leren rijlaarzen schoonmaken en oppoetsen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Fielychi

leren rijlaarzen schoonmaken en oppoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 12:46

Hoe kan ik leren rijlaarzen het best schoonmaken?
En hoe onderhouden jullie ze?

Hoorde net van een vriendin dat gewone schoenpoets niet ideaal is, aangezien je het vreselijk hard moet oppoetsen en ze blijven maar afgeven. Ze heeft er al een witte broek mee verpest.
Ze had het gevraagd bij de schoenmaker en heeft haar rapide ofzo aangeraden.

Wat zijn jullie ervaringen?

_Lola_

Re: leren rijlaarzen schoonmaken en oppoetsen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:48

Met gewone zadel/tuig zeep GOED schoon maken dus echt al het vuil eraf en dan een goede laag laarzen poets erop.. Dus speciaal voor laarzen..

Dan blijven ze het mooist schoon..

En ik doe ze af en toe eens een dagje niet dragen en dan zet ik ze in de olie dat ze wat lekker soepel blijven..

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:49

ik heb er speciaal petri spul voor iets van: petri riding boot en riding wax ofzo iets. Geeft niet af en ik vind dat mn laarzen er heel mooi van worden! Het is gewoon te koop in de ruitersport zaken geloof ik!

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:49

Ik maak mijn leren laarzen altijd eerst schoon met een doekje met lauw water. Dan goed laten drogen.
Ik heb speciale schoenpoets voor rijlaarzen, Petrie's eigen poets.
Goed in laten trekken (ik laat ze altijd minstens een uur staan) en dan heel goed uitpoetsen met een panty of schone stofdoek.
Geven ze niet meer af en glanzen ze echt perfect.

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 13:15

haha!
Dit is wel grappig, want dit is precies wat mijn vriendin al zei:
'ze zullen zeggen van Petrie poets te gebruiken, jammer, want dit is gewoon hetzelfde als schoenpoets'.
Maar bedankt alvast!

kimmielove -> welke olie gebruik je dan?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:19

Dat is niet helemaal waar. Er zit in petrie schoenpoets een sterkere verf dan in gewone schoenpoets. En als je het een uur in laat trekken dan heb je er echt heel lang plezier van. Ik poets mijn laarzen 1 keer in de maand en daar heb ik de hele maand plezier van. En ik draag ze elke dag.

_Lola_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:21

zal strax even op stal kijken hoe die heet..
Maar dat moetje niet TE vaak doen.. Is ook weer niet goed voor het leer..

Gewoon 1x in de 2 weken ff lekker laten intrekken..

Maar zal je strax ff antwoord geven.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:24

Na het rijden maak ik ze altijd schoon met een natte doek. Zo'n 1x in de week smeer ik ze in met Calacura laarzenwas (Divoza...)

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:42

Je moet de Kiwi schoenpoets kopen en deze aansteken. Hij gaat dan branden en daardoor smelt de schoenpoets. Vlammetje doven en meteen de poets op je laarzen smeren. Dan even in laten trekken, met een borstel uitpoetsen en als laatste er met een oude panty overheen gaan en je weet niet wat je ziet.

Tip; poets in dit geval je laarzen altijd buiten als je met vuur aan de gang gaat!!!!!!!!!!!!!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:13

Fielychi schreef:
Hoorde net van een vriendin dat gewone schoenpoets niet ideaal is, aangezien je het vreselijk hard moet oppoetsen en ze blijven maar afgeven. Ze heeft er al een witte broek mee verpest.

Ik doe het ook altijd met gewone schoenpoets. Heb nog nooit gehad dat het zo afgaf! Ik gebruikte altijd zo'n soort tube, met zo'n spons erop. Dat spul is wat vloeibaarder. Maar die is nu op, dus heb ik de schoensmeer van Petrie gehaald. Ik maak ze altijd eerst schoon met de cleaner van Petrie. Ik zou niet met olie enzo aan de gang gaan, want daar worden je laarzen heel slap van. En de stiksels gaan er snel door kapot!

San_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:17

Ik zat gisteren nog een Paard&co van een tijdje terug te lezen. Daar hadden ze van de Petrie zelf advies gegeven om je laarzen schoon te maken met lauw water, en daarna oppoetsen met schoenpoets. En vooral het stuk wat in contact met het paard is goed schoonmaken.

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:33

Ik heb afgelopen zaterdag mijn leren laarzen gekocht. Daar kreeg ik een doosje bij met een soort wax erin van horselover zelf. Ze zeiden dat ik het daar in begin goed mee moest instrijken!!

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:41

ehm...die kiwi schoenpoets....is daar maar 1 soort van...niet dat ik straks de verkeerde pak, haha!! ik zag namelijk bij de supermarkt "zwarte"kiwi schoenpoets, maar wist niet of dit de 'goede' was..

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:50

klomp schreef:
ehm...die kiwi schoenpoets....is daar maar 1 soort van...niet dat ik straks de verkeerde pak, haha!! ik zag namelijk bij de supermarkt "zwarte"kiwi schoenpoets, maar wist niet of dit de 'goede' was..

Het is zo'n plat blikje. Het is geen vloeibare schoenpoets. In de meeste supermarkten hebben ze deze wel.

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:58

Schoonmaken met een licht vochtige doek, droogwrijven met een andere doek en daarna gewoon met schoencreme (kiwi) inwrijven. Daarna uitwrijven met een zachte doek of borstel. Is een hoop werk, maar ik heb het er wel voor over om mijn laarzen netjes te houden.

Van al die zadelzeeptroep, vet en olie gaan de lijmlagen tussen de voering en het leer loslaten.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:02

orion1996 schreef:
Schoonmaken met een licht vochtige doek, droogwrijven met een andere doek en daarna gewoon met schoencreme (kiwi) inwrijven. Daarna uitwrijven met een zachte doek of borstel. Is een hoop werk, maar ik heb het er wel voor over om mijn laarzen netjes te houden.

Van al die zadelzeeptroep, vet en olie gaan de lijmlagen tussen de voering en het leer loslaten.

mee eens!!

Fielychi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-05 17:03

ok! dat is een nuttig advies.
Dank jullie wel allemaal!

Maris89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 17:40

tavb schreef:
Je moet de Kiwi schoenpoets kopen en deze aansteken. Hij gaat dan branden en daardoor smelt de schoenpoets. Vlammetje doven en meteen de poets op je laarzen smeren. Dan even in laten trekken, met een borstel uitpoetsen en als laatste er met een oude panty overheen gaan en je weet niet wat je ziet.

Tip; poets in dit geval je laarzen altijd buiten als je met vuur aan de gang gaat!!!!!!!!!!!!!

Dat heb je van de Anky site maar wel een goede manier!! zo deed ik het ook met mijn laarzen.