Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
.
PeruaansePas schreef:Een bit is zo scherp als de hand van de ruiter..
Zazou_Murier schreef:en de ketting niet strak doet.
Lusitana schreef:Persoonlijk vind ik een gebroken pelham niet zo leuk voor het paard, je trekt makkelijk de punt tegen het verhemelte van het paard.
gomir schreef:Zolang er netjes mee gereden wordt en mensen niet de hele tijd aan de onderste teugel hangen vind ik het een prima bit.
Sommige paarden zijn er gewoon net iets fijner op of hebben die hefboomwerking op bepaalde momenten even nodig.
Zolang je instructrice zegt dat je er goed mee rijdt zou ik me niets aantrekken van al die andere mensen. Mensen die het beter weten hou je toch altijd
Margreet schreef:Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham)
smurf schreef:Wat ik veel zie is dat ze op een gebroken pelham rijden met 1 paar teugels aan de onderste ring
Margreet schreef:Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham) of dat het bit eerst inwerkt op de mondhoeken en lagen en pas bij harder trekken tegen het gehemelte aan komt (trens).
Delphi schreef:Margreet schreef:Het scheelt nogal of je die punt van het bit met een hefboom in het gehemelte ramt terwijl je ook de onderkaak samenperst (gebroken pelham)
Als mijn paard in het bos erg fel wordt neem ik even de stang teugel wat aan. Ik ram echt niet de punt van het bit in zijn gehemelte en ik pers ook zijn onderkaak niet samen.
Vergeet niet dat je teugelhulp wel versterkt wordt door de hefboom he, het komt niet zo zachtjes aan als dat jij trekt. Delphi schreef:Margreet, mag ik vragen met wat voor bit jij rijd

Citaat:En hoe kijken jullie eigenlijk naar een westernbit? En dan zo'n stang met hefboomwerking, waar dus de teugels onderaan aan de schaar wordt vastgemaakt? Want veel mensen bij mij op de manege die comentaar hebben op de pelham, vinden dat juist bij western horen.

runningkawa schreef:een gebroken pelham. of ander gebroken bit met scharen, vind ik niet echt vriendelijk...
Kun je kwekken noemen, maar denk juist dat die mensen er wel over nagedacht hebben.