Anti-spierpijn tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Anti-spierpijn tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:26

Zaterdag heb ik een cross gereden met mijn pony. Aangezien ik dat maar één keer per jaar doe, heb ik momenteel nogal (erg !! ) last van spierpijn. Ik voel het in m'n nek, schouders, rug, buik en armen. Vooral in mijn onderrug heb ik er last van. Normaal met rijden/springen heb ik nooit ergens last van, maar aangezien ik verder niks bijzonders heb gedaan neem ik aan dat het van het crossen komt.

Vanavond heb ik 2 uur springles, waarvan 1 uur met een jong paard die ik voor het eerst spring en die af en toe nog wel eens een rare sprong wil maken..

Iemand anti-spierpijn tips?!

esther82

Re: Anti-spierpijn tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:07

Wij gebruiken nog wel eens een arnica-pilletje. Dat werkt prima. Ze zijn gewoon verkrijgbaar bij de apotheek, en zijn homeopathisch van aard.

Juco

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:16

Warme douche en blijven bewegen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:19

Als je nu spierpijn hebt ben je eigelijk al een beetje te laat en kan je er niet veel meer aan doen. Om het te voorkomen of minder erg te maken moet je voor een goede cooling-down zorgen, dus tijdens het uitstappen naast je paard gaan lopen en zorgen dat je spieren niet snel afkoelen.

Bedenk wel dat spierpijn een functie heeft. Bij zware inspanning beschadigen je spieren. Hierdoor krijgt je lichaam een signaal dat er te weinig spiermassa aanwezig is. Dus gaat je lichaam het oude spierweefsel herstellen en extra bijmaken zodat er volgende keer genoeg is. Dat duurt zo'n twee dagen. En daarom heb je twee dagen spierpijn. Zodat je die spieren minder belast en het lichaam de kans heeft te herstellen.
Het is dus niet slim om die spierpijn te negeren. Dat kan schade aan de spieren tot gevolg hebben.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:34

Anouar15 schreef:
Als je nu spierpijn hebt ben je eigelijk al een beetje te laat en kan je er niet veel meer aan doen. Om het te voorkomen of minder erg te maken moet je voor een goede cooling-down zorgen, dus tijdens het uitstappen naast je paard gaan lopen en zorgen dat je spieren niet snel afkoelen.

Bedenk wel dat spierpijn een functie heeft. Bij zware inspanning beschadigen je spieren. Hierdoor krijgt je lichaam een signaal dat er te weinig spiermassa aanwezig is. Dus gaat je lichaam het oude spierweefsel herstellen en extra bijmaken zodat er volgende keer genoeg is. Dat duurt zo'n twee dagen. En daarom heb je twee dagen spierpijn. Zodat je die spieren minder belast en het lichaam de kans heeft te herstellen.
Het is dus niet slim om die spierpijn te negeren. Dat kan schade aan de spieren tot gevolg hebben.

Na de cross ben ik nog een kilometer naast mijn pony naar huis gelopen, heb daarna nog een parcours gesprongen en ben toen onder een warme douche gestapt.

Hoe negeer je spierpijn? Ik moet toch wél blijven bewegen? Maar dan doet het juist pijn.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:35

Je moet wel blijven bewegen, maar niet overdrijven.