Alleen hooi voeren?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

R_MW

Alleen hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 10:08

Hoi!

Van een stalgenoot van mij hoorde ik dat het het allerbeste voor je paard is om hem de hele dag hooi te geven. Dan kan ie de hele dag kauwen en blijven zijn darmen enz. beter werken. In principe hoef je ook geen brok bij te voeren. Een kwart zou dan genoeg zijn. Ik rij recreatief met mijn haffie dus ze krijgt sowieso niet zoveel krachtvoer. In de winter krijgt ze per dag 1 kilo met zeewier en zonnebloemolie. In de lente, zomer en herfst staat ze in de wei en krijgt ze een handje brok.

Wat vinden jullie van het alleen voeren van hooi? Het klonk mij wel logisch op zich, maar missen ze dan niet bepaalde voedingsstoffen?

Siempie

Re: Alleen hooi voeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:25

Het is inderdaad het beste om paarden alleen hooi te voeren. Als ze echt meer gaan werken en daar niet genoeg aan hebben dan kan dat worden aangevuld worden met brok ( sportpaarden etc).

Het is wel zo dat ze niet alle voeidingsstoffen binnen kunnen krijgen. Ze zou dan kunnen kijken naar een extra toevoeging (musli, supplementen etc).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:27

klopt helemaal.

je moet dus wel een supplement gaan bijvoeren om de vitamines aan te vullen die niet in het hooi zitten.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:29

Misschien zou je dan zo'n pavo reep (summerfit geloof ik) bij kunnen voeren, dan krijgen ze wel alles binnen. Inderdaad is het voor het paard het beste als hij de hele dag en nacht door hooi kan eten.
Hier kun je meer informatie vinden over Pavo Summerfit (overigens ook voor in de winter): http://www.pavo.net/be/summerfit.htm .

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:39

Weidehooi, dus met de hele halm en een reeks aan kruiden erdoor, is zelfs te véél en moet je geven met stro.
Onze paarden krijgen onbeperkt een verhouding 2 stro 1 weidehooi. Ze staan 24/7 buiten ook met vriesnachten en we rijden veel en pittig. Ze krijgen er van alles als afwisseling bij maar nauwelijks als 'kracht'voer. Ook in het voorjaar krijgt hengstlief niets erbij en de drachtige merries evenmin: ze kunnen onbeperkt meer eten als ze dat nodig hebben.

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 12:44

Als je erbij rijdt hebben ze aan hooi alleen niet genoeg. Aan die 1/4 kg biks ook niet, dus zal je een supplement moeten geven. Summerfit is best duur 10 euro voor 1 maand...

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 13:23

Alleen hooi zou ik niet doen, omdat de kans zeer groot is dat er 'iets' niet inzit. Maar met een kwartje biks erbij kan prima. Mocht ze echt lui worden of mest gaan eten of een beetje futloos worden kan je altijd extra brok gaan geven of supplementen.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 14:06

het is natuurlijk helemaal leuk voor je pony als ie heel de dag hooi kan eten en het is ook zeker beter voor de darmen. ik denk dat als je dr idd een kwartje biks bij voert per voerbeurt dat ie niks te kort komt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:01

Recreatie paarden en zeker koudbloeden kunnen prima leven op alleen een goed kwaliteit hooi. Eventueel kan je dat aanvullen met wat extra vitamines. Alleen het moet dan wel een goed kwaliteit hooi zijn vind ik. Voor de darmen is hooi veel beter dn brok omdat paarden inderdaad gebouwd zijn om 12 tot 16 uur per dag te eten achterelkaar door.
Ik vind wel dat als je echt sport met hem of pittige buitenritten maakt waarin je veel van je paard vraagt dat je hem wel kan ondersteunen met een goede brok of granen.
Voor het lekkere is musli ook een optie. Brokken bevatten veel geconcentreerder de voedingsstoffen dus meer dan een kwat lijkt me ook niet nodig.

