3jr te klein gebleven merrie inrijden of 1 jaar wachten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

oosterhoff

3jr te klein gebleven merrie inrijden of 1 jaar wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 16:39

een 3 jarige merrie is nog wat klein gebleven (159). Dit komt omdat ze van een tweeling is. Haar broertje of zusje is vroegtijdig afgestoten.
Verder is ze goed volgroeid niet overbouwd en ze is best goed in de spieren. Is het zinnig om dit paard nog een jaar in de wei te zetten of kan ik er al mee beginnen?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: 3jr te klein gebleven merrie inrijden of 1 jaar wachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:41

Daar zou ik rustig mee aan het werk gaan. De combinatie van werk/voer geeft juist een extra groeistimulatie is mijn ervaring. Het kan best zijn dat ze over een jaar ineens 1.64 is.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:56

Longeren en zadelmak maken zou ik rustig aan mee beginnen. Dan als ze fijn zadelamak is (je kan gemakkelijk op en afstappen en een stukje los door de bak) dan zou ik haar nog even de tijd geven. Nu wat inrijden en wat basis leren, maar niet hard aan het werk zetten. Beetje conditie opbouwen en longeren lijkt me geen kwaad kunnen. Ik zou even een paar maanen kijken wat ze nog doet in de groei (ik heb het meegemaakt dat ze over drie maanden meer dan een cm groeien) en volgend voorjaar echt in training gaan opppakken.

Kan makkelijk nog groter worden hoor en rijden kan in dat opzicht geen kwaad maar volop gaan trainen zou ik even rustig aan mee doen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 07:57

zal ze door de training juist gaan groeien? Wie heeft daar ervaring mee?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:35

Persoonlijk zou ik wel wat lichte arbeid met haar doen: longeerwerk, lange teugelwerk, verkeersmak maken. Ik zou er pas op gaan zitten als het paard vier jaar is. Maar dat geldt voor alle paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:06

Mijn 3 jarige merrie ging in mei in training voor de keuring, 1.58, was 2 maanden later 1.61 met een ijzer eronder 1.63. Dus ja ze groeien in het werk, de hoefsmid en degene waar ik haar heen bracht zeiden al dat ik me geen zorgen hoefde te maken over haar hoogte, maar ze was in mei al wel licht overbouwd. Ik denk dat het in ieder geval geen negatief effect heeft als je al met haar begint.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:07

Groeien ze extra door ze aan het werk te zetten??? Ik kan me niet voorstellen dat als jij ze met 3 jaar in training neemt in plaats van met 4 jaar dat ze daar harder van gaan groeien..... Inrijden zodat hij/zij de basishulpen kent (2 maanden) en dan weer minimaal een half jaar op het land zetten heeft mijn voorkeur!! Dan groeit ie vast net zo groot en het is nog beter voor de gezondheid van je paard ook.

NB bij die van mij is het ook maar afwachten of hij de maat haalt, dus wel een interessante discussie!

Nevermind85

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:10

Zucchero schreef:
Groeien ze extra door ze aan het werk te zetten??? Ik kan me niet voorstellen dat als jij ze met 3 jaar in training neemt in plaats van met 4 jaar dat ze daar harder van gaan groeien..... Inrijden zodat hij/zij de basishulpen kent (2 maanden) en dan weer minimaal een half jaar op het land zetten heeft mijn voorkeur!! Dan groeit ie vast net zo groot en het is nog beter voor de gezondheid van je paard ook.

NB bij die van mij is het ook maar afwachten of hij de maat haalt, dus wel een interessante discussie!

Helemaal mee eens!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 10:20

Zucchero schreef:
Inrijden zodat hij/zij de basishulpen kent (2 maanden) en dan weer minimaal een half jaar op het land zetten heeft mijn voorkeur!!

Dat wilde ik juist gaan zeggen, je bent me voor geweest

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 10:37

even ter compleetheid. ze is van maart of april dus ze is nu 3,5. IIG bedankt al voor de reacties tot nu toe.
Omdat ik op dit moment geen paard tot mijn beschikking heb om uit te brengen in de springsport wil ik graag met haar beginnen met trainen zodat ik volgend jaar met haar zou kunnen starten. Momenteel ben ik met haar volle broer (4,5) aan het trainen (net ingereden) die is echter 172 dus al een vlinke maat. Overigens zou ik het geen probleem vinden als ze klein zou blijven. het is echter nog even afwachten of ze goed kan springen.
Beiden zijn niet in mijn eigendom. Maar wellicht ben ik wel geinteresseerd in de merrie. (numero uno x faram x le mexico)
Vandaar dat ik wat meningen wil weten over de groei bij training.

loveyaliefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 11:31

ik zou (zoals hierboven al een paar keer gezegd) alleen wat licht werk met haar doen zoals longeren, zadelmak en verkeerdmak maken en dan volgend voorjaar echt beginnen met inrijden.

naar mijn mening is het wel erg vroeg om volgend jaar al te starten met springen met haar. als ze nu nog niet volgroeid is en je wilt volgend jaar gaan starten dan betekend dat dat je maximaal over een half jaar gaat beginnen met trainen. de kans is groot dat je dan je paard verpest en dat zou zonde zijn.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 11:38

o vrees niet het gaat me niet om ze niet volgroeid is. Als je haar ziet dan is ze echt wel volgroeid al helemaal in model. Maar haar volle broer is dus 14 cm groter. Het heeft duidelijk een reden dat ze klein is gebleven...
Volgend jaar is ze dus 4 jaar en ik wil eerst natuurlijk dressuurrijden maar springen ga ik toch echt al wel met haar trainen dat kan geen kwaad als je het goed doseerd

