Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Citaat:Artikel 3
1. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet vergezeld gaan van een geldig paspoort.
2. Het is verboden paardachtigen te vervoeren of te doen vervoeren, die
niet zijn voorzien van een transponder.
3. Het bepaalde in het eerste en tweede lid is niet van toepassing op
slachtpaarden die worden ingevoerd, op paardachtigen die voor de
duur van een periode niet langer dan 6 maanden worden ingevoerd
met het oog op deelname aan wedstrijden, keuringen, trainingsstages
of spermawinning, op kadavers van paardachtigen, voor zover deze
rechtstreeks worden vervoerd naar een verwerkingsbedrijf als bedoeld
in Hoofdstuk III van Verordening (EG) Nr. 1774/2002 van het Europees
Parlement en de Raad van de Europese Gemeenschappen van 3
oktober 2002 tot vaststelling van gezondheidsvoorschriften inzake niet
voor menselijke consumptie bestemde dierlijke bijproducten (PbEG
L273) alsmede op paardachtigen jonger dan 7 maanden die aan de
voet van de moeder worden vervoerd.
Citaat:6. HANDELSVERKEER
Artikel 20
1. Onverminderd het bepaalde in artikel 3, derde lid, is degene die een
paardachtige invoert verplicht de paardachtige uiterlijk op de dag van
invoer te voorzien van een geldig paspoort.
2. Onverminderd het bepaalde in artikel 3, derde lid, is degene die een
paardachtige invoert verplicht de paardachtige uiterlijk op de dag van
invoer te voorzien van een transponder, voor zover de paardachtige
niet reeds is voorzien van een transponder. In het laatste geval wordt
het transpondernummer onverwijld schriftelijk medegedeeld aan de
voorzitter ten behoeve van registratie in de in artikel 19, derde lid,
bedoelde databank.
Maar ja, fokker heeft het veulen zelf vervoerd en bij ons afgeleverd, het was op zijn risico.
Neonlight schreef:Oeps, dat had ik dan verkeerd gelezen.Maar ja, fokker heeft het veulen zelf vervoerd en bij ons afgeleverd, het was op zijn risico.
(even roomser dan de paus doen) jij hebt een illegaal veulen geaccepteerd 
Neonlight schreef:Wat is een PUI? Paspoort Uitgevende Instantie?
Neonlight schreef:Zoals ik dus zei, het is een belgische pony en door een belgische dierenarts gechipped, met een belgische chip. Die kan hier niet geregistreerd worden!

Neonlight schreef:In Belgie gaat het anders dan hier.
Neonlight schreef:De sticker die nu in het paspoort is geplakt is door de veearts erin geplakt, en niet door ons zelf. Bovendien staat op het bijgevoegde officiele formulier dat wij
zelf
de resterende stickers moeten plakken.

nl-paardenpaspoort schreef:
Mijn paard heeft al een paspoort moet ik dan toch een nieuw paspoort aanvragen?
Nee.Voor paarden geboren vóór 1 januari 2004 die al een paspoort hebben dat door een erkende paspoortuitgevende instantie is uitgegeven, hoeft geen nieuw paspoort aangevraagd te worden. In deze paspoorten moet de verklaring 'wel/niet bestemd voor de slacht' en de medicijnregistratie opgetekend worden op de pagina 'aantekeningen'. Bij medicijnregistratie zal deze pagina snel vol zijn. In dat geval kan een vervolg paspoort aangevraagd worden.
Is het paard niet bestemd voor de slacht, dan hoeft geen medicijnregistratie plaats te vinden en is deze pagina voldoende.
Moeten ingevoerde paarden ook een Nederlands paspoort?
Er is sprake van invoer als een paard langer dan 6 maanden in Nederland verblijft.
Als het gaat om een paard uit een andere EU lidstaat, hoeft er geen nieuw Nederlands paspoort bij. Als het gaat om een paard uit een land buiten de EU moet er wel een Nederlands paspoort aangevraagd worden.
Voor paarden die tijdelijk in Nederland zijn voor een keuring of wedstrijd geldt dit natuurlijk niet en paarden die uit een andere EU-lidstaat komen horen al een paspoort te hebben.
Geldt deze verplichting ook in andere lidstaten?
De paspoortverplichting is een Europese verplichting en geldt al vanaf 1998 voor geregistreerde paarden en vanaf juli 2000 voor alle paarden in alle lidstaten. Niet alle lidstaten hebben de verplichting al overgenomen.
Zou vervalsing wel makkelijk zijn.
)
In Belgie komt er namelijk geen stempel overheen.Neonlight schreef:Door de belgische dierenarts is uitdrukkelijk gezegd dat ze niet kunnen chippen als het een nederlands veulen was.

