Anouar15 schreef:Als je nu spierpijn hebt ben je eigelijk al een beetje te laat en kan je er niet veel meer aan doen. Om het te voorkomen of minder erg te maken moet je voor een goede cooling-down zorgen, dus tijdens het uitstappen naast je paard gaan lopen en zorgen dat je spieren niet snel afkoelen.
Bedenk wel dat spierpijn een functie heeft. Bij zware inspanning beschadigen je spieren. Hierdoor krijgt je lichaam een signaal dat er te weinig spiermassa aanwezig is. Dus gaat je lichaam het oude spierweefsel herstellen en extra bijmaken zodat er volgende keer genoeg is. Dat duurt zo'n twee dagen. En daarom heb je twee dagen spierpijn. Zodat je die spieren minder belast en het lichaam de kans heeft te herstellen.
Het is dus niet slim om die spierpijn te negeren. Dat kan schade aan de spieren tot gevolg hebben.
Na de cross ben ik nog een kilometer naast mijn pony naar huis gelopen, heb daarna nog een parcours gesprongen en ben toen onder een warme douche gestapt.
Hoe negeer je spierpijn? Ik moet toch wél blijven bewegen? Maar dan doet het juist pijn.