hoefschoenen beschadigen hoefbal, wie heeft tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

hoefschoenen beschadigen hoefbal, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:04

Sinds een week heeft mijn paard hoefschoenen (op maat gemaakt, van de Smit). Nu beschadigen ze echter de hoefballen, bij beide benen op precies dezelfde plaats, wat kan ik doen om dit te voorkomen?

De hoefschoenen heb ik trouwens aangeschaft om mijn paard na een hardnekkige hoefzweer weer te kunnen rijden. Hij loopt er super op, en ik ben verder dus ook erg tevreden.

RRteam

Re: hoefschoenen beschadigen hoefbal, wie heeft tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:11

wat je kunt doen is een soort sok aan doen en dan de schoen

ik heb mij pony ook op schoenen gehad van smit maar ben er na 2 maand mee gestopt om dat de pony er wonden en er niet goe dop liep nu loopt die op ijzers en gaat super en hij lootp zonder pijn

rosecroft6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:13

Dat werkt allemaal toch niet als je er een sok overheen doet dan gaat dat schuiven komen er juist wonden.
Ik zou hem gewoon op ijzers zetten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 16:14

Hoe ziet zo'n sok eruit, en hoe kom ik eraan?

p.s. Ik ga mijn paard dus niet op ijzers zetten.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:34

Ik los het met Vetrap 3M op. Je moet zien te voorkomen dat er zand komt tussen de huid en de laag daarna. Vetrap is ademend, elastisch en zelfklevend. En ook nog eens in kleurtjes verkrijgbaar Ik deed dan de helft van de hoef en tot ongeveer halverwege de koot. Dan een diepvrieszak zodat de voet makkelijk in de schoen glijdt en dan de zak er weer tussenuit halen. Ik heb er ook diverse endurances mee gereden en nooit meer schuurplekken gehad. Als je er wat handigheid in krijgt ben je met een paar minuten klaar.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:55

Kijk eerst of de Smit schoenen niet aan het draaien zijn tijdens het rijden, daar kunnen de hoefballen van kapot gaan. Indien dit zo is, kan het zijn dat de hoef te lang is geworden en moet je de hoeven aan de voorkant een beetje raspen.

Anders kan je de grootste maat herensokken bij de Zeeman kopen of ergens anders, gat in knippen en om de hoef inclusief ballen doen, aan de onderkant met 2 plakbandje gekruisd vastzetten, daarna de schoen erover heen.

Je kan ook stretch verband kopen, want mensen wel eens voor een tennisarm gebruiken en die om de hoef doen op dezelfde manier als hierboven beschreven.

Succes ermee!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:29

ik deed altijd veel talkpoeder op de hoefballen bijde Marquis schoenen, die ik overigens heel zorgvuldig moest inlopen, beginnen met 5 minuten en dat met 5 minuten per dag opvoeren.

iemand bij mij op stal heeft Smit schoenen en die hoefde ze niet in te lopen, hij is dus meteen een paar uur gaan mennen, gevolg: 8 kapotte hoefballen ( 2 minishetten)

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:01

Je MOET het langzaam opbouwen anders krijg je schuurplekken er moet "eelt" op de hoefballen komen
Ik heb zelf easyboots gekocht omdat mijn pony al plekken krijgt als ik er naar kijk die vallen onder de kroonrand en dan heb je geen last van schuurplekken op de hoefbalen.

Dat van dat verband is ook wel een goede tip als je lang gaat rijden maar je bouwt zo geen eelt op maar als je dus langer dan normaal gaat is het wel een goed idee.

Als de schoenen te groot zijn gaan ze ook schuren en ook als ze te los zitten.
Je kunt ook een stuk neopreen of echte schapenvacht tussen doen maar dit wordt wel snel vies

Succes

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:20

Ik ga de gewone sokken maar eens proberen. Het probleem is dat ik hem zonder hoefschoenen nog niet durf te rijden, hij heeft namelijk een fikse hoefzweer gehad, waar vrij veel zool weggesneden moest worden. Gevolg: hij heeft er last van als ik hem zonder schoenen rijd. In de wei is er geen probleem, maar daar kan hij zijn been/hoef zelf ontlasten als dat nodig is. Het rijden met schoenen gaat verder erg goed, maar inlopen gaat dus niet echt... dan kan ik hem namelijk niet rijden, en hij moet op condititie komen voor de trail die ik over 2 weken heb..

Hopelijk werken de sokken...

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:26

Toevallig is onze bekapper eergisteren (ja op zondag, super he?!) geweest en hebben we het over hoefschoenen gehad, voor mijn paard. Hij meet ook Smitjes aan en vertelde er ook bij dat het erg belangrijk is en dat je ze zéker eerst moet inlopen om een beetje eelt te 'kweken'
Ik zou er dan dus ook niet meteen na 2 weken een lange rit mee gaan maken.

Overigens was vandaag onze DA hier en heb ik het er ook met hem over gehad en hij vertelde dat hij juist paarden beroerder had zien gaan lopen door de schoenen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:04

ik ga nu de sokjes een proberen, of de zelfklevende bandage (tip op ander forum). Eens kijken wat het beste werkt.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:28

Het is wel heel erg noodzakelijk dat de schoenen worden ingelopen. Ik heb die van Marquis en die moesten we ook elke dag met 5minuutjes opvoeren. Veel gedoe maar ze heeft nu nergens last van.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 16:43

Het probleem is dat ik dan dus heeeeeel erg lang niet kan rijden... en hij dan dus geen conditie meer heeft voor de trail.

Ik denk dat ik tijdens het rijden de sokken ga proberen om hem daarna nog 5 minuten mee te nemen zonder de sokken om eelt te kweken. en die 5 minuten opbouwen, dan ben ik er over 2 weken ook.....

Is dat iets???

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:59

Tja, je kan inlopen wat je wilt maar juist zand e.d. zorgt voor schuurplekken. Als ik alleen in de berm reed ging het prima maar voor endurances etc bracht ik wel extra bescherming aan.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:11

Citaat:
Overigens was vandaag onze DA hier en heb ik het er ook met hem over gehad en hij vertelde dat hij juist paarden beroerder had zien gaan lopen door de schoenen

ik heb het met diverse DA's over hoefschoenen (en natuurlijk bekappen) gehad, maar niet 1 was er positief over, sla er toch gewoon ijzers onder, was het advies...... ik val dan weer over het woordje "gewoon"...... maar ja