Rijden met pelham (advies)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Rijden met pelham (advies)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 18:07

Hoi,

ik rijd nu tijdelijk een paard bij. De eigenaresse is pas geopereerd aan haar rug en mag een tijd niet rijden dus rijd ik haar paard. Dit paard wordt altijd met een pelham gereden (wel een gebroken) met dubbele teugel, dus ook één voor hefboomwerking. Ik neem hem 1 keer per week mee naar de manege waar ik jaren geleden gereden heb en volg daar dan een les. Nu heb ik van meerdere mensen al commentaar gehad dat dit bit zielig is en slecht voor een paard. En zij vinden dat ik moet stoppen met het rijden van dit paard omdat ik alleen met pelham 'mag' (dit is het enigste bit dat ze voor hem heeft) rijden. Maar dit ben ik niet van plan want het paard en ik hebben er allebei veel plezier in!!!!

Ik rijd met gekruiste teugels (net als bij S&T) en ik heb op de teugel naar de bitringen toe gewoon normaal contact met het bit. De teugel voor de hefboomwerking heb ik ook vast, maar deze is bijna niet aangenomen. Er is dus weinig of geen sprake van een hefboomwerking tijdens het rijden. Mijn instructrice vind dat ik er netjes mee rijd. Mijn bijrijdpaard loopt lekker ontspannen in aanleuning met zijn oortjes naar voren. Op weg naar de manege (we moeten dan een klein stuk over de weg en door het bos) wil hij wel eens pittig zijn. Soms kan ik dan even de teugel met hefboomwerking erbij pakken om hem net iets meer in de hand te houden. Hij reageert daar verder goed op.

Maar waarom is iedereen zo tegen dit bit? Zijn jullie per definitie tegen dit bit of ligt het aan de manier van gebruik? Want tegen S&T wordt heel anders aangekeken. Nu weet ik wel dat een S&T afzonderlijk van elkaar te gebruiken dat is bij een pelham weer niet. Maar veel mensen vinden die hefboomwerking niets, maar dit heb je bij S&T ook. Ik zie veel grandprix ruiters die de stangteugel veel meer hebben aangenomen dan dat ik de teugel met hefboomwerking aanneem tijdens het rijden.

Dus mijn vraag: Wat vinden jullie van dit bit? Vinden jullie dit een bit dat schadelijk is voor je paard (op langere termijn)? En mag/kan zo'n bit dagelijks gebruikt worden op bovenstaand uitgelegde manier? Wie heeft er ervaring mee met dit bit (positief of negatief)?

HippoLogic

Re: Rijden met pelham (advies)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:28

Moeilijk te zeggen zo vanachter mijn pc. Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter. Zolang je je handen in elk geval maar rechtop houdt...

Zazou_Murier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:27

een pelham is helamaal niet scherp zeker niet als je de onderste teugel laat vieren en een rustige hand gebruikt en de ketting niet strak doet. Een pelham ligt juist stil in de mond in tegenstelling tot veel watertrensen.
En ach al die mensen die commentaar hebben............. de meeste weten er nx van..............

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:54

Een pelham is juist handig vind ik. Ik heb er zelfs eentje in maatje shet voor mijn hengst .

Dan kan je gewoon lekker op een trensje rijden, en pak je je extra teugel er bij als je hem nodig hebt. Niets zieligs dus als je er netjes mee rijd(dus niet steeds aan de onderste teugel zit te trekken).

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:02

Zolang er netjes mee gereden wordt en mensen niet de hele tijd aan de onderste teugel hangen vind ik het een prima bit.

Sommige paarden zijn er gewoon net iets fijner op of hebben die hefboomwerking op bepaalde momenten even nodig.

Zolang je instructrice zegt dat je er goed mee rijdt zou ik me niets aantrekken van al die andere mensen. Mensen die het beter weten hou je toch altijd

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:14

PeruaansePas schreef:
Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter..

Zo is het maar net.
Er zijn ruiters die met een superzacht bit meer ellende in de paardenmond veroorzaken dan dat jij met je pelham zou kunnen doen....