Ik kijk gewoon naar hoevee energie het paard heeft. Bij een goed fit paard is het voornalijk ruwvoer/ hooi. Worden ze loom en suf dan geef ik graag granen of bix bij voor wat extra energie.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:10

Mijn paarden hebben bijna altijd onbeperkt hooi, vooral op stal.
Altijd al gehad.
Omdat ik er 1 fanatiek rij krijgt zij er zelfs nog 2 kilo brok bij op een dag.
Mijn fokmerrie krijgt alleen brok 3 maand voordat ze is uitgerekent tot het veulen afgespeent word (merriebrok)
Daarna krijgt ze gewoon een handje zodat ze niet denkt hey, mijn buuf krijgt wel en ik niet?
Om jaloezie te verkomen zeg maar.
Ze zijn allebei niet te dik en niet te dun en zien er goed uit.

anjo4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:20

hallo
ik doe vaak als ze met rijden dan heel erg lief zijn geweest krijgt hij lekker wat slobber dus gewoon biks met brood enzo er door dat kan echt geen kwaad.
als je dat maar niet te vaak doet!!
maar verder de rest van de dag hooi is perfect hoor!!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 16:34

Hai Roos,

Hooi is prima !! Hoe meer hoe beter.

Andor en Merrit voer ik een kwart muesli (Equiral Qi) bij. Dit voor de nodige vitamines en mineralen. De kwaliteit van het hooi wisselt. Soms ligt er echt oud hooi en soms een verse baal.

Daarnaast staan ze 24/7 op de weide.

ik voer bij ,omdat ze best lange tochten maken bij mij. Nu zou ik minder kunnen voeren, maar de herfst en het verharen is in aantocht.
Dus hou ik het op het kwartje muesli (en trias omega olie).

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-05 17:26

hee!

bedankt voor alle reacties!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 18:29

Kyona schreef:
Als je erbij rijdt hebben ze aan hooi alleen niet genoeg. Aan die 1/4 kg biks ook niet, dus zal je een supplement moeten geven. Summerfit is best duur 10 euro voor 1 maand...

Ach... ik rij 120 -150 km/week in de bérgen. Vandaag 20 km. over vooral splitpad met pakweg 1000 meter hoogteverschil in 2 uur uit en thuis.
Niets éxtra, wel doorlopend veel variatie en onbeperkt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:27

Ja maar jij woont in iets andere onstandigheden dan wij hier , en op niet iedere pensionstal hebben ze een even fijn voerbeleid dus dat wil neit zeggen dat ieder paard dat maa zo even kan natuurlijk, Veel paardenbedrijven doeren koeienhooi en dan moet je soms even wat verder denken dan dat ieder paard met alleen hooi rustig tig kilonmeter per dag loopt.

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 20:37

klopt, behalve ruwvoer krijgen mijn haflingers 1/2 kilo puur natuur van equisanum per dag, dit zijn onbewerkte granen, hier doen ze het prima op!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:45

Huertecilla schreef:
Kyona schreef:

Ach... ik rij 120 -150 km/week in de bérgen. Vandaag 20 km. over vooral splitpad met pakweg 1000 meter hoogteverschil in 2 uur uit en thuis.
Niets éxtra, wel doorlopend veel variatie en onbeperkt.

mijn anda kreeg ook hooi hooii en hooi en een handje biks met veel arbeid tot een max van 2/3 schep ..
de shetjes swinters 1 handje brok per dag

ligt erg veel aan het ras paard wat je hebt maar een
fjordje doet het in de regegl bij recreatief gebruik goed bij onbeperkt hooi
en 1/3 schep per dag meusli/brok

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:46

Helaas voor alle voerfabrikanten is dit een waarheid als een koe

Pavo summerfit is een uitgekookt product... zodat ze ook de recreanten kunnen benaderen die toch ook wel 'het beste' willen voor hun paarden..
Maar echt nodig is het niet.

