Hoe beschermen tegen peesblessures?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Coberlina

Hoe beschermen tegen peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 11:03

hey

sinds een maand of twee sta ik op een nieuwe pensionstal. Daar hebben we maar één bak. Die ligt buiten en er ligt zwaar zand in (zoals op het strand)
Er worden ook manegelessen gegeven, en al die beginners snijden natuurlijk de hoeken af. Als ik dan ga trainen, moet ik door die diepe hoeken ploegen (of ik kan spreekwoordelijk een grote volte rond X blijven draaien)
Mijn paard heeft het hier niet zo makkelijk mee. Brengt dan zijn hoofd omhoog en ik hoor hem geregeld zijn benen tegen elkaar tikken.

Ik ben ook bang dat hij een keer een peesblessure gaat krijgen door het zware zand. Peesklap of ontsteking ofzo.
Momenteel rij ik hem meestal met peesbeschermers en achteraan met strijklappen.

Wat is nu eigenlijk de beste bescherming tegen peesblessures? of valt er weinig preventief tegen te doen?
xxx

Farjen

Re: Hoe beschermen tegen peesblessures?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:22

Ik denk dat je daar gewoon weinig aan kan doen. Mn vorig paard had ook een peesontsteking en ook wrs door een te zware bak. Peesbeschermers helpen alleen maar tegen wondjes van het aantikken enzo

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:25

Klinkt misschien niet aardig, maar ik zou zeggen, verhuizen. Een zware bak geeft veel extra belasting voor de pezen. En ik kan je helaas vertellen, een paard met een peesblessure is geen pretje!

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-05 16:05

hey
bedankt voor de reacties alleszins.
Tja verhuizen... er zijn genoeg stallen in de omgeving, met zéér goede bodems, maar de prijs is er ook naar. Moest ik zelf werken, geen probleem. Maar nu ik terug studeer, betalen mijn ouders de stalkosten.

In het voorjaar komt er waarschijnlijk een tweede piste bij, en laat ons hopen dat daar ander zand in komt...
Gelukkig heeft hij nog geen problemen met zijn benen of wat dan ook. Maar ik train wel vrij zwaar, en ben zo bang dat hij er wel last van gaat krijgen... Ik heb al geprobeerd om op het gras te rijden naast de bak, maar dat ligt zo ongelijk dat ik daar ook maar amper op kan draven, laat staan deftig trainen.
Ik heb ook geen eigen trailer dus kan niet elke keer ergens anders gaan trainen (al was het maar twee keer in de week)
xxx

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-05 09:34

Ondanks de kosten is verhuizen het overwegen waard.
Een peesblessure kost namelijk nog veel meer.

Blijf je toch, stap dan in- en uit op een harde bodem. En probeer er toch rekening mee te houden met je training. Verder goed afspuiten met koud water.

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-05 20:18

hey
zal ik doen.
Dat afspuiten met koud water is ook nog vrij moeilijk
We hebben nl geen wasplaats. Ik moet hem dan buiten zetten op het gras en dan de tuinslang aansluiten enzo. Dan sta je in de modder
Hmm tja...
xxx