En bitten als de Thiedeman e.d. worden vaak heel gewoon gevonden...ik ben van mening dat die vaak veel scherper inwerken.

Ik heb een tijdje bitloos gereden met een hackamore....mijn paard had een probleem in de kaak, waardoor ze geen bit in mocht.

Je had de mensen moeten horen: dat was geweldig...dat ik bitloos kon rijden met mijn drukke paard...en dan te bedenken dat een hackamore wel degelijk erg streng is en dat je daar ook niet mee moet rijden als je geen stille hand hebt...maar omdat er toevallig niks in de mond zit denkt men dan dat het zeer vriendelijk is.. (het is niet voor niks dat je pas vanaf ZZ springen met een hackamore op de wedstrijd mag verschijnen)

Ach...allemaal onwetendheid, zolang jij zelf maar beter weet!

DinkeyGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:27

Ik rijd er ook mee hoor, op dezelfde manier als jij. Ik vind het een superbit, en zo lang jij hem goed gebruikt en je handen stilhoudt is er nix aan de hand!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 11:07

Heel erg bedankt voor jullie reacties!!!! Ik weet dat ik mijn bijrijdpaard eerlijk rijd en dat vind mijn instructrische ook.

De mensen zien nu ook wel dat mijn bijrijdpaard vrolijk met zijn oortjes naar voren loopt en dat hij goed in aanleuning loopt. Maar nog zijn er mensen die erover praten alsof het een martelwerktuig is. Maar net als jullie zeggen, van elk bit kun je een martelwerktuig maken, dat ligt helemaal aan de inwerking van je handen!!!!!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:10

ik heb heel lang met een ongebroken pelham gereden, wel met 2 teugels niet met van die riempjes.

Als het paard zich gedraagt, rijd je alleen op de boevnste teugel (tres effect) en zo niet, dan pak je de onderste erbij (stang effect)

Wat ik veel zie is dat ze op een gebroken pelham rijden met 1 paar teugels aan de onderste ring, dat vind ik dus heel erg, dan rijden ze hem vortdurend op de stang, maar dan gebroken, dus met de punt in het verhemelte...... die paarden zijn erg braaf buiten, ja, begrijpelijk.......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:37

Persoonlijk vind ik een gebroken pelham niet zo leuk voor het paard, je trekt makkelijk de punt tegen het verhemelte van het paard.
Maar op zich is er niks tegen een pelham, ik verdedig altijd fel dit type bit. Mensen die het zielig vinden hebben geen kijk op de werking.
Elk bit kan zielig zijn als er hardhandig mee gereden wordt.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:27

Zazou_Murier schreef:
en de ketting niet strak doet.

Een te losse kinketting is net zo verkeerd als een te strakke. De kinketting moet gewoon op de goede maat zitten, is namelijk essentieel voor een correcte werking van het bit.

Pelham is een prima bit, mits ongebroken en gereden met dubbele teugels.
Geen gebroken variant en geen pelhamriempjes, dat vind ik niet fair. Die riempjes maken de inwerking van het bit bovendien onnodig vaag.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:49

Lusitana schreef:
Persoonlijk vind ik een gebroken pelham niet zo leuk voor het paard, je trekt makkelijk de punt tegen het verhemelte van het paard.

Dat is met ieder enkel gebroken bit zo...of je nu een watertrens, bustrens, D-trens of een pelham hebt...als ze enkel gebroken zijn gaat het altijd naar boven naar het verhemelte....

Maar misschien ben je daar ook niet voor...dat kan natuurlijk.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:52

Klopt, ben niet voor (enkel)gebroken bitten in het algemeen maar leek me nutteloos om dat te posten in een topic over de pelham.
Kunnen we nu weer on topic verder?

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:02

Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham) of dat het bit eerst inwerkt op de mondhoeken en lagen en pas bij harder trekken tegen het gehemelte aan komt (trens).

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:06

Ook dat.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:36

gomir schreef:
Zolang er netjes mee gereden wordt en mensen niet de hele tijd aan de onderste teugel hangen vind ik het een prima bit.

