Opzadelen wat is makkelijker?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dyyy

Opzadelen wat is makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:45

Het klinkt misschien stom. En het is een stomme vraag. Maar ik vraag me toch keer op keer op in welke volgorde het moet.

Stel: Ik ben mijn paard aan het poetsen buiten de stal met halster om. En ik wil hem op zadelen met hoofstel+ martingaal. Wat is dna makkelijker/gebruikelijker, eerste het zadel en dan het hoofdstel en vervolgens de martingaal vastmaken?Of anders om?

nickyu

Re: Opzadelen wat is makkelijker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:51

als je een engelse martingaal hebt kun je je halster als halsriem omdoen je hoofdfstel en dan dus zadel en direct deze martingal vast maken

zelf zijn we erg blij met een western singel daar zit een lusje aan en daar klik ik met een klipje mijn voortuig aan vast

mijn paard staat overigens los bij borstellen en zadellen ..duurde even mar ze heeft geleerd te blijven staan
Laatst bijgewerkt door nickyu op 04-10-05 11:52, in het totaal 1 keer bewerkt

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:51

Ik denk eerst het zadel en dan het hoofdstel. maar dan moet je de singel niet meteen strak trekken, dan kun je als je de martingaal vast wilt maken de singel weer makkelijk losmaken.

Dyyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 14:22

nickyu schreef:
als je een engelse martingaal hebt kun je je halster als halsriem omdoen je hoofdfstel en dan dus zadel en direct deze martingal vast maken

zelf zijn we erg blij met een western singel daar zit een lusje aan en daar klik ik met een klipje mijn voortuig aan vast

mijn paard staat overigens los bij borstellen en zadellen ..duurde even mar ze heeft geleerd te blijven staan

Is dat ff fijn! Ja, die van mij is nog jong dus . Maar ik doe eerste het zadel er losje op dan hoofdstel en martingala vastmaken.. Ik ben genwoon 'ns nieuwsgierig hoe de meeste het hier doen.

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:25

Als je alles in dezelfde handeling doet, kan je beter eerst je hoofdstel met martingaal aandoen en dan pas het zadel erop leggen. Nu kan je de lus van de martingaal gelijk aan je singel vastmaken en de singel vastdoen.
Als je eerst het zadel doet, moet je de singel weer losmaken en niet alle paarden vinden de singel even leuk. Op "mijn" manier zit je zo min mogelijk met een singel te prutsen.....lijkt mij voor een paard fijner.

Succes!!!

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:27

Ik heb mijn martingaal altijd los van mijn hoofdstel. Dus eerst martingaal om zijn hals, dan zadel op, lus martingaal om singel, singel vast. Dan hoofdstel om, als ik mijn hoofdstel helemaal om heb, maak ik mijn teugels even los, doe ze door de martingaal lusjes en maak teugel weer vast.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:28

DeBje schreef:
Ik heb mijn martingaal altijd los van mijn hoofdstel. Dus eerst martingaal om zijn hals, dan zadel op, lus martingaal om singel, singel vast. Dan hoofdstel om, als ik mijn hoofdstel helemaal om heb, maak ik mijn teugels even los, doe ze door de martingaal lusjes en maak teugel weer vast.

Zo doe ik het ook . Wel net zo makkelijk .

Nadia
Oppermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:43

Bj ons op de manege zit alles aan het hoofdstel vast. Dan weet je (bijna) zeker dat het goed aangedaan wordt. Bij ons lopen er ook paarden met een thiedemann en veel mensen snappen er dan helemaal niks meer van.
Dus alles aan t hoofdstel en aandoen voor het zadel....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:17

Apple schreef:
DeBje schreef:

Zo doe ik het ook . Wel net zo makkelijk .

Ook mijn volgorde! (toen ik nog naar de springles ging)

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:35

Ik heb ook een jonkie, en mn voortuig + martingaal zit aan mn hoofdstel vast.... Ik leg eerst het zadel erop, zonder aan te singelen, doe dan mn cap + BP aan en pak mn zweep en pak hoofdstel en sluit kasten af, dat hoofdstel in, martingaal en zadel vast, opstappen en wegwezen

Jamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:08

Ik heb ook altijd de martingaal los van het hoofdstel. Ik doe eerst het zadel erop dan martingaal om de hals, singel door de lus, aansingelen en vervolgens het hoofdstel in

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:59

Ik doe altijd eerst het zadel op, niet te strak de singel want je moet hem toch weer los maken en daarna dan het hoofdstel.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:49

DeBje schreef:

Zo doen wij het ook