Mijn pony wil niet goed op de trailer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Stardust5

Mijn pony wil niet goed op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:43

Hallo allemaal......
Mijin pony wil niet zo goed op de trailer.
Eerst reed ik met iemand samen en hadden we een 2 paardstrailer.
Opzich ging dat nog wel redelijk soms ook niet want ik had een keer een wedstrijd maar ik kon niet eens heen omdat hij niet op de trailer wou Een keer ging ik op wedstrijd met iemand anders en die moest al rijden en moest mijn pony alleen staan.
Maar toen was die over de stang gegaan.
Misschien is die daar nog een beetje angstig voor.
Maar nu rijd ik gewoon alleen wedstrijden en hij wil gewoon niet graag op de trailer.
Wat we meestal doen is een jas over zn hoofd zo dat hij niet ziet waar je loopt opzich helpt dat wel maar het zou fijn zijn als die er nog wat makkelijker op gaat.
Hij is ook erg sterk en dan gaat hij soms ook steigeren en dan houd ik hem niet meer.
Het duurt best lang voordat ik hem dan op de trailer krijg en als hij op de trailer staat beloon ik hem dan ook erg goed.
Heeft iemand anders tips om een pony makkelijk op de trailer krijgen en wie heeft ook zo'n pony?????????

Groetjes rianne

HippoLogic

Re: Mijn pony wil niet goed op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 07:47

Met een jas over zijn hoofd maak je zijn probleem erger (hij is nu al bang, als hij niets ziet maak je hem nog banger). Daarbij kan hij ook zijn vertrouwen in jou verliezen als jij hem een jas over zijn hoofd trekt als hij daarna ineens in de trailer staat.

Je kunt beter proberen of je hem over zijn angst heen kan laten komen door het langzaam op te bouwen. Maak er een training van of beter nog: laat het aan een deskundige over. Zo krijgt je pony stap voor stap de tijd om aan de trailer te wennen. Eerst alleen naar de trailer laten kijken (geef hem bij elke stap zoveel tijd dat hij niet meer zenuwachtig is vor je verder gaat), daarna eraan laten snuffelen, dan eens een voet op de plank, dan twee, drie en vier. Daarna even in de trailer, dan met stang, dan vastbinden, dan klep dicht, daarna ook een stukje rijden en zo bouw je het langzaam op. Tussen de verschillende stappen je pony weer van de trailer weghalen en rust geven. Goed belonen als hij weer een stapje verder gaat.

Per paard zal het verschillen hoeveel sessies er nodig zijn. Sommige paarden gaan er met een ander misschien direct in omdat ze vertrouwen schenken aan iemand die zich als leider opstelt. Met grondwerkoefeningen kun je de band tussen jou en je paard verbeteren en de hierarchie vaststellen.

Angela

Re: Mijn pony wil niet goed op de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 12:02

Ik zou ook zeggen: laat het aan de deskundige over. Met een paar sessies kan het probleem idd verholpen zijn. Niet zelf prutsen, daarmee maak je het waarschijnlijk alleen maar erger.