hoeveel mag een 4,5 jarige lopen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

yellow20

hoeveel mag een 4,5 jarige lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-05 17:50

mag een paard van 4,5 jaar oud al elke dag gereden worden??
of is het beter om nog een paar *vrije* dagen te geven?

_Nancy_

Re: hoeveel mag een 4,5 jarige lopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:54

Ik denk dat het een beetje te veel is om 7 dagen per week te werken. Je mag wel veel werken, maar wissel het wel af met bijvoorbeeld longeren of wandelen. Het hangt natuurlijk ook heel veel af van de capaciteiten van het paard. Misschien heeft hij het wel nodig. Dus je moet het zelf inschatten

BibiSmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 17:58

Ik zou niet zeven dagen per week gaan rijden. En je kunt idd het beste zelf aanvoelen of je paard zoveel arbeid aan kan. of dat hij rustdagen nodig heeft...

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 20:54

Persoonlijk vind ik 7 dagen in de week rijden voor ieder paard ongeacht zijn niveau of leeftijd te veel. Nu kun je het natuurlijk wel afwisselen met een rustig buitenritje, maar voor je paard is een zadelloze dag ook wel leuk, dus een dagje longeren, wandelen, of gewoon lekker los.

Met een 4 jarige zou ik een keer of 4 per week rijden, afhankelijk van zijn capaciteiten en van hoe intensief je rijdt, zou je hem ook best eens een 5e dag kunnen pakken, maar dat moet je zelf inschatten. Maar voor je paard is het wel prettig om, zeg maar om de 2 dagen een dag niet gereden te worden.

4,5 is nog heel jong! Doe rustig aan, dan heb je alleen maar langer plezier van je paard!!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 22:58

Ik rijd met mijn 5 jarige nu om de dag en dan zaterdag en zondag, dus 4 dagen in de week. En dat is meer dan genoeg voor hem. Maar ik denk dat je dat het beste zelf kunt inschatten. Het ligt er natuurlijk ook aan hoe hard je traint. Maar elke dag vind ik wel érg veel.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:01

Ik heb ook een 4 jarige en rijd de mijne echt geen 7 dagen in de week,

Uitzondering,op vakantie in de veluwe heb ik 7 dagen aan 1 stuk gereden *schaam*

maar ik rij de mijne meestal 4 a 5 dagen,soms minder...
Ligt gewoon aan de tijd enzo!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:02

Arlinde rijd ik ong. 2/3 keer per week.. oke beetje weinig geef ik zelf toe Maar als ik haar rijd, dan rij ik intensief! Meestal rijd ik haar op dinsdag, zaterdag en zondag.. at was vorig schooljaar* In de vakantie rijd ik haar zo'n beetje 4 keer per week.. En nu met mijn nieuwe rooster kan ik op Dinsdag, Donderdag, Vrijdag, Zaterdag, Zondag rijden.. ben van plan om haar dan Dinsdag, Donderdag, Zaterdag en Zondag te rijden..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:03

Ik heb nu (maandag) 6 weken lang niet gereden vanwege haar wond.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 23:16

Ons paard is ook 4,5 en die rijdt gewoon iedere dag (soms eens een dagje niet als het heel slecht weer is of zo). Maar niet langer dan een uur. In de vakantie periode werd ze een enkele keer ook wel eens 2 keer op een dag een uurtje bereden (met een flinke rustpauze in de wei). Zolang je kijkt hoe het paard reageert, kan het prima hoor. Maar we bouwen het wel heel rustig op met haar, dus geen gekke dingen: we proberen haar voornl. voorwaarts te krijgen en veel overgangen te rijden, stelling en buiging, etc. maar verder nog niets. Je moet dat soort dingen langzaam opbouw. Niks geen wijken of achteruit, etc. Gewoon stap, draf, galop en verder geen gekke trucjes. Zoals de vader van onze staleigenaresse zegt: er is nog nooit een paard doodgegaan van teveel werken, wel van teveel eten !

Marja1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 07:45

Ik rijd mijn net 5 jarige al een hele tijd elke dag.
Nu train ik niet voor concoursen, maar rijd ik elke dag in het bos. Doordeweeks is dat ongeveer een half uur met lekker veel draf.
En in het weekend al snel een uur.
Ik ken hem goed genoeg te weten als hij niet wil/te moe is. Dar hou ik dan rekening mee. Maar dat zou ik met ieder paard doen

sammetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:14

Ik zou niet vaker dan 4 x in de week rijden. Wanneer je paard 5 jaar is niet vaker dan 5x in de week. Dat vind ik zowiezo het maximum. Het is niet echt leuk voor het paard om 7 dagen in de week gereden te worden.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:17

Ik rij een 4,5 jarige tussen de 3 tot 5 dagen per week, zo'n vol half uur. Dit is zat voor een jong beest, ze moeten er immers wel plezier in blijven houden. Op deze manier blijven ze lekker fit en fris in hun koppie. Elke keer die rondjes is ook niets. Soms ga ik ook rechtuit op het land, lekker even draven of galloperen zonder rondjes die ze in de baan zou moeten rijden. Knappen ze altijd lekker van op!

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:25

Ik zou als ik jou was 4x in de week in de bak , 2x in de week longeren/buitenritje en 1x in de week wandelen. Alles 1/2 uur

Sizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 08:55

Toen mij pony 4.5 was(nu 5. ) reed ik, net zoals nu, gewoon 4/5 keer in de week. 2 keer per week les. Na de wedstrijd altijd een dagje vrij en meestal nog 2 dagen in de week vrij.

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 09:04

Ik vind ook dat je geen één paard elke dag zou moeten rijden.. Idd afwisselen met longeren en 1dag rust.. Dan wel in de wei of bak wat beweging geven..

_Ilona

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 10:32

ik rijd mijn 4jarige 5 dagen in de week en een dag longeren en een dag vrij. Ik ga soms met hem recreatief naar buiten.

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 11:44

Ik rijd 4 en 5 jarigen zo'n 4 keer in de week waarvan 1 dag longeren. De andere dagen kunnen ze lekker de wei op.