Red ik het met me geld?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

o0PaRiS0o

Red ik het met me geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:08

hejjj

ik had een vraagje!
ik werk nu fulltime en als ik aan me nieuwe opleiding begin ga ik bbl doen dus verdien ik eigenlijk ook gewoon maandgeld!
ik verdien nu zo'n 450 per maand en wil graag een pony kopen! de pony zelf kan ik al kopen + alle toebehoren!
ik heb een stalling gevonden die 120 per maand kost red ik het dan met me geld?
als ik aan me nieuwe opleidng ga beginnnen verdien ik zo'n 800 per maand!

MissDonna

Re: Red ik het met me geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:12

ik denk wel dat je het gaat redden ja. Maar zou eerst even sparen en een potje maken voor als hij ziek zou worden ofzo. Daarna weer lekker kijken voor een pony!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:17

Red je makkelijk! Gewoon doen dus

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:18

Ligt eraan wat je nog meer van je geld moet betalen.
Als je nog thuiswoont ga je dit makkelijk redden.

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:22

Inderdaad, je moet voor je zelf een rijtje maken met je vaste lasten en vaste inkomsten. Dan maak je een lijstje met wat je denkt kwijt te zijn aan je paard:
Stalling, voer, wormenkuren, hoefsmid, entingen, zorg dat je overal aan denkt. Wees hierbij wel reeel, als je twijfelt kun je de kosten beter iets hoger maken. Verdien je genoeg en hou je naast je vaste lasten genoeg over dan zou ik mooi gaan kijken voor een leuk paard!

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:25

keej thx voor jullie reacties alvast!

het zit zo ik woon nog thuis..ben pas 17!
en ik heb eigenlijk geen vaste lasten!
Ik krijg de meeste kleren van me ouders..
daarna ga ik wel elke week uit maar geef ik niet veel geld uit!
verder alleen nog benzine voor me scooter maar dat is oook niet veel

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:27

Ik denk dat het helemaal aan je zelf gaat liggen of je het gaat redden.
Het scheelt al heel veel als je nog thuis woont en geen huur, gas, licht etc. hoeft te betalen.
Ten tweede is het maar net hoe luxe je gewent bent om te leven.
Er zijn mensen die het met € 400,00 per maand het niet redden, maar er zijn er ook die het als het moet met € 50,00 per maand het nog redden.

Je moet voor jezelf een lijstje maken met daarop al je inkomsten en uitgaven.
Zo kan je precies zien of je het gaat redden!
Succes!!!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:29

wij weten vanaf hier natuurlijk niet of jij het gaat redden
je moet ook naar je eigen rekeningen kijken en er altijd rekening mee houden dat hij ziek kan worden
dan nog ontworming en hoefsmid
en is de stal incl hooi stro en voer
dat zijn dingen die je even op een rijtje moet zetten
want als je dalijk eenmaal een paardje hebt
en opeens kan je hem niet meer betalen
dan is dat erg balen voor je
als je hem daardoor weer moet verkopen

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:35

de stal is inc hooi en stro! voorderst eet het paardje wat ik op het oog heb niet veel bix!
zelf heb ik geen nodige uitgaven!
uhmzz verzekering neem ik bij interpolis en ik hoef geen ijzers dus alleen bekappen maar dat kan een vriendin van me haar vader! dus zal ook nix kosten! hoe duur kost inenten ong?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:05

o0PaRiS0o schreef:
de stal is inc hooi en stro! voorderst eet het paardje wat ik op het oog heb niet veel bix!
zelf heb ik geen nodige uitgaven!
uhmzz verzekering neem ik bij interpolis en ik hoef geen ijzers dus alleen bekappen maar dat kan een vriendin van me haar vader! dus zal ook nix kosten! hoe duur kost inenten ong?

in je berekening zou ik TOCH voor de zekerheid al die kosten die je er nu "afhaalt" zoals hoefsmid e.d. erbij rekenen. Je wwet nooit of het paardje wat gaat krijgen of iets dergelijks en dan toch ijzers moet (misschien speciaal beslag!! ) Dan moet je het nog steeds op kunnen brengen, en wie weet gebeurd er iets waardoor die man het niet meer gratis kan/wil doen.

Je kan beter nu teveel berekenen en wat overhouden dan er later achterkomen dat je te weinig geld hebt...

Wafel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:14

Als je nog thuis woont gaat het wel maar asl je opjezelf gaat wonen kan het knap tegen vallen....

muildier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 13:17

Ja, ik denk het van wel. En vaak zijn het ook eenmalige kosten. Dekens en zadel etc gaat over het algemeen toch een hele tijd mee. Ik zou wel zorgen voor een reserve. Dierenarts kosten etc.
succes!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:08

Ik zou idd alles opschrijven. Ook de kosten die je nu niet kwijt bent. (deze kunnen natuurlijk door omstandigheden nog komen) Tel daar nog 50 euro extra kosten bij op (onvoorziene uitgaven) en je weet het.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:35

Je hebt nu wel een heel leuk rekensommetje neergezet, maar hoe wil je een fulltimebaan met bbl gaan combineren? En dan wil je er ook nog een paard bij? >;) .

