kosten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

sOwEiRd

kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:33

Het is misschien een rare vraag, maar hoeveel betalen jullie ongeveer per maand voor jullie paard, d.w.z. incl. dierenarts,hoefsmid,voer,stalbedekking,belasting,...
Want ik probeer mijn ouders over te halen om een pony te krijgen en dan moet ik een beetje weten wat ze kunnen verwachten.
Groetjes Eva

OemmiejO

Re: kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:35

uhm.. 200 euro voer, stro, stal, bak enz. hoefsmid is geloof ik eens in de 8 weken 70 euro..
Dierenarts niet.
belasting moet je bij mn ouders zijn

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:39

belasting?????????

Ik heb twee paarden maar betaal geen belasting.

sOwEiRd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 15:44

wij krijgen ieder jaar zo'n brief van de belasting waar je moet invullen of je paarden hebt en zo, en voor de wei moet je(denk ik)toch ook belasting betalen

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:44

€ 200 stalling, € 30 voer en hoefsmid € 40 per 8 weken, dierenarts is moeilijk in te schatten. Belasting betaal ik ook niet, nog nooit van gehoord.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:46

Ik heb voor de balsting nog nooit op hoeven geven da ik paarden heb

ligt er sterk aan welke regio en wat voor soort stalling je wil. ik betaal 240 stalling (zelf mesten) 80 € ekte 7 weken hoefsmid 35 euro enten ieder jaar ik heb hem verzekerrd uitgebreid kost ook ruim 500 euro per jaar. DA met je een beetje geluk mee hebben .. het ene jaar niks en ook wel een jaar ruim 1000 euro.
ik denk dat je voor een paard alles bij elkaar ruim gerekend met 350 euro goed zit afghankelijk van de regio en de stalling.
Wil je wedstrijden rijden komt daarbij "lidmaatschap vereniging, startkaart en coupons en inschrijfgeld. Niet te vergeten je lessen als je ook graag beter wil worden. Halsters dekens en hoofdstellen hebben ook niet het eeuwige leven helaas eeeuuhh .. longeerlijnen, touwtjes en dekjes ook niet eigenlijk.

Een shetlander kan je wel voor 150 euro in de maand hebben en als je het luxe wil doen kan je het zo duur maken als je wil.

Dus zeg maar tegen je ouders dat het bijna altijd meer kost dan je denkt

nee hoor maar voor een pony zou ik tussen 2 en 300 euro anhouden voor een paard tussen 3 en 400 euro.

Maar pas op ! 1 keer goed koliek en je bent een hoop centen armer dus beter wat meer geld in een goede stal en verzorging stoppne dan grote rekeningen van de DA.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:48

Tsja, je kunt het zo duur maken als je zelf wilt .

Goedkoopste is het als je een paard bij je thuis kunt houden. Duurste als je hem op een pensionstal all-in hebt staan.

De bedragen die Riant noemt lijken mij behoorlijk realistisch .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:52

Ik ben ongeveer 100 euro per maand kwijt voor 2 paardjes. Inclusief tuig wat ik in de loop der tijd aanschaf, wormenkuur, hoefsmid enz. Ligt er vooral aan wat je aan stalling in de buurt bij jou kwijt bent natuurlijk.

positiefo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:18

ik 280 euro voor een welsh en een shet met stalling en overdag weidegang en dan uiteraard nog hoefsmid wormenkuur entingen etc

sOwEiRd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 19:51

zouden e een haflinger in paardenmaat nog bij pony rekenen of al bij paarden?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:56

Denk bij de paarden.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 19:56

Een haflinger heeft niet superveel aan krachtvoer nodig hebben en bij de pensionstallen voor ponyprijs gaan denk ik ..

maar ja een haflinger in paarden maar .. is ie toch ongeveer 1.60 dat weet ik niet precies hoor. Vaak zijn pony stallen ook wat kleiner dan de paardenstallen. Dat is per stal verschillend

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:00

Ik betaal 220 euro aan stalling excl. uitmesten en in de zomer (24 uur per dag op 't land) 110 euro. Verder 6 euro p. maand aan wortelen. Ongeveer elke 2 maanden bekappen, 20 euro per keer. Elk jaar enten 17,50. Wormenkuur zit bij mij bij het stalgeld inbegrepen, dat is bij wel meer stallen zo. Ik sta dus midden in de Ranstad (vlakbij centrum A'dam) De spullen die je nodig hebt kan je inderdaad zo duur maken als je zelf wilt, en soms krijg je ze ook als je een paard van een particulier koopt erbij. Dierenarts moet je een reserve voor hebben, zodat je altijd genoeg geld hebt als er iets is. Mijn paard is verzekerd voor dood door ziekte en ongeval en voor grote operaties voor 70 euro per jaar.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:01

het gaat op pensionstallen meestal per stokmaat. Dus pony's tot 1.50 voor ponyprijs bijvoorbeeld. En dan heb je vaak ook een kleinere box.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:07

rogge brood haal ik bij de bakker. Hier hebben ze vaak van over, want de zijkanten snijden ze er vanaf. Wortelen zijn 2 euro per zak van 25 kg. hoefsmith 40 euro om de twee maanden. Stalling ben ik voor aan het kijken en zal wel tussen de 50 en 100 euro gaan kosten per jaar. Dierenarts consult kost rond de 24 euro. Ik denk dat het mij zo ongeveer tussen de 100 en 150 euro per maand kost. Natuurlijk moet je ook aan een zadel denken. De betere zijn meestal toch al over de 750 euro heen. of je moet een goed tweedehands vinden. wormenkuren komen er bij en andere dingen voor de verzorging. Maar het hoeft niet allemaal duur te zijn. Het enige waar je je druk om moet maken is de stalling van je paard, of je moet eigen grond hebben dan kost het je bijna niks.

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:08

Riant schreef:
Een haflinger heeft niet superveel aan krachtvoer nodig hebben en bij de pensionstallen voor ponyprijs gaan denk ik ..

maar ja een haflinger in paarden maar .. is ie toch ongeveer 1.60 dat weet ik niet precies hoor. Vaak zijn pony stallen ook wat kleiner dan de paardenstallen. Dat is per stal verschillend

Haflingers gaan meestal niet voor ponyprijs, omdat het toch meer paarden zijn dan pony's en zeker meer nodig hebben dan pony's

Schatjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:10

sOwEiRd schreef:
wij krijgen ieder jaar zo'n brief van de belasting waar je moet invullen of je paarden hebt en zo, en voor de wei moet je(denk ik)toch ook belasting betalen

Jij woont in belgie. Hier heb ik er niet van gehoord van paarden belasting. Ik woon trouwens niet zo ver van je vandaan.

sOwEiRd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 20:25

Schatjes schreef:
Het enige waar je je druk om moet maken is de stalling van je paard, of je moet eigen grond hebben dan kost het je bijna niks.

Hier in de straat staat wel een wei te koop, maar de prijs

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:55

Een wei ,.. daar ga je ook inrijden ? En mag je daar als je zou willen ook een schuilstal op bouwen. Weet je of op die wei een goede kwaliteit gras en kruiden groeit?