voernijd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:23

Mijn mini word agressief als hij eten krijgt... zowel wanneer het om brokken gaat als om wortels...

Het is dan zo erg dat hij me omver loopt en gewoon voor me gaat staan dwars zodat ik niet door kan lopen... echt brutaal.. oren in zijn nek.

Als hij het niet meteen krijgt gaat hij rondjes om me heen draaien en snijd me af. Als hij een stuk wortel krijgt loopt hij alweer zo raar te doen als ie dat stuk nog niet op heeft... dan wil hij dus meer.

Ik heb dit geprobeerd te negeren maar dan gaat hij op zijn weidemaatje af en begint hem te trappen

Wat moet ik hiermee

Chivari

Re: voernijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:26

Ik denk dat dit vooral een dominatie probleem is.
Aan jou dus om te laten zien wie de baas is!
Wegjagen als hij dreigt, desnoods met een zweep in je hand.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:29

Toen hij hier net was beet hij... trapte hij en dat heb ik allemaal prima onder controle nu... het is echt alleen met voer... zwepen gebruik ik niet.. ook niet om mee te dreigen. Zijn karakter is eigenlijk heel zacht... en hij weet maar al te goed wie de baas is op andere momenten..

Ik maak wel drukke bewegingen maar als ik iets in mijn hand heb krijg ik hem daarmee niet weg... misschien voor 5 seconden.

Hij zal me ook niet snel trappen, maar ik vind het gewoon irritant gedrag.

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:34

Des te beter voor jouw, maar laat het niet uit de hand lopen, elk paard/pony heeft ambities om hoger in de rangorde te komen. Als ze dat kunnen zullen ze het niet laten.

love_FlAmE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:37

Das niet zeker dat dit om dominantie gaat. Flame heeft dit ook, snoepjes uit de hand kan ik hem niet geven want dan word hij superkattig, ook als hij eten heeft kan niemand bij hem in de buurt komen (ik soms). Daarom geef ik z'n snoepjes altijd in z'n voerbak na het rijden, niet uit de hand. Als hij gewoon aan het eten is kun je hem dan ook best ff met rust laten , dit krijg je heel moeilijk of niet verleerd.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:13

Vooral niet gaan meppen of op zn flikker geven. Mijn mini had dit ook alleen zo erg dat hij je ook echt gericht naar me trapte. Ik zette hem altijd eerst in de stal of vast dan ging ik zijn voer neer leggen in de bak en daarna mocht hij pas los en er naar toe. ik kwam dan ook niet meer in zijn buurt dus zorgen dat je eerst uitmest.

Toen hij utieindelijk doorhad dat niemand zijn eten van hem afpakte werd het steeds minder en nu kan ik alles doen als hij aan het eten is.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 10:28

Ik denk dat het inderdaad niet verstandig is om agressief terug te reageren. Ga eerst bekijken waarom hij zo reageert. Heeft hij iets meegemaakt waardoor hij zo doet, of is het echt iets wat hij uit zichzelf doet? Maar ga in geen geval slaan of iets dergelijks dat werkt waarschijnlijk alleen maar averechts!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:42

Mijn paard staat te bokken, springen in zijn stal als hij brokken krijgt. Dit is niet naar mij (ik kan er gewoon bij gaan) maar naar de andere paarden. Hij denkt nl dat die paarden zijn eten zouden afnemen. Misschien denkt je pony dit ook van je?

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 16:58

ik denk dat het wel dominantie is.. mijnes heeft er ook problemen mee... hij is de oudste van de twee en schopt de ander weg zodat ie alles voor zichzelf heeft...
watik doe.. is hij moet rustig netjes staan anders krijgt ie het niet... en of die dat in de gaten heeft... dus kom ik met biks.. wie het eerst zo netjes mogelijk staat en NIET schooit.. krijgt ook eerst:P

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 14:19

Ze staan gewoon samen in de wei dus niet op een stal en die andere eerst geven heeft dan helemaal geen zin want hij beukt die andere gewoon aan de kant.

Vroeger hebben ze samengestaan en toen bleken de rollen omgedraaid te zijn. Toen heeft die van mij even bij een paard gestaan die hoger stond dan hijzelf en nu heeft ie dat gedrag overgenomen op zijn oude maatje...

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:38

Tuurlijk heeft dit te maken met dominatie, maar voernijd verander je niet. Op z'n flikker geven, vriendelijk doen, het helpt echt niks. Sinds de hengstenhouder (een paardenman pur sang) tegen me zei; "O, da's voernijd. Doe je niks an" maak ik me er niet meer druk om en laat mijn paard met rust. Als ze nu lelijk doet, zeg ik dat tegen haar en loop door. Ik besteed er gewoon simpelweg geen aandacht aan. En wat dacht je, dat helpt nog het beste van allemaal.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 20:55

Nou je kan er dus wel degelijk wat aan doen en het veranderd dus ook wel degelijk. Dan ben ik bang dat jij je hebt laten vertellen dat er niets aan te doen is en heb jij je daar bij neergelegd

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 22:13

Rashida doet dit ook en die valt haar eten gewoon aan..Ik heb er zo'n vreselijke hekel aan.. Als ze weet dat er voer in haar voerbak ligt, probeert ze me gewoon dr stal in de trekken.. Ik blijf net zolang stal in stal uit gaan totdat ze geen oog meer heeft voor het eten en op mij let, want ze loopt me op dat moment het liefst omver.. En moet zeggen..Het werkt..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-05 07:35

Ook wij hebben wel eens paarden gekocht die voernijd hadden. Mijn idee is dat het wel een kwestie van dominantie is en ze zijn het allemaal afgeleerd. Ik sta nog altijd bovenaan in de rangorde, dus ik duld geen getrap, gebijt en gedreig naar mij. Zwepen zijn er zelfs bij enkele aan te pas gekomen, ze moeten maar op een afstand blijven. Ik gooi nu bij alle paarden voer in de bak, en als ik me omdraai komen de paarden netjes naar de bak gelopen. Ze blijven op minimaal 1 meter van de bak af, geen gedring dus. Ik vind mijn methode prima werken, ik voer in rust (nou ja, we hebben nog altijd wel enthousiastelingen die staan te bokken en te steigeren als er gevoerd wordt, maar als ik de stal in kom met het voer blijven ze op gepaste afstand en echt niet van schrik maar van respect).