4 x 4 auto's + winterbanden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

4 x 4 auto's + winterbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:39

Omdat mijn moeder de orginele velgen van onze Jeep wil verkopen, en we benieuwd waren hoeveel we ervoor zouden krijgen, heb ik navraag bij een vriend gedaan. Nu zegt hij, waarom hou je die velgen niet, en laat je er winterbanden omheen trekken?

Hij zegt dat deze banden meer grip hebben, en dus ook veel veiliger zijn, vooral als je een paard achterin hebt staan.

Wie van de 4 x 4 rijders, hebben ook in de winter speciale winterbanden onder de 4x4 zitten, en merk je goed duidelijk verschil?
Hebben jullie ook winterbanden voor de trailer?

Juweel

Re: 4 x 4 auto's + winterbanden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:08

Hoi,

Ik heb dan wel geen Jeep, maar ik heb wel een extra set winterbanden voor mijn Punto.

Deze laat ik elke winter er onderzetten. Het is zeker een stuk veiliger (en dat merk je echt bij slecht weer en niet alleen met sneeuw hoor) en nog een voordeel: je "zomer"banden slijten uiteraard ook minder snel, omdat je per seizoen wisselt van set.........

Dus als je de mogelijkheid hebt zou ik het advies zeker opvolgen.

Pava

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:09

Volgens mij zijn winterbanden bij een 4x4 alleen nuttig als je de Franse Alpen in gaat. In heb een 4x4 en geen winterbanden en ik heb vorig jaar met die sneeuwval totaal geen last gehad. Voor die vier dagen dat er hier sneeuw ligt zou ik zeker geen peperdure set winterbanden aanschaffen. Daarvoor heb je genoeg aan de vierwielaandrijving.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 09:48

Ik heb gewoon BF Goodriche all-terrains onder de Disco gehad. Goede band onder alle omstandigheden, zelfs in pittig terrein. Geen geklooi met winterbanden en zo en toch comfortabel op de weg.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:04

Ik heb ook geen specifieke winterbanden, maar wel hele brede en als het glad is zet ik de 4x4 erop en rijd ik heerlijk door alle troep heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:37

Wij hebben ook extra brede banden, dus dat zou het kostenplaatje nog wat duurder maken. Niet dat dat een probleem zou zijn voor veiligheid, maar een echte strenge winter hebben wij toch niet, en als het sneeuwt ga ik niet op pad met de trailer denk ik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:45

Als je de (dunnere oude velgen) voorziet van winterbanden is dat minder kostbaar als wanneer je de nu gebruikte brede velgen hiermee voorziet.

Maar of je de winterbanden echt nodig heb betwijfel ik.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:59

Ik weet inderdaad niet of je het echt merkt.. want wij zetten hem met zwaar weer gewoon in een andere gearing, en daar heb je het meeste profijt van..

amagun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:04

ikke schreef:
Ik heb gewoon BF Goodriche all-terrains onder de Disco gehad. Goede band onder alle omstandigheden, zelfs in pittig terrein. Geen geklooi met winterbanden en zo en toch comfortabel op de weg.

Alleen k*t in de regen (remweg van 6000 meter ) En veel herrie, ik heb ze namelijk ook

Veel mensen die ik ken hebben gewoon wegbanden onder de SUV/Jeep minder herrie, zuiniger, en meer grip onroad, offroad kom je de berm er alleen nog niet mee uit

als je A/T banden heb is een winterband totaal onnodig, heb je een straatband is het zeker aan te raden

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:10

Gut wat een technische benamingen Ik zal eens kijken wat er op mijn banden staat. 205x65 dat weet ik iig zeker.

Ik weet wel dat je lang kunt rijden zonder dat je merkt dat er te weinig lucht in zit. Laatst dacht ik van kom laat ik eens checken, toen bleek er in 1 band nog maar 0,7 te zitten

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:36

Wouter24 schreef:
Alleen k*t in de regen (remweg van 6000 meter ) En veel herrie, ik heb ze namelijk ook

Ik rijdt daar al 100.000km op en ik kan niet zeggen dat ik ooit een remprobleem heb gehad. Die herrie loopt ook wel los, de V8 hoor ik er overduidelijk bovenuit

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:47

Ik moet er niet aan denken ook nog eens 4 van die gigantische winterbanden te moeten kopen.
Ik zet hem met slecht weer wel in 4x4, dat zit er niet voor niets op.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:57

Dealer schreef:
Ik moet er niet aan denken ook nog eens 4 van die gigantische winterbanden te moeten kopen.
Ik zet hem met slecht weer wel in 4x4, dat zit er niet voor niets op.