Sommige paarden zijn er gewoon net iets fijner op of hebben die hefboomwerking op bepaalde momenten even nodig.

Zolang je instructrice zegt dat je er goed mee rijdt zou ik me niets aantrekken van al die andere mensen. Mensen die het beter weten hou je toch altijd

Ik ga met je mee. Indien je weet wat je in handen hebt en daarmee om kunt gaan, dan laat de rest gewoon l*llen.
Ik heb ook een poos gereden met een pelham, ook omdat ze buiten soms wat heftig kon zijn, vooral in het voorjaar, waardoor ik net iets meer in te brengen had. Juist omdat ik een pelham gebruikte, hoefde er geen ruk-en-plukwerk aan te pas te komen om haar tot de orde te roepen als het wat te heftig werd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:37

mensen die kwaken over hoe vreeeeeeselijk zo'n bit wel is, hebben meestal geen bleek vermoeden waar het eigenlijk over gaat. Lekker laten kwaken

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 15:39

Hoi,

Leuk dat jullie zo reageren en ik vind het leuk om jullie meningen hier over te horen. Nu zie ik ook dat er meer mensen zijn die met pelham rijden.

Margreet schreef:
Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham)

Als mijn paard in het bos erg fel wordt neem ik even de stang teugel wat aan. Ik ram echt niet de punt van het bit in zijn gehemelte en ik pers ook zijn onderkaak niet samen. Ik zag ook wel eens meisjes met de manegeles het bos in gaan. Die paarden liepen op een enkel gebroken bustrens. Als die wat fel werden hingen ze continue met volle kracht aan die teugels te trekken. Dan vind ik dat zieliger dan dat ik even mijn stangteugel wat aanneem.

Margreet, mag ik vragen met wat voor bit jij rijd (stang o.i.d.) en hoe denk jij dan over dubbelgebroken bitten? En denken jullie dat een ongebroken pelham fijner in zijn mond ligt dan een enkelgebroken pelham? Naar mijn idee loopt hij er fijn mee en ik kan me niet voorstellen dat die punt in zijn gehemelte ligt te prikken. Hoe kan hij dan zo lekker onspannen in aanleuning lopen?

smurf schreef:
Wat ik veel zie is dat ze op een gebroken pelham rijden met 1 paar teugels aan de onderste ring

Dat vind ik dus echt erg en ik kan me dan wel voorstellen dat je die punt in zijn gehemelte prikt. Maar zoiets heeft niets meer te maken met eerlijk rijden vind ik.

En hoe kijken jullie eigenlijk naar een westernbit? En dan zo'n stang met hefboomwerking, waar dus de teugels onderaan aan de schaar wordt vastgemaakt? Want veel mensen bij mij op de manege die comentaar hebben op de pelham, vinden dat juist bij western horen.

Maar 'mijn' bit is niets anders dan een gewoon bit met een hefboomwerking erbij (die ik zelden gebruik). En als ik hem wel gebruik is het maar even en ik denk dat het voor mijn paard fijner is dat ik de hefboomwerking even gebruik dan dat ik met mijn gewicht op een bustrens lig te hangen om hem in te houden. En als ik de hefboomwerking gebruik dan doe ik dat heel voorzichtig en met beleid.

Toevallig heb ik met de les wel eens met een enkelgebroken bustrens gereden. Omdat mensen zeiden dat als je met een pelham rijd je paard niet meer zonder kunnen rijden. En dat klopt misschien ook wel als je hem verkeerd gebruikt en continue aan die hefboomteugel hangt, wat ik dus niet doe. Dus toen heb ik een uur op dat ander bit gereden en hij liep net zo lekker. Het is alleen dat ik het fijn vind om in het bos met die pelham net iets meer te kunnen vertellen als hij druk wordt. En ik weet ook wel dat een paard altijd sterker is dus als hij een keer echt ervandoor wilt kun je hem met wat voor bit niet meer tegen houden, maar tot nu toe gaat het goed. Plus het is niet mijn paard en zijn eigenaresse wilt dat hij met pelham gereden wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:45

Margreet schreef:
Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham) of dat het bit eerst inwerkt op de mondhoeken en lagen en pas bij harder trekken tegen het gehemelte aan komt (trens).

