vraag over voeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

vraag over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:21

ik had een vraag ik heb een pony die dag en nacht buiten staat,met schuilstal,nou woon ik er niet bij.dus kan maar 1x per dag komen om te voeren..zou dat kunnen 1x per dag ruwvoer met brok in plaats van 2 x per dag,ze is van haar oude dag aan het genieten dus hoeft niet meer veel te doen af en toe een bosritje,ze is 19 jaar..ik gaf ze nou een halve schep brok per dag met gras op dit moment.ga ove rnaar kuilvoer..hoeveel zou ik haa rnou moeten geven kwa voer gr emaartje

tengeltje11

Re: vraag over voeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:26

ik zou dan gewoon zorgen dat ze onbeperkt hooi kan eten,en dan 1 keer per dag wat bijvoeren met wat extra(wat in het hooi tekort zit),en dan is het geen probleem(zo ongeveer gewoon een baal hooi leggen,dan zie je wel wat ze eet ervan)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:01

wel eerst je hooi gaan voeren en pas daarna de brok, dan word het namelijk beter opgenomen.

1 x per dag is eigenlijk niet goed, maar je geeft zelf al aan dat je niet vaker kunt, zorg dus dat je dan wel vrij veel voert.

van kuil moet je iets minder voeren dan hooi, er zit vaak namelijk meer voeding in, is gewoon uitproberen denk ik, als je ziet dat er veel voer blijft liggen geef je teveel, zie je dat ze begint af te vallen zul je meer kuil of hooi moeten gaan voeren...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 20:20

ik kaninderdaad alleen maar kuil gaan voeren
inverband met mijn pony met dampigheid zit.hoeveel brok zouden jullie doen??

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 20:39

Zou haar een kwart eiwitarme brok geven, liksteen ophangen en een flinke hoop kuil neerleggen. Is dat de volgende dag op, dan leg je iets meer neer. Zodat ze onbeperkt kuil kan eten. Ze stopt vanzelf als ze genoeg heeft!

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:07

paars bedankt..maar eiwitarme brok..ik geef nu gewoon normale basisbrok.is dat ook goed..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:16

De brok geef je eigenlijk alleen nog maar om haar wat vitaminen te geven. Je zou de ponybrokken van Subli kunnen proberen, goedkoop, weinig eiwit, weinig energie, maar wel veel vitaminen. Is speciaal ook voor sobere rassen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:17

paars schreef:
De brok geef je eigenlijk alleen nog maar om haar wat vitaminen te geven. Je zou de ponybrokken van Subli kunnen proberen, goedkoop, weinig eiwit, weinig energie, maar wel veel vitaminen. Is speciaal ook voor sobere rassen.

is dat voldoende als je er af en toe ook nog mee buitenrijdt..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:20

Hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met af en toe een bosritje. Hoe vaak en hoe lang (gemiddeld dan)?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:21

paars schreef:
Hangt er een beetje vanaf wat je bedoelt met af en toe een bosritje. Hoe vaak en hoe lang (gemiddeld dan)?

halfuurtje tot een uur..maar dan rustig aan..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:31

dat moet kunnen! Maar hoe vaak?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:32

paars schreef:
dat moet kunnen! Maar hoe vaak?

nou zal echt af en toe zijn ligt eraan hoe ze zich voelt..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:38

Nou, dan kan het best hoor volgens mij! Je kan desnoods op die dag als je gaat voeren haar een half schepje geven i.p.v. een kwart. Dat kan zeker geen kwaad en dan ben jij gerust (en zij vindt het lekker ). Geen brok geven voor het rijden, maar als je weer thuis bent en ze weer even wat kuil heeft gegeten. Terwijl jij je spullen opruimt en haar naverzorgt ben je een halfuurtje verder en als je dan de brok geeft wordt deze ook beter opgenomen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 22:41

ik wist dat nooit dat eerst de ruwvoer gedana moet wordne en dan de brok,want bij ons op de pensionstal doen ze juist het omgekeerde krijgen ze eerst brok en een paar uur laten het ruwvoer..

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 22:51

Ik heb juist het omgekeerde geleerd ! Houdt er wel rekening mee dat ze (net als in de zomer als ze 24 uur per dag op het gras staat) volle flanken zal krijgen. Dat betekend niet dat ze te dik wordt, maar dat ze veel ruwvoer verteert. Houdt haar ribben in de gaten, die moet je kunnen blijven voelen, daar kan je aan voelen of ze te dik wordt; als daar teveel vlees op komt.