Tip gevraagd voor 'vrije dag' van paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

My_Lady

Tip gevraagd voor 'vrije dag' van paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:56

M'n paard vind het niet leuk als ze een dag vrij heeft .
Meestal als ze vrij heeft dan wandel ik een stuk met haar of ik borstel haar goed, maar als ik haar dan terug zet dan staat ze me na te staren alsof ze wil zeggen: hallo je hebt helemaal nix met me gedaan.

Nu vroeg ik me af of jullie nog tips hadden om haar toch een voldaan gevoel te geven zonder dat ik haar heel actief aan het werk zet.

Groetjes Nathalie
Laatst bijgewerkt door Karin op 03-10-05 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

Qimm

Re: Tip gevraagd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:59

Geen dagje vrij geven
Tja, als zij graag wil werken, waarom zou je haar daar van onthouden, en je hoeft ook iedere keer hard aan het werk, ook een flinke buitenrit is lekker.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:49

Sommige paarden vinden werken heerlijk. Voor hen is het niet werken maar "heerlijk sporten". Ga lekker met haar rijden. Zoek desnoods iemand die haar voor je kan rijden als je niet elke dag zin hebt. Er zijn genoeg mensen die je daarbij willen helpen.

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 08:55

PeruaansePas schreef:
Sommige paarden vinden werken heerlijk. Voor hen is het niet werken maar "heerlijk sporten". Ga lekker met haar rijden. Zoek desnoods iemand die haar voor je kan rijden als je niet elke dag zin hebt. Er zijn genoeg mensen die je daarbij willen helpen.

Ik vind het niet erg om met haar elke dag te rijden maar ik dacht misschien wordt het dan zo saai voor m'n paard.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:56

Longeerwerk? Is ook wat anders en toch werk! Of inderdaad een flinke buitenrit is voor jezelf ook leuk!

Margreet

Re: Tip gevraagd voor 'vrije dag' van paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:05

Staat ze dan verder de hele dag op stal, of staat ze buiten?

Als ze op stal staat zou ik het ook wel érg karig vinden...

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:12

Los laten springen, longeren, buitenrijden...... Tsja mijn paard staat ook niet graag stil. (moet nu helaas wel, hij is kreupel) Toch staat ie de hele dag buiten, dus het wil niet zeggen dat ie zich echt verveeld en zijn benen niet kan strekken....

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 09:20

Margreet schreef:
Staat ze dan verder de hele dag op stal, of staat ze buiten?

Als ze op stal staat zou ik het ook wel érg karig vinden...

Dat ben ik vergeten te melden ze staat op de wei.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:26

Staat ze in de winter ook op de wei?

Misschien vind ze loswerken wel leuk gewoon eens wat dingen proberen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:06

ik zou ook zeggen: een lekkere buitenrit. Heerlijk ontspannen, maar toch wel aan het werk... of idd laten losspringen, mijn paard is er in ieder geval gek op.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:44

My_Lady schreef:
Ik vind het niet erg om met haar elke dag te rijden maar ik dacht misschien wordt het dan zo saai voor m'n paard.

Als je elke keer met rijden hetzelfde doet misschien wel. Maar voor de meeste paarden is beloning toch een goede motivator. Zorg dus voor voldoende bevestiging.

Verder kun je je trainingen toch gemakkelijk voldoende afwisselen? Zelfs onder het zadel is er voldoende te verzinnen.

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:50

My_Lady schreef:

Elke dag werken is totaal geen probleem hoor. Je bent op een normale dag ongeveer 2 tot 3 uur met je paard bezig. Waarvan je misschien een uur rijd?

Dat betekend dus dat je paard de rest van de dag/nacht op stal of in de wei staat. Dat zijn nog een hoop uren om te slijten.

Je kunt veel verschillende dingen met je paard doen;
Longeren, Dressuurmatig rijden, springen, los laten springen, buitenrijden, ga zo maar verder.

Beetje nadenken en je kunt 7 dagen in de week vullen. Als je dat afwisseld steeds blijft het ook leuk.

RedFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:41

Iets van los laten in een paddock ofzo en dan achter je aan laten lopen soort spelletje van maken ofzo, dubbele longe longeren, lange wandeling.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:19

als paarden bij mij een "vrije "dag hebben, betekend dat gewoon lopen hoor , meestal longeren, en dan morgen ze daarvoor of daarna lekker het land op, of los in de bak, en dan poets ik ze goed daarna.
soms als ik echt geen zin heb, gaan ze ook los, en dan poets ik ze goed, en ga een stuk het park in stappen, erop of drnaast...

die oudere pony doe ik ook vaak gewoon los in de bak, en dan ben ik hem allemaal kunstjes aan het leren , je moet toch wat en hij vind het geweldig, zolang hij steeds een snoepje krijg. zo houd je ze ook lekker bezig.

je moet gewoon doen waar je zin in hebt, en gewoon ook al geef je hem een vrije dag, dan kan je nog wel longeren, of buiten ridjen e.d. het is maar net was jij en je paardje het leukste vinden...

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:30

Ga longeren, vrijspringen of ga gewoon rijden, maar doe eens wat anders. Probeer iets nieuws uit ofzo

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:27

Memuska vindt niet-rijden ook ontzettend saai. Ze mag niet zo heel veel meer doen owv artrose, maar ik probeer toch wat af te wisselen: een dagje in de wei rijden, een buitenritje, een gewoon stapritje langs onbekend terrein (altijd spannend), aan de hand wandelen, ...

Chivari

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:52

Ook leuk om eens te proberen is een soort barrelrace doen, 2 tonnen in de bak en er om heen in stap, draf en galop. Vinden mijn paarden echt gaaf!

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:54

Longeren, of even los in de bak zetten, dat vind mijn paard ook altijd heel leuk

My_Lady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 19:14

Katja schreef:
Staat ze in de winter ook op de wei?

Misschien vind ze loswerken wel leuk gewoon eens wat dingen proberen.

Nee dat niet maar de stal eigenaar wil ze deze winter overdag zoveel mogelijk buiten hebben. Ik vind dat wel fijn voor ze.