totale karakterverandering

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

totale karakterverandering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 06:42

Wie heeft wel eens een totale karakterverandering van een paard of pony meegemaakt in maximaal 6 weken tijd?
Was hiervoor ook een oorzaak aan te geven en zo ja, welke oorzaak dan?

ellepel

Re: totale karakterverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 06:55

mijn vorige paard.

het was een echt hele lieve sul, kon wel es wat koppig zijn,maar op de stal waar ik stond kon je er alles mee.
ik ben toen verhuisd met hem en mijn pony naar een andere stal ,die was goedkoper.

mijn pony vond het draa prima, maar mijn paard had heel erg last van verlatingsangst, hij wilde niet alleen zijn , rende steeds heen en weer in de wei, lopen met hem was een drama.
rijden was niet te doen, omdat hij ontzetten druk werd, en echt de paarden en de dingen van de vorige stal miste...

ik kon dus na een paar weken al helemaal niet meer lekker met hem omgaan.

ik heb hem uiteindelijk verkocht( moest ook, 2 paarden werd te duur)
de nieuwe eigenaresse was zooo blij dat hij zoooo superbraaf was, en op zijn nieuwe stal was hij ook weer de lieve sul die hij altijd was geweest....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 07:00

Jee zeg wat vervelend! Maar wel heel fijn dat hij toch goed terecht gekomen is en weer zijn oude zelf is.
Wat een stalverandering al niet kan doen dus.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:02

Totale karakterverandering niet, maar wel een totale gedragsverandering

Een keer bij een merrie die heel aardig te hanteren was, maar bij ons op stal kwam en niet meer bij andere paarden in de wei wilde blijven. Het was een verwende flessepony (met de fles grootgebracht), dus dat verklaarde wel waarom ze tot tweemaal toe in een kwartier door de sloot heen ging op het moment dat we haar in het weiland hadden gezet. Ze was erg op mensen gesteld. Van rijden was in haar nieuwe omgeveing ook geen sprake!

Verder heb ik wel eens een heel "onbetrouwbaar" (lees: slecht in te schatten) paard meegemaakt wat na een aantal kuren van Leen Taal toch een meewerkend, sociaal, vrolijk dier werd. Daar ging wel bijna een jaar overheen hoor!

Verder kunnen paarden door (teveel) krachtvoer en te weinig beweging ook explosief gedrag vertonen. Ook door lichamelijk klachten (wolfstandjes of andere gebitsproblemen, spierblokkade) dus pijn, kunnen paarden van aardige wezens in onvoorspelbare wezens veranderen. Maar plotselinge gedragsveranderingen zijn meestal wel te verklaren en op te lossen.

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:27

bij willem kwam het door zijn gebit datie ineens heel anders was. vervelend, gemeen, sjagerijnig, wild eniet meer knuffelen.. ongeduldig.. steeds heen en weer wiebelen met poetsen. niet luisteren na een correctie alstie stout was. door me heen drammen.

nu is zijn gebit gedaan en hij is weer zijnouwe zelf nou ja.. voor zover dan.. want hij heeft het niet naar zijn zin op zijn stal.. maar nog een maandje en dan is dat ook weerover.

merel heeft dat ook heel sterk. die voelde zich niet lekker op de ouwe stal(ze kon daar alleen dressuren, meer niet) nu rijd ze een aantal keerper week op het strand, dressuurt en springt ze en ze is weer helemaal opgeknapt. ze was er gewoon depressief van

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:42

tsja een paard bij ons op stal werd ook totaal anders. helaas bleek dit na onderzoek in kliniek utrecht te komen door een hersentumor.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:45

Ik heb het meegemaakt met een tweejarige die we nog in een koppel hadden lopen. Was gewoon een heel normaal paard in de omgang en die werd opeens heel erg gevaarlijk. Aanvallen naar mensen en andere paarden en meer van dat soort rare dingen.
Uiteindelijk bleek een hersentumor de oorzaak.

Edit: net als bij bovenstaande verhaal.

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:48

Ik ken een paard wat op de ene stal superbraaf was, echt heel erg lief, toen hij bij iemand thuis kwam te staan veranderde hij oneens totaal in een monster, tot hij niet te hanteren is en verkocht werd aan een handelaar, via die handelaar is hij bij een bekende van me terecht gekomen waar ze weer superbraaf en helemaal de oude is.
We weten nog niet waardoor hij zo veranderd was.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:48

Ja ik heb ook zoiets meegemaakt alleen dan in 2 weken.

Ik kon eigenlijk weinig met mn pony. Ik kon niet met hem in dezelfde ruimte lopen want dan vloog hij me aan. Dus ik kon niet de wei in als hij daar liep of in de bak of zo. Als ik bij de stal stond met mn rug naar hem toe kwam hij met zn oren plat in zn nek en ontblote tanden op me af gerent.

Ik heb toen een keer gewacht totdat hij bij me was en ben het 'gevecht' aangegaan met hem. Daarna had ik keuring met hem, daarna heeft hij 2 weken gewoon gelopen heb alleen zn stal gedaan en hem eten gegeven. Na die twee weken was hij braaf, hij viel niet meer aan en ik kon hem longeren. Nu is ie zo mak als een lammetje

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 10:53

Katja schreef:
Ik heb het meegemaakt met een tweejarige die we nog in een koppel hadden lopen. Was gewoon een heel normaal paard in de omgang en die werd opeens heel erg gevaarlijk. Aanvallen naar mensen en andere paarden en meer van dat soort rare dingen.

ja, dit soort verhalen ken ik ook.
Dat speelt in mijn geval zo goed als zeker niet.

