbureau.
Dan wordt er automatisch een afspraak gemaakt voor de schetser.
Die belt je zelf op voor een afspraak.

Wil je naar de keuring zul je moeten zorgen dat je veulentje er goed uit ziet, netjes getoiletteerd en gevlochten op de dag zelf.
je kan met veulentje zelf een beetje oefenen netjes stilstaan aan het halstertje en netjes naast de moeder mee lopen.
Het is wel belangrijk dat het niet zo'n uit het land getrokken beestje is die niks kan.

Opstellen vind ik moeilijk om nu te vertellen, want je moet echt naar het veulen kjken qua exterieur.
Ook het voorbrengen zelf kan ik zo niet echt makkelijk vertellen, dan zou je eens een keer zo'n voorbreng cursus moeten doen (heel leuk).
Die worden door sommige voorbrengers georganiseerd, maar bv. ook door het bestuur van de provincie waar je woont, iig bij ons wel, NH.

Als je nog meer wilt weten, geef je maar een gil!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 09:37

Dekbewijs heb ik inderdaad. wat zijn de kosten ongeveer voor dat schetsen enzo? IK kan dat nergens terugvinden.

Uit het land getrokken zal niet lukken. Het veulen blijft bij huis in onze eigen groep.

Jij zegt een voorbrengcursus? Dat lijkt me inderdaad heel leuk. Leer je dan ook toilleteren enzo? Wij wonen in drenthe.

Per wanneer moet een veulentje trouwens gechipt worden?

Ik ben wel erg geïnteresseerd in dat voorbrengen (alhoewel mijn man het rennen mag doen . )

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:05

Faas schreef:
Dekbewijs heb ik inderdaad. wat zijn de kosten ongeveer voor dat schetsen enzo? IK kan dat nergens terugvinden.

de kosten...zou ik even na moeten kijken, weet ik zo gauw niet uit m'n hoofd.

Uit het land getrokken zal niet lukken. Het veulen blijft bij huis in onze eigen groep.
Ik bedoelde het niet zo, maar het gebeurt wel eens .

Jij zegt een voorbrengcursus? Dat lijkt me inderdaad heel leuk. Leer je dan ook toilleteren enzo? Wij wonen in drenthe.

Ik heb dit jaar een voorbrengcursus gedaan bij Jan Caliz in Amsterdam, super leuk!
Je moet anders het stamboek bureau eens bellen/mailen en vragen wanneer er weer zoiets georganiseerd word.

Per wanneer moet een veulentje trouwens gechipt worden?

Je kan je veulen tot 7 maanden chiploos door het leven laten wandelen.
Wij lieten het gedaan worden door de veulenschetser.
Dat gebeurde pas na de keuringen, dan loopt het veulen iig niet met zo'n kale plek in zijn hals rond. (geen gezicht)

Ik ben wel erg geïnteresseerd in dat voorbrengen (alhoewel mijn man het rennen mag doen . )

Ik zou zeggen: ga eens kijken bij wat keuringen!
Van kijken leer je het meeste!
(ik kijk zelf ook altijd naar anderen en ben 2x beste niet proffesionele voorbrenger geweest! )
(dit jaar heb ik het iemand geleerd, hoe het moet en die won dit jaar die prijs!, dus van kijken leer je heel veel! )

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:23

over de keuring
ik heb zaterdag de 1e gehad, we hadden het niet voorbereid, om persoonlijke redenen, maa toch nog een 2e premie en komplimenten voor eht veulen, zxe was zo braaf of we hadden geoevend... nou nee dus, daar was het de onverwachts voor.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 21:51

Bij een veulen kan je ook weinig doen....
Het is alleen wel fijn dat het beestje netjes blijft stil staan, naast de moeder.
Anders kan de jury het veulen niet goed beoordelen.
Netjes hoor lailapri.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 06:30

nouja het moet ook los, en daarna weer gevangen en meelopen aan het halster achter de moeder aan

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 09:22

Maar het veulen blijft toch altijd los bij de moeder lopen? Of is er dan iemand die het veulen nog vasthoudt?

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:29

Nou, dat is niet altijd zo....
Sommige veulen gaan alle kanten op! (hihi)
Aan het loslopen ka je op dat moment niet zoveel doen.
Dat heb je gewoon weg niet in de hand.
Ik zou altijd het veulen los laten, want vaak aan de hand, belemmer je het veulen in de beweging.