Beperk je in wisselseizoenen tot een schep multivitaminen zoals Max Hippo en je paard komt niets tekort!

Qua voeding dan

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 08:52

Oh wat goed dat je dit topic hebt geopend, zocht er al naar. MAg ik stiekem ook een beetje gebruik maken van je topic? Ik kan je dus geen raad geven, want ik heb min of meer dezelfde vraag als jij, hihi.

Mijn paard is in rijkelijke conditie zoals mijn veearts het zo mooi zegt(gewoon te dik dus), hij staat op erg arme weide, waar die net wat te doen heeft, maar vrij weinig binnen krijgt. Hij krijg s'avonds een kwartje bix, puur voor zijn medicijnen(voedingsuppelementen), maar krijgt ook vrij weinig hii, 2 dunne plakken per dag. Ik vindt het hooi wat hij krijgt te weinig, maar de meningen hierover zijn verdeeld, de 1 zegt dat het genoeg is want anders wordt hij nog dikker en de ander zegt dat ik meer hooimag voeren, gezien hij er toch niet dik van wordt...Wat is nou waar??

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:38

Gerrie schreef:
Helaas voor alle voerfabrikanten is dit een waarheid als een koe

Zo moet je ook niet aan de kapper vragen of je haar goed zit

Onze paarden geen enkele kunstmatige toevoeging. Wel krijgen ze dagelijks een scheutje wei van de geitenkaas die we maken.
Ze zien er goed uit en hebben nóóít wat. Kan ook komen omdat ze 1 x per jaar ontwormd worden en zelfs dat niet gevaccineerd }>

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 09:56

Roos, je moet gewoon een goede kwaliteit paardenhooi zoeken en dan is dat meer dan genoeg. Of zelfs te veel voor een haflinger, en dan kan je het verdummen met oud hooi of stro. Als je bang bent dat hij iets te kort zal komen kan je altijd een mineralensteen ophangen, of zoals al gezegd is, eens vitaminen bijgeven. Verder gewoon goed kijken of hij in dezelfde condite blijft.
Mijn paard (ook recreatie) krijgt enkel hooi hij staat er bij te blinken alsof ik hem lijnzaad voer.
Toen we in de lente van hooi en een schep geplette gerst naar enkel hooi over gingen is hij even wat magerder geworden, maar dat heeft zich vanzelf hersteld zonder dat we iets aan de voeding gewijzigd hebben. Soms moet je het even afwachten..

Afbeelding

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 13:48

bedankt voor de reacties! ik ga het deze winter uitproberen!

@Kimberly: tuurlijk mag je van mijn topic gebruik maken hihi.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:30

Als je een goede kwaliteit hooi hebt, hoef je geen krachtvoer bij te voeren, ook niet bij gewoon werk. De meeste paarden in Nederland krijgen veel te veel krachtvoer en vaak te weinig ruwvoer.
Het kan even zoeken zijn naar het hooi dat voor jou het meest geschikt is in verband met de suikers en eiwitten, maar in principe kunnen ze het er uitstekend op doen. Maar dan wel voldoende er van voeren.

R_MW

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 15:47

Hoeveel hooi zou een paard per dag eten? Bij ons zit in een baal zo'n 8 plakken hooi. Iemand een idee? Ik heb nu mot in mn stal, maar wil dat vervangen door stro. Lijkt jullie dat ook beter? kan ze daar ook aan knabbelen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 15:52

*Roos* schreef:
Hoeveel hooi zou een paard per dag eten? Bij ons zit in een baal zo'n 8 plakken hooi. Iemand een idee? Ik heb nu mot in mn stal, maar wil dat vervangen door stro. Lijkt jullie dat ook beter? kan ze daar ook aan knabbelen.

Ben een groot voorstander van stro in de stal
Hoeveelheid hooi hangt een beetje af van type en formaat van het paard, maar reken maar met halve tot hele (kleine) baal per dag.