Op mijn 3,5 jarige ruin heb ik het zadel van mijn vorige paard gelegd. Ik vind dit zadel prima liggen, de schoft en ruggengraat ligt netjes vrij en het zadel schuift of klappert niet. Nu heb ik er voor de zekerheid ook een lamsveldekje tussen gelegd. Inmiddels is mijn paardje zo’n 2 maanden onder het zadel, maar sinds kort ga ik wat meer met hem doen (eerst 1 à 2 per week, alleen maar lange stukken rechtuit stappen en af en toe een stukje draf; nu 2 à 3 per week, meer stuurwerk in de bak en wekelijks een buitenritje). Nu loop hij prima, met plezier, en lijkt hij geen last te ondervinden van het zadel.
Nu zit ik te twijfelen of ik nu al een zadelmaker (van rijs) moet laten komen om het zadel te controleren en zonodig aan te laten passen, of kan ik beter wachten tot hij wat meer bespiering heeft?
Omdat hij zo jong is en in de komende jaren nog zal veranderen lijkt het me ook goed om zo’n controle jaarlijks te laten doen. Hoe gaan jullie daar mee om? Laten jullie de ligging van het zadel preventief controleren, of pas wanneer er een probleem lijkt te zijn?