advies gevraagd naar binnen draaiend achterbeen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hipar

advies gevraagd naar binnen draaiend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 11:10

Beste Bokkers,
Ik ben voornemens een paardje te kopen van 4 jaar oud. Een superlief beestje, maar met een afwijkende stand van 1 achterbeen. Hij draait namelijk met 1 achterbeen de hoef naar binnen en strijkt ook met de achterbenen.
Hebben jullie ervaring met een dergelijk probleem? Heb je de ervaring dat er iets aan te doen is met behulp van aangepast beslag of gerichte training?
Natuurlijk moet het dier eerst gekeurd worden door een dierenarts, dat spreekt voor zich.
Graag jullie reacties!

Kyona

Re: advies gevraagd naar binnen draaiend achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:53

Tja, een afwijkende stand is over het algemeen nooit goed en zorgt voor meer slijtage. Soms kan je het ietsje corrigeren met beslag, maar weet niet of dit in jouw geval ook zo is. Zoals je het omschrijft lijkt het nl. of hij het best ernstig doet en niet een beetje.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 13:21

Hoi Kyona, dank je voor je reactie!
Tja, eigenlijk weet ik ook wel dat het onverstandig is een paard te kopen met een standsafwijking. Het is echter liefde op het eerste gezicht!
Toch maar eerst de dierenarts afwachten. Die zal in elk geval een objectief oordeel geven.
Zijn er mensen met ervaring met hun eigen paard of pony die er iets aan hebben kunnen veranderen of die geen hinder ondervinden van een beenstandsafwijking?
groetjes!

QueJira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:59

Mijn paard had dit ook en die heb ik op zijn 10de af kunnen laten maken,vanwege zware atrorse in zijn kogels in beide achterbenen....Lijkt me voldoene info; niet kopen dus!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:11

Laat het paard in iedergeval keuren! Hoe lief een paard ook als je hem koopt en je zit binnen een jaar met problemen dan heb je er alleen maar verdriet van. Ik zou echt even een arts laten kijken en die laten oordelen of er wat te corrigeren valt of niet.

Hoe een paard loopt kan je bijna niet veranderen, je kan het paard wel met speciaal beslag anders op zijn voeten zetten, maar dat is vaak vragen om problemen omdar het paard altijd zal strevennaar zijn eigen manier van lopen. En kromme beenstanden en apart lopen is gewoon bijna altijd oorzaak voor problemen.

Bedenk je heel goed, dat deze manie van lopen niet alleen een "schoonheids" probleem is maar zeker ook kan wijzen op blessures of beenproblemen dier nu al kunnen zijn.
Hoe lief je het paard ook vind meid, bedenk je dat dierenartsen duur zijn en je er toch ook graag fijn mee wil rijden en dat moet wel zonder problemen kunnen vind ik.

En het klinkt afgezaagd .. maar er zijn zoveel leuke paarden je wordt echt nog wel een keer verliefd op een ander paard dat beloof ik je.

Wij kunnen niet zien hoe het paard staat en loopt, maar ik zou heb zeker gekeurd met foto's willen zien. Als de DA dan zegt dat ht geen groot probleem is, dan weet je dat in iedergeval. Niet keuen en toch kopen is een grote gok vind ik.

Ik zou voor mezelf meteen al zeggen niet kopen. Een paard moet gewoon correct op de voeten staan en goed bewegen.

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:30

Que Jira, wat ontzettend rot voor je zeg! En je laat weten waar ik zelf eigenlijk al bang voor ben.
Riant, dank je voor de warme reactie.
Het paard wordt sowieso gekeurd en als het wordt afgekeurd, gaat de koop niet door. En inderdaad; ik geloof ook in opnieuw verliefd worden. Ik heb in dit geval helaas ook last van de vraag: 'wat gebeurt er nou met zo'n lief beessie?'
Maar je hebt gelijk. Een gezond paard is toch het belangrijkste.
Ik wacht eerst de dierenarts maar rustig af.

annet155

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:21

mijn haflinger heeft het ook. Toen ik haar kocht had ze dat nog niet maar ze is atactisch geweest en nu is dat over maar ze draait nu haar achterbeen zo raar weg. Ze heeft er nu nog geen last van en ze is 15 maar ik zou niet weten wat het in de toekomst word..