Moet jij dat apart doen Dat is bij mij standaard.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:02

Zoiets van: de auto voelt regendruppels en schakelt automatisch over in zijn 4x4 stand
Ik moet het ook nog handmatig doen, maar het kan al wel van binnenuit
Er zit ook nog een H+L-gearing op, maar dus heb ik dus nog nooit gebruikt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:08

Sugarmiss schreef:
Zoiets van: de auto voelt regendruppels en schakelt automatisch over in zijn 4x4 stand

Hee, die is ook sterk. Ik moest voor de 4x4 op de oude Land Rover wel eruit, de vrijloopnaven inschakelen (dat ging in 1972 nog niet automatisch)
Ik bedoelde het als grap, Land Rovers hebben standaard 4x4, die is niet uitschakelbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:21

Wow.. waar hebben jullie het allemaal over?
Wij hebben een Suzuki Grand Vitara cabrio. We hebben wel een 4 x 4 bak. Maar al die andere benamingen die genoemd worden ken ik niet, misschien nog iets te onervaren met die jeep daarvoor haha.. hoe kan ik daar achter komen. Wij moeten denk ik ook zelf schaken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:25

@Ikke: ik heb nooit in een echt LR gereden dus die grap ging idd aan mij voorbij.
@Shanya: goed merk (heb ik dus ook) alleen wel de hele simpele spartaanse uitvoering. Moet ook wel, waar ik rij schud de hele elektronische boel anders kapot

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:28

Pava schreef:
Volgens mij zijn winterbanden bij een 4x4 alleen nuttig als je de Franse Alpen in gaat. In heb een 4x4 en geen winterbanden en ik heb vorig jaar met die sneeuwval totaal geen last gehad. Voor die vier dagen dat er hier sneeuw ligt zou ik zeker geen peperdure set winterbanden aanschaffen. Daarvoor heb je genoeg aan de vierwielaandrijving.

inderdaad, en je moet wel hele goede winterbanden kopen wil je er wat aan hebben..

davethewave

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:29

Natuurlijk heb je geen winterbanden nodig om met een 4x4 vooruit te komen. Grip zat met aandrijving op 4 wielen. Maar als je moet remmen en sturen (en dat heb je nog wel eens als je auto rijdt) dan zijn winterbanden echt beter. Vertrouwen op een stevige bull bar kan natuurlijk ook...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:30

Heb ik ook, echt zo eentje die voetgangersonvriendelijk is, maar die zie ik niet zoveel op de wegen waar ik rij, wel herten (grapje !!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:45

Sugarmiss, hoe bedoel je de spartaanse uitvoering? Wij hebben er eentje uit 2002, een nieuwe dus. Met bull baar en side bars, maar ik of ik perse schade wil rijden omdat ik geen winterbanden heb is een ander verhaal Dus ik begrijp dat een 4 x 4 geen winterbanden nodig heeft, omdat het juist die 4 x 4 is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:50

Met Spartaans bedoel ik dat er geen 'nieuwerwetse' frutsels in zitten zoals computergeregelde dingen etc.

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:54

Hoi,

Nou wat voor auto heb je precies wat voor inch zijn de banden die je nu hebt en het merk enzo en de beste banden voor onder jeep die voor alles kan gebruiken en die nog goed rijden zijn bijvoorbeel de coopers of sm banden(snow mud= sneeuw modder banden)
Als je even die gegevens door geeft kan ik kijken en aan me pa vragen
enzo.
Maar om grip te hebben hoeg je echt niet winterbanden te kopen hoor das allemaal zonde van je geld enuh heb je mescjioen een foto van de banden die nu hebt??

groetjes,

Dealer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:00

ikke schreef:
Sugarmiss schreef:

Hee, die is ook sterk. Ik moest voor de 4x4 op de oude Land Rover wel eruit, de vrijloopnaven inschakelen (dat ging in 1972 nog niet automatisch)
Ik bedoelde het als grap, Land Rovers hebben standaard 4x4, die is niet uitschakelbaar.

Toch is dat niet zo gek. De tegenwoordige 4x4's (die hele mooie, dure) voelen de grip op de vier wielen en verdelen de tractie automatisch over de voor en achterassen.
Daarnaast hebben ze nog een keuzeknop met een stuk of 'tig 'terreinprofielen'
Helemaal elektronisch dus. Niets voor een tweedehandsrijder zoals ik.
Toch denk ik dat mijn 4x4 heel wat meer modder hapt dan die moderne dingen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 14:03

4x4 is ook een mode-verschijnsel, de meesten zijn helemaal niet geschikt voor de blub.
het worden niet voor niets PC Hoofdtractoren genoemd