Manen lang laten of kort?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Rowy

Manen lang laten of kort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:03

Dilemma, mijn welsh cob heeft mooie lange manen, nu iets langer als 30 cm. Alleen zitten er nogal wat nadelen aan. Ze gaan in no time in de klit, als ik ze vlecht gaat ze schuren, ze worden heel snel vies, en in combi met equistar wordt dat nogal een plakboel. Ik was ze al best vaak, en vaker is ook niet goed. En dat gaat ook niet in de winter, veel te koud. Als ik rij met losse manen dat pak ik steeds per ongeluk er bosjes manen bij waardoor ze op de plek waar mijn handen zitten een hele korte pluk heeft. En ik krijg ook van veel mensen te horen dat ik ze kort moet trekken omdat ze haar zo slonzig vinden. Dusja, dilemma dus. Ik weet niet meer wat ik moet doen. Als ze eraf zijn kan ik ze dr niet meer aanplakken he, dus ik ben bang dak spijt krijg. naja jullie mening graag!

Ididit

Re: Manen lang laten of kort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:18

tja, met een foto is dat iets beter te beoordelen, over het slonzige gedeelte dan...

je moet verder niet naar anderen luisteren. Wat vind JIJ nou echt van die manen? vind je het mooi? Je kan ze er ook gewoon een keer afhalen, het duurt misschien wel even maar die manen groeien vanzelf weer aan...

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:21

Heb je al eens een hengstenvlecht geprobeerd? Als hij echt van die lange manen heeft vind ik het zonde om ze te trekken. Ik vind lange manen bij een welsh cob wel stoer staan! Onze friezen hebben altijd een vlecht in, dag en nacht. We maken elke week een nieuwe vlecht en ze schuren nooit! Misschien trek je de vlecht te strak?

Rowy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:38

Jep hengstevlecht deed ik eerst altijd, maar ik vind daarvan niet fijn dat als je ze invlecht met het hoofd omhoog, dan trekt het als ze kun hals willen strekken, en als je invlecht met hals naar beneden dat krijg je golven met het hoofd omhoog. Hmmz, beetje vaag uitgelegd. Naja ik denk dat ik ze lang laat... zeker weten doe ik het nog niet, maar ik denk dat ik ontzettende spijt krijg ik heb eigenlijk nou al spijt en ik heb nog nix gedaan hihi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:39

lang laten manen zijn net zo mooi. ik vind het al moeilijk als ik een klein beetje van de staart moet knippen omdat lange manen en staart gewoon mooi is.

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 21:50

Rowy schreef:
Jep hengstevlecht deed ik eerst altijd, maar ik vind daarvan niet fijn dat als je ze invlecht met het hoofd omhoog, dan trekt het als ze kun hals willen strekken, en als je invlecht met hals naar beneden dat krijg je golven met het hoofd omhoog. Hmmz, beetje vaag uitgelegd. Naja ik denk dat ik ze lang laat... zeker weten doe ik het nog niet, maar ik denk dat ik ontzettende spijt krijg ik heb eigenlijk nou al spijt en ik heb nog nix gedaan hihi.

Ik snap wat je bedoelt maar dan vlecht je hem denk ik niet strak genoeg. Ik heb daar met de friezen namelijk geen last van. Je kunt ook proberen om de vlecht meer bovenop te leggen. Dit doe je door op je pony te gaan zitten en dan gaan vlechten, je krijgt dan de hengstenvlecht mooi bovenop! Wat je ook kunt doen is 2 hengstenvlechten. Dus de eerste tot de helft van zijn manen, die naar benenden vlechten en dan een nieuwe tot aan zijn schoft.

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:53

Ik had eerst mijn merrie´s manen in vlechtjes en dan schuurde ze echt niet gewoon smalle vlechtjes.
Ook heb ik ze wel eens in een hengstevlecht vooral als ik ga rijden dan had ik ook last met mijn teugels.
Nu heb ik ze los hangen flink wat anti klit en vooral niet te vaak wassen, dan haal je het natuurlijke vet van de manen en krijg je dus snel vieze en in de knoop zitten de manen

Een hengstevlecht die je bovenop vlecht met telkens een klein plukje blijft erg goed zitten en trekt niet
Ik kan hem trouwens ook vlechten naast mijn pony dan moet je onderlangs vlechten dan kan je het plukje wat je erbij doet strak aantrekken en komt de vlecht bovenop te zitten

Succes.

visitor1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:58

als je er een vlecht indoet moet je natuurlijk geen equistar erin spuiten.... want dan kan je paard wel eens last van jeuk krijgen ja....