Idd
een gebroken pelham. of ander gebroken bit met scharen, vind ik niet echt vriendelijk...
Kun je kwekken noemen, maar denk juist dat die mensen er wel over nagedacht hebben.

Persoonlijk ben ik geen voorstander van een bit met scharen, zonder trens.
En de S&T vind ik ook niet een bit voor iedereen.

Meestal ook helemaal niet nodig, maar gewoon een kwestie van veel oefenen op zit..

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 15:53

Delphi schreef:
Margreet schreef:
Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham)

Als mijn paard in het bos erg fel wordt neem ik even de stang teugel wat aan. Ik ram echt niet de punt van het bit in zijn gehemelte en ik pers ook zijn onderkaak niet samen.

Ik heb het wat lomper omschreven dan het in de praktijk is, tuurlijk zijn er tussenvormen afhankelijk van hoe hard je trekt, maar dát is nou eenmaal wel hoe een gebroken pelham inwerkt, kan er niks aan veranderen Vergeet niet dat je teugelhulp wel versterkt wordt door de hefboom he, het komt niet zo zachtjes aan als dat jij trekt.

Gebruik je een bit met een hefboom (om wat voor reden dan ook), dan is mijn mening dat dit een ongebroken bit moet zijn.

Delphi schreef:
Margreet, mag ik vragen met wat voor bit jij rijd

Dat mag je vragen, maar lijkt me niet echt van belang voor de "discussie" toch?
Ik rijd met een dubbelgebroken watertrens en daar doe ik alles op. Dressuur, bos, springen etc. etc. Zonder problemen.

Citaat:
En hoe kijken jullie eigenlijk naar een westernbit? En dan zo'n stang met hefboomwerking, waar dus de teugels onderaan aan de schaar wordt vastgemaakt? Want veel mensen bij mij op de manege die comentaar hebben op de pelham, vinden dat juist bij western horen.

Correct gereden western heeft geen constante aanleuning

Als je het interessant vindt om meer te weten over hoe bitten werken, dan kan ik het boek "het paard, het bit en de ruiter" van Gertrud Jetten van harte aanbevelen

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:04

runningkawa schreef:
een gebroken pelham. of ander gebroken bit met scharen, vind ik niet echt vriendelijk...
Kun je kwekken noemen, maar denk juist dat die mensen er wel over nagedacht hebben.

Mijn ervaring is dat veel mensen ooit een klok hebben horen luiden (pelham kan hard inwerken), maar geen bleek vermoeden hebben dat er een klepel is (hoe ga je ermee om, hoe reageert het paard erop). Dàt vind ik gekwaak.
De pelham is niet direct mijn keuze van bit, zeker niet een gebroken exemplaar, maar dat betekend niet dat je er niet heel fijn mee zou kunnen rijden. Dat hangt ervan af of de ruiter beseft waar hij/zij mee bezig is en daar consequenties aanhangt.
Die gebroken western"stangetjes" vind ik vreselijke dingen, maar ook daar geldt dat het meestal de hand van de ruiter (m/v) is die bepaald hoe het bij het paard binnenkomt. Als het er bij wijze van spreken voor de sier inhangt, er helemaal niets mee gedaan wordt, ach.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 16:08

De meeste gaan alleen niet over op een pelhalm om hem er voor de sier in te hebben.
Ze gaan meestal over, omdat ze op een gewoon bit geen controle hebben.

Dan lijkt het wel of je met je hand minder doet.
Maar het paard gaat niet op de rem omdat het in zijn mond ineens zo vriendelijk aanvoelt, anders dramde hij ook wel door, net als op de gewone trens.
Tenminste, dat lijkt mij toch de meest logische beredenering, waarom een paard "ineens" wel op de stang reageerd, zonder rt verandering.