Wist niet dat een paard binnen zo'n kort tijdsbestek van een rustige lieve sul kan veranderen in een gemene psychiatrische patient, tenminste als ik moet geloven wat me verteld is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:58

ja ik heb ooit een mishandelde en vermagerde pony gehad die heb ik helemaal op de been gekregen is heel goed gegaan naar heel veel werk.
Maar toen ik een stukje over de straat uit stapte (had m ong een half jaar) sprong er een paard door de planken omheining achter haar.
Daar is ze zo van geschrokken (was een hele harde klap) dat ze op hol sloeg (gelukkig richting huis)
En toen heb ik ongeveer 4 weken niks meer met haar gekunt.
Ze was in een soort shock of trauma.
4 weken lang onder begleiding met een stangetje er in want ze was niet te houden.
Zo is ze met mij dwars door het hek van de bak gevlogen.
Die pony kon haar hoofd de lucht en doen en dan ging ze en alles wat in haar pad stond ging ze door of over heen (gewoon totaal verblind en levensgevaarlijk)
Na 4 weken intensief bezig te zijn geweest met haar was ze van de een op andere dag weer super braaf, net als of er een knop om ging.

En mijn fokmerrie is heel erg veranderd door haar eerste veulen.
Het was een paardje met een kleine gebruiksaanwijzing en nou is het net een manege paard, wil altijd knuffelen.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:09

Ik heb een jonge merrie gehad die in de pubertijd is gekomen en daar ook nooit meer uitgekomen is
Reden: een combinatie van een vrij ingewikkeld karakter van het paard zelf en mijn onwetendheid hoe ik er mee om moest gaan.
Achteraf gezien denk ik dat ik de grote fout heb gemaakt om haar niet naar de opfok te doen.
Maar goed, da's achteraf.........
Mocht ik ooit nog een veulen aanschaffen (ik denk van niet trouwens ) dan zou ik het zeker anders doen.

Kanzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:56

Ja, in een goede 2 weken tijd.
Door een verkeerde bijrijder op mijn pony te zetten die leuk kon rijden, maar hem niet goed baas kon doordat ze niet consequent genoeg was.
Daardoor veranderde hij van een leuke pony in een psychopaatje.
Heb er 3 maanden mijn handen vol aan gehad om het weer goed te krijgen.

Yitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:13

Welke verandering er ook plaatsvindt, er is altijd wal een verklaring voor te vinden. Eerst en vooral al het medische uitsluiten (tanden, rug, hoeven ....). Ook veranderingen in de leefomstandigheden liggen aan de basis van gedragsveranderingen.
Een paard kan net openbloeien ... of het tegenovergestelde.
Het veranderen van stalling is voor een paard een heel ingrijpende gebeurtenis, hoe positief ook. Weg uit de vertrouwde omgeving en weg van zijn vorige vrienden. De overgang van stalpaard naar weidepaard zorgt meestal voor een positieve verandering. Paard bloeit open, gelukkiger, opener, maar tevens ook zelfstandiger en paard onder de paarden en daarom misschien iets minder aanhankelijk.
terwijl andersom meestal met andere problemen gepaard gaat.
Wat we ook doen, het zal altijd een invloed hebben op het paard. Bedenk dat iedere verandering hoe klein ook voor een gewoontedier als een paard een ingrijpend iets is, hoe onbeduidend het voor ons ook mag zijn.
Voeding, stalgenoten (toevoeging of vermindering van een kudde), andere eigenaar, gezondheidsverandering, seizoensveranderingen, omgevingsveranderingen, .... en ga zo maar door.
Bovendien komt erbij dat voor het paard de ene dag ook de andere niet is
Merk ik bij de mijne goed genoeg !

groetjes,

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:27

LDRD schreef:
Katja schreef:

Wist niet dat een paard binnen zo'n kort tijdsbestek van een rustige lieve sul kan veranderen in een gemene psychiatrische patient, tenminste als ik moet geloven wat me verteld is.

Het gaat om een paard dat je verkocht hebt? Ik heb ook eens zo'n geval meegemaakt bij ons het liefste en simpelste paard wat je maar kunt hebben en bij de nieuwe eigenaren "levensgevaarlijk".
Meestal een gebrek aan kunde van de nieuwe eigenaar en natuurlijk kan een veranderde huisvesting ook een grote rol spelen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:55

Katja schreef:
LDRD schreef:

Het gaat om een paard dat je verkocht hebt? Ik heb ook eens zo'n geval meegemaakt bij ons het liefste en simpelste paard wat je maar kunt hebben en bij de nieuwe eigenaren "levensgevaarlijk".
Meestal een gebrek aan kunde van de nieuwe eigenaar en natuurlijk kan een veranderde huisvesting ook een grote rol spelen.

Juist, zo heb ik vorig jaar Olly gekocht.
Echt een heel lief paard.
Ik had ook de fokker gebelt, nou die vertelde me iets waarvan mijn oren gingen klapperen.
Ze was een ramp bij de smid echt een DRAAK!
Ze is zelfs een x achterover geslagen bij de smid.
Nou ik kan je vertellen dat valt reuze mee.
Ze kan wel wat onrustig zijn, maar dat is alles.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:07

De meeste ponies die we kochten kwamen bang binnen, veranderden naar koppig en daarna naar "normaal" in 6 weken tijd...
Maar dat is GEDRAG en geen karakter.
In elk geval hebben gedragsveranderingen naar zuur toe bijna altijd te maken met pijn, ziekte, traumatische gebeurtenissen (als verhuizen) en het onvermogen duidelijk te maken wat ze dwars zit...