Neonlight schreef:Omdat hij belgische papieren heeft kon het wel.
Neonlight schreef:Reden was omdat de belgische chips niet in Nederland geregistreerd kunnen worden.
Neonlight schreef:Nog een detail, het is een nederlandse dierenarts die in een belgische praktijk werkt. Is wel op de hoogte van de Nederlandse regelgeving.![]()

Neonlight schreef:Maar ik stel de vraag anders. Ik heb een belgisch veulen gekocht met chip en paspoort, hoe moet ik die in Nederland gaan registreren?

Neonlight schreef:Als het veulen namelijk bij de fokker was gechipped had ik dezelfde chip gehad, hetzelfde paspoort, nog steeds geen stempel op de sticker en door dezelfde DA gechipped.In Belgie komt er namelijk
geen stempel overheen.
Neonlight schreef:Achterin het paspoort staat totaal geen info overigens.
Citaat:Een nederlands veulen van een nederlandse eigenaar op nederlandse grondgebied.... nee inderdaad die zullen ze niet chippen
Citaat:Die reden klopt al helemaal niet... en verder kun je een in belgié gechipt paard gewoon in Nederland laten registreren, no problemo.
Citaat:Dan wordt het tijd dat die zich laat bijscholen
Bovendien zegt haar collega hetzelfde, evenals een andere dierenartsenpraktijk (in Belgie overigens wel weer
)Citaat:Je het veulen via de legale manier kunnen invoeren
Als het paard stamboekpapieren heeft dan kun je het overlaten schrijven via de nederlandse stamboek vereniging of bij en andere PUI.
Het makkelijkste is als je een PUI belt en om info vraagt
Bovendien, als we het veulen bij de fokker zouden laten chippen, was het op exact dezelfde manier gebeurd met exact dezelfde dierenarts, dus hadden we exact hetzelfde probleem gehad, op een legale wijze. Geen verschil dus.
Citaat:Als het stickers betreft moet er afgestempeld worden door een PUI als het paard reeds in het bezit is vsan een paspoort, is het paard nog niet in het bezit vsan het paspoort wordt het nummer in het paspoort gedrukt/getypt/geprint... en dan nuiet gestempeld
Een DA kan daar ook geen stempels opzetten omdat hij niet registreerd alleen identificeerd (= kijken of het paspoort paard bijelkaar horen)en chipt
Neonlight schreef:Een belgisch veulen van een nederlandse eigenaar (die niet als eigenaar op het paspoort staat) op nederlands grondgebied.![]()
)Neonlight schreef:En daar is nu mijn vraag, hoe dan???? Hoe krijg ik die benodigde stempel?

Neonlight schreef:Nu al??? Ze is net afgestudeerd.Bovendien zegt haar collega hetzelfde, evenals een andere dierenartsenpraktijk (in Belgie overigens wel weer
)

Neonlight schreef:Niemand kan nu nog controleren of het veulen illegaal is ingevoerd of niet.Bovendien, als we het veulen bij de fokker zouden laten chippen, was het op exact dezelfde manier gebeurd met exact dezelfde dierenarts, dus hadden we exact hetzelfde probleem gehad, op een legale wijze. Geen verschil dus.
![]()

Neonlight schreef:En een PUI wil ik dus niet bellen, omdat ze nog steeds winst eruit proberen te slaan door onnodige lidmaatschappen. Eens kijken of ik het ministerie of zo kan bellen. Zal helaas wel morgen worden denk ik.
Neonlight schreef:Klopt, voor Nederland.....maar niet voor Belgie! Moet ik nog een keer zeggen dat dit letterlijk op de chipformulieren staat? Er staat letterlijk op dat men zelf de stickers op pagina 2 en 3 moet plakken, en het paspoort hoeft nergens naar toe gestuurd te worden.
, en de vader van dit veulen) een bestuurslid van het stamboek. Binnenkort moet ik met de hengst naar een meeting, kan ik meteen het paspoort onder zijn neus drukken!