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 13:19

Paarden groeien tot hun vijfde jaar in de hoogte. Als je ze hard aan het werk zet gaat hun energie op aan het werk ipv aan de groei. Ze gaan dus zeker niet harder groeien van werken, eerder omgekeerd. Beweging (geven) is echter wel goed, dus veel in de wei laten lopen en weinig opstallen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:20

ze staat nog hele dagen in de wei dus dat zit dan iig goed

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:42

Minstens zo belangrijk: is ze er geestelijk aan toe? Een helft van een tweeling wil vaak wel relatief klein blijven, dus ik denk niet dat je van een jaar rust nog veel extra groei moet verwachten. Wel kan het nuttig zijn om het paard verder in balans uit te laten groeien, maar dat geldt voor alle paarden. Als ik om me heen kijk zie ik te veel mensen die al op zo'n iele driejarige zitten, volgens mij ben je dan toch niet zo handig bezig.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:51

Je kunt met deze merrie voorzichtig gaan beginnen, maar het starten volgend jaar zou ik even uit mijn hoofd zetten. De merrie is tijdens de dracht al aardig wat tekort gekomen, en zal dit ook niet meer inhalen als je haar nog een jaartje op het land zet.

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 16:08

Mijn knollie was 1.58 (en te klein was ook de reden die de mensen gaven om hem te verkopen) maar vol wormpjes(ontdekte ik later). Wij zijn begonnen met inrijden toen hij drie was(longeren en een max van 15min rijden). Toen hij vijf was, meette hij 1.73(aardig doorgeschoten he )

Dus maak je er niet te veel zorgen over. Die van mij vond de aandacht fantastisch en werkte over het algemeen erg graag. Sport is voor kinderen toch ook belangrijk? Mijn mening is rustig beginnen met juist "afgesteld" voer en geregeld ontwormen(in mijn geval). Veel afwisseling, rust en echt een tijd lang maar 15 min rijden. (let wel.: Ik liet hem wel werken aan de longe voor ik erop stapte... steeds minder longe en steeds meer rijden) Na zijn 5 jaar reed ik pas langer dan een uur.

Heb je hier wat aan?

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 17:03

super mensen heel erg bedankt voor jullie reacties. met volgend jaar starten bedoel ik niet dat ik in januari al wil starten. Hooguit dat ik in de zomer ergens misschien een keer een wedstrijdje zal starten. dan is ze bijna 4,5 en als ik nu begin met rijden vind ik dat wel verandwoord. Mitst ze natuurlijk alles makkelijk oppakt. Het is niet mijn doel zegmaar om zo snel mogelijk met haar te starten maar als ze er klaar voor is.....

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 10:21

Je hebt natuurlijk geen garantie, dat je merrie nog een beetje uitgroeit. Het kan wel, maar het hoeft niet. Die van mij was met 2 jr 1.58 en is dat nu (4,5 jr) nog. Ze is echt geen cm meer gegroeid.
Volgens mij kun je wel beginnen met je merrie. Ben ook een voorstander van kalm aan doen en daarna een paar maandjes rust, zodat ze het ook in hun kop kunnen verwerken. Hebben veel paarden nodig. Ik ken er geen die er slechter van zijn geworden, wel veel die er beter van zijn geworden. Als je de tijd hebt, neem die dan ook.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-05 10:40

ja ik had nu dus in mijn hoofd om haar nu zadelmak te maken en haar dan in de winter lekker te laten staan zodat ik in het voorjaar weer echt met haar aan het werk kan gaan.
Ze wordt hoogst waarschijnlijk ook aangespannen beleerd das dus wel leuk. Denk ook dat ze er wel mooi voor zal staan.

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:15

Nog even in aanvulling op al het voorgaande: de reden dat veel paarden ineens een groeispurt doormaken als ze op stal en aan het werk gaan wordt veroorzaakt doordat ze in de opfok "op de klei" toch schraler gehouden worden dan bij jou op stal. Ze krijgen ineens een veel luxer leven waardoor er een compensatie groei optreedt. Daar is zelfs een officiele term voor (die ik even ben vergeten) Nogmaals kan ik mij niet voorstellen dat de groeispurt veroorzaakt wordt door de arbeid!

Daarbij groeien paarden niet alleen maar door tot ze een jaar of 5 zijn. Dat gaat door tot ongeveer 7-8 jaar. Vandaar dat de bekende DA Evert Offereins ook stevig aggeert tegen iedereen die zijn paard te vroeg te zwaar aan de arbeid zet (bron: het boek paardenbenen. ik kan je helaas het pagina nummer even niet geven )

Lichte arbeid zal heus niet slecht zijn voor je paard, maar het stimuleert ook echt geen groei!

Veel plezier met je paard!!

XxXLienkeXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-05 21:37

Ik blijf dit topic volgen heb een beetje hetzelfde namelijk met mijn frieze merrie van 2,5 die meet nu 1.50 en de kont is 1.54