De vraag lijkt me eerder of je het qua tijd wel gaat redden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 14:51

Vergeet niet dat je ook nog moet eten en dat soort dingen
Dat dus ook even erbij berekenen, wat je kwijt bent aan jezelf.

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:01

heeej! ice princesss

neeej ten eerste combineer ik geen fulltime baan met bbl opleidnig!
ik werk nu fulltime en eind februarie ga ik aan bbl opleiding beginnnen dus stop ik met me fulltime baan!

heej sjonniej!

ik woon nog thuis en blijf dat voorlopig ook nog wle tijdje wonen!
eten voor me pony kost niet veel hij hoefd nouwelijk bix! en hooi en stro zit bij de stalling prijs!

Daarbij heb ik wel extra spaarpotje voor dierenarts etc..

iig bedankt voor jullie reacties!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:50

Misschien ook even met je ouders overleggen wat zij nog van plan zijn voor je te betalen als een een baan hebt met zo'n salaris.

Kan me voorstellen dat ze je dan geen kleren meer geven, en misschien zelfs wel kostgeld vragen?

En wanneer was je van plan om op jezelf te gaan? Misschien wel binnen een jaar of 5? Heb je dan genoeg geld, of kun je alvast een hoop sparen voor dan? Of koop je je pony maar voor zolang je thuis woont?
Misschien kan je het NU wel betalen, maar je moet het over een paar jaar nog steeds kunnen betalen!

Phynix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:35

Nou, theoretisch gezien moet je dat kunnen betalen. Ik heb een stal die bijna 2x zo duur is en een maand inkomen van 400 euro. Daarvan moet ik ook kleren en al mijn eigen verzekeringen betalen. Gewoon voor jezelf ee overzichtje maken.

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:48

Ik red het niet eens met 1100,-

Ligt er maar net aan wat je allemaal van plan bent, een paard/pony schaf je niet aan voor een half jaar of korter maar voor langer termijn.. Bedenk jezelf dat wanneer je straks minder gaat verdienen omdat je stage er op zit of omdat die baan je niet meer bevalt of het niet meer lukt paard/werk/school te combineren je met een paard zit..

Tip: Verzeker je pony goed tegen ziektekosten..

Meligemaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:53

ik zou het niet doen denk ik, ik weet natuurlijk niet wat JIJ allemaal uitgeeft voor een paard en aan andere dingen, maar op een gegeven moment woon je niet meer bij je ouders en moet je je huur ofzo gaan betalen etc etc, en dan denk ik dat je die pony dan nog zal hebben (of je moet tot je 50e ofzo bij je ouders wonen ) En dadelijk ga je misschien wel autorijles nemen, auto kopen, verzekering. Dus ik zou er mee wachten denk ik tot dat je het allemaal goed voor elkaar hebt, en dan heb je nog tijd zat om aan een paard te beginnen, hoe erg het nu al kriebelt om een paard te nemen!!

Abercrombie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:57

Zit wat in Maaike, ik woon nog bij mijn vader maar heb mijn eigen vaste lasten, een auto die niet op water rijd maar op spuugdure benzine en ik maak veel kilometers met de auto helaas omdat mijn vriend ver weg woont. Ik red het al niet eens met een fulltime salaris en woon zelfs nog thuis bij mijn vader...

Zoek een leuk bijrijdpaard dat kost een stuk minder en is net zo leuk..

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:14

Ik denk dat het je wel gaat lukken hoor. Ik heb zelfs mijn paard een maand of 7 onderhouden met nog geen 900 euro. Daarbij woon ik op mezelf en heb natuurlijk ook wel mijn vaste kosten.

Maar ik denk dat je wel prioriteiten moet stellen, wat je wel en niet wilt/ kunt laten.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 19:20

Je kunt nu wel op stel en sprong een pony kopen, maar heb je wel goed na gedacht over de toekomst? Ik neem aan dat je niet je hele leven bij je ouders blijft wonen en dus moet je ook eens nadenken over eigen woonruimte. Je kunt niet én een paard betalen én een flatje huren.

Het is maar net wat je prioriteiten zijn, maar als ik jou was zou ik lekker nog even wachten tot je op jezelf woont, een vast inkomen hebt en zeker weet dat je maandelijks genoeg over houdt voor je paard. Straks moet je hem verkopen omdat je er geen geld meer voor hebt en toch liever op jezelf wilt wonen omdat het bij je ouders niet meer uit te houden is!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 20:08

met dat geld ga je de stalling wel redden,maar heb je er ook bij nagedacht of je lessen gaat nemen??
Of je wedstrijden wilt gaan rijden,

ik heb me daarin vergist,kan het wel betaslen hoor,maar had er vantevoren geen rekening mee gehouden !!

o0PaRiS0o

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 20:29

haha thx voor alle reacties orr maar ik ben pas 17 ik hoef nu het huis nog niet uit!