Verlatingsangst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tavb

Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:54

Ons paard heeft verlatingsangst. Zodra de rest van de paarden naar buiten gaat en hij moet binnen blijven dan breekt hij de stal zo ongeveer af. Hinniken, springen en drukdoen zijn dan de gevolgen. Heeft iemand misschien hints of tips voor ons?

_Nancy_

Re: Verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:14

Ik weet verder niet of het helpt, maar ik zou proberen hem er beetje bij beetje aan laten wennen. Zodra hij wat toegeeft goed belonen. Als hij inziet dat hij 'braaf' is als hij rustig blijft wanneer hij alleen staat op stal, zal het drukke gedoe volgens mij wel wat minder worden. Als je hem dan steeds iets langer alleen op stal zet, dus rustig opbouwen, denk ik dat het wel wat beter zal gaan. Als je er goed over nadenkt is het natuurlijk ook niet echt leuk als je alleen 'achtergelaten' wordt, maar dat hoeft niet te betekenen dat hij zijn hele stal afbreekt. Misschien kun je ook voor wat afleiding zorgen, bijvoorbeeld hooi of een likit etc, zodat hij niet heel erg op de andere paarden gefocust is. En ik zou hem niet zijn zin geven, dus zodra hij hyper wordt bij de andere paarden neerzetten,want daar los je het niet mee op. Als het allemaal écht niet meer gaat kun je misschien als laatste optie een maatje erbij nemen? Ik hoop dat je er iets aan hebt.

loveSaros

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:15

Ik herken het.. mijn paard heeft soms ook kuren.. Wat ik doe is hem gewoon een pluk hooi geven. Hij wordt na ongeveer een kwartier wel rustiger en gaat hij rustig zitten eten. Dan is alles weer goed...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:29

Waarom moet hij binnenblijven als de rest naar buiten gaat?
Ik vind het eerlijk gezegd volstrekt normaal van een paard om zich druk te maken over het feit dat de kudde weggaat en hij niet mee kan. Dat veel paarden zeker genoeg zijn van de veiligheid van de stal betekent niet dat je daar maar vanuit moet gaan.
Als er een reden is dat hij niet met de groep mee kan, zorg dan dat je hem eerder uit de stal hebt en ga met hem naar de bak of maak een wandelingetje. Daarna terug op stal is dan makkelijker dan wanneer hij die kudde voorbij heeft zien komen. Flinke pluk hooi erbij als bezigheidstherapie.
Als je dit oefent en uitbouwt kan het wel makkelijker worden.

_Nancy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:59

Citaat:

Waarom moet hij binnenblijven als de rest naar buiten gaat?
Ik vind het eerlijk gezegd volstrekt normaal van een paard om zich druk te maken over het feit dat de kudde weggaat en hij niet mee kan.
Dat veel paarden zeker genoeg zijn van de veiligheid van de stal betekent niet dat je daar maar vanuit moet gaan.
Als er een reden is dat hij niet met de groep mee kan, zorg dan dat je hem eerder uit de stal hebt en ga met hem naar de bak of maak een wandelingetje. Daarna terug op stal is dan makkelijker dan wanneer hij die kudde voorbij heeft zien komen. Flinke pluk hooi erbij als bezigheidstherapie.
Als je dit oefent en uitbouwt kan het wel makkelijker worden.

Ja daar dacht ik ook aan. Als alle paarden naar de wei gaan behalve die van jou, zonder dat je er echt een duidelijke reden voor is vind ik het ook niet echt eerlijk tegenover je paard. Maar aan de andere kant (ik weet niet hoeveel paarden er staan, maar als er niet zo veel staan zal het waarschijnlijk regelmatig voorkomen dat hij alleen komt te staan) is het voor jou ook wel handig dat je stalgenoten rustig een buitenritje kunnen maken zonder dat jou paard de deur kapot trapt.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 18:01

Vergeet niet dat paarden kuddedieren zijn. Alleen achterblijven is erg tegennatuurlijk.Nou weet ik wel, sommige paarden zijn daar laconiek in en vinden het allemaal prima, maar de meesten hebben er een gruwelijke hekel aan! Dus mijn advies is: niet alleen laten!

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 11:47

Soms komt ook de hoefsmid en moet meneer dus binnen blijven. Anders gaan hij gewoon heel de dag met zijn vrienden naar buiten.

Als hij zo druk staat te doen op stal, eet hij helemaal niets en helpt hooi geven of wat dan ook niet. Natuurlijk heeft hij ook een liksteen maar daar kijkt hij dan ook niet meer naar om.

Opbouwen heeft geen zin, hebben we al geprobeerd maar werkt gewoon niet. Laat hem niet zo lang staan tot hij zichzelf dadelijk verwond, dat zie ik niet zitten.

Denk dat we of hem altijd mee buiten moeten zetten of een geit of een shetlander er bij moeten kopen.......

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:09

Die van ons heeft dit ook behoorlijk. Ze wordt dit voorjaar 18 en ze heeft het in al die jaren niet afgeleerd. Wij houden er gewoon rekening mee en zorgen dat ze niet alleen binnen staat. Daar kan ze gewoon niet tegen. Ik zou proberen om te zorgen dat je er bent als de hoefsmid komt zodat je je paard dan uit de wei kunt halen. Onze hoefsmid haalt haar zelf uit de wei. Moeten we wel ff een halster om laten. Meestal als de hoefsmid komt, moeten er wel meer dus dan staan die tegelijk binnen. Dan moet er gewoon voor gezorgd worden dat deze niet pas als laatste gedaan wordt. Zo komt ze dan dus niet alleen te staan.

Mijn mening is dat er echt niets aan te doen is. Het enige wat helpt is niet alleen binnen laten staan.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:09

Kun je niet regelen dat je samen met een stalgenoot afspreekt voor de smid, zodat de paarden samen op stal kunnen blijven?

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:26

Nou, we zijn het mooi met elkaar eens!

tavb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 15:31

De smid haalt hem voortaan inderdaad uit de wei

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:32

Goed geregeld

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:10

idd goed geregeld. Mocht de smit op op den duur een probleem vinden, vraag dan aan je stalgenoten of 1 van de paarden achter kan blijven (buurman/vrouw) zodat ie iets rustiger blijft. En als de hoefsmit klaar is weer lekker zo snel mogelijk naar buiten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 16:12

Wat nog wel eens wil werken is zorgen dat je paard niet op stal staat als de rest naar buiten gaat.
Voor nu is alles natuurlijk perfect opgelost maar het is zinnig om een oplossing te zoeken voor als je paard een blessure heeft waardoor hij niet naar buiten kan.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 11:22

Bij die van ons werkt ook dat niet. De deur gaat er gewoon lekker uit dus.
Ik heb gelukkig nog een hele reeks ponies dus die kan ik evt. bij toerbeurt ernaast laten staan, mocht dat nodig zijn. Dat voordeel heb ik dan weer.

Ilonab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 12:49

Dit probleem heb ik dus ook met mijn paard, alleen het vervelende is dat hij zich verschrikkelijk gaat gedragen op het moment dat ik dus weg ga.
Het maakt niet uit of alle paarden op stal staan of hij hooi heeft zodra ik weg ga breekt hij de boel af begint te stijgeren en flink in het rond te meppen.
Over maand moeten ze allemaal weer op stal en ben nu iedere dag al bezig met hem om hem wat langer binnen te zetten, maar zodra hij me weer ziet begint de ellende weer.
Dat hij zich zo druk maakt vind ik niet erg maar ik ben zo bang dat hij zichzelf bezeert hierdoor. Heeft iemand hier de oplossing voor misschien?

chantal001

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:47

Mijn paard heeft het ook. Hij gaat staan brullen en rondjes galopperen in zijn stal. Heel vervelend.

Als ze het buurpaard gaan rijden en ik heb hem er ook uit dan is er niets aan de hand want dan heeft hij aandacht. Maar ik kan me niet aan gaan passen aan de buren wanneer zij komen.

Als ik bij hem in zijn stal sta en hij ziet de buurman dan loopt hij me bijna omver. Eten gooit hij allemaal naar buiten als ik hem dat geef. Dan neemt hij een hap in zijn bakkes, hangt over de deur en gooit het eruit.

Ik weet dat hij de kuddedrang heel erg heeft en dat geeft niet maar ik ben zo bang dat hij zijn benen kapot loopt.

Als de buren hun shetlanders erin zetten dan is hij iets rustiger maar gaat dan nog tekeer. Ze zijn tenslotte zijn buurman niet.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 22:53

heel bekent probleem . Ik heb maar 2 paarden op stal, maar die willen dan ook niet zonder elkaar. Apart gaan rijden is gelukkig geen probleem, maar alle andere dingen wel. Als de smid komt pakt hij ook altijd allebei de paarden, is voor hem net zo rustig.

Nu is het wel zo, na 2 jaar, dat de achterblijver wat rustiger is als voorheen. Want de bovendeur moest altijd dicht en de stal was een puinhoop als de ander terug kwam van een rit. Het paard wat achterbleef was ook altijd natter als ht paard wat gewerkt had. Maar dat is gelukkig na 2 jaar wat beter. Ze lijken het eindelijk door te hebben. dus